Vivat Slovakia - dojmy z hraní slovenské městské akce
i Zdroj: Team Vivat
Preview Vivat Slovakia Článek Vivat Slovakia - dojmy z hraní slovenské městské akce

Vivat Slovakia - dojmy z hraní slovenské městské akce

David Bernard

David Bernard

19. 4. 2024 17:00

Vivat Slovakia, městská akce, jejíž tvůrci se rozhodli pro opravdu zajímavé zasazení, dorazila v předběžném přístupu na populární platformu Steam. Bez váhání jsme se vydali do Bratislavy v období devadesátých let, která byla plná nadějí, příležitostí, korupce a nebezpečí.

Reklama

Politické machinace, pofidérní obchodní příležitosti na každém kroku, korupce a podnikatelé, kteří za záhadných okolností mizeli jako na běžícím pásu. I tak lze popsat období porevolučních devadesátek ve střední Evropě. Nejinak tomu bylo u nás i na Slovensku. V nové hře od slovenského studia Team Vivat, která v předběžném přístupu dorazila na populární platformu Steam, se vydáme do dobové Bratislavy, z níž si každá větší ryba snažila urvat alespoň malý kousek.

Nejedná se o recenzi, nýbrž o subjektivní dojmy z předběžného přístupu hry Vivat Slovakia.

Vivat Slovakia - dojmy z hraní slovenské městské akce
i Zdroj: Team Vivat

Drsné devadesátky

Devadesátá léta minulého jsou mi velmi blízká. Jak by také ne, když jsem v nich vyrůstal. Díky útlému věku mne ale politické dění naprosto minulo, a to jak tuzemské, tak i slovenské. O to více mne tudíž příběh Vivat Slovakia zaujal. Mám rád kriminálky, detektivky i gangsterky v jakékoliv mediální podobě. Premisa hry vychází z reálných událostí na Slovensku, které si v devadesátkách vskutku potykalo s korupcí. V kůži třicátníka Milana, který pracuje pro tajnou policii, se vydáme rozkrývat nebezpečné pletichy bratislavských politiků a gangsterů. Tvůrci se během příběhových misí nebojí dotknout ožehavých témat, což jednoznačně považuji za pozitivum. Každá z mísí je následně doplněna úryvkem z dobového tisku, případně vyjádřením některého z odborníků. Kombinace výše zmíněného následně přináší velmi uvěřitelné příběhové momenty, nad kterými jsem se několikrát důsledně zamyslel. Pro představu uvedu například odkaz na kauzu vraždy slovenského investigativního novináře Jána Kuciaka a jeho snoubenky Martiny Kušnírové. Vyhrožování novinářům bylo v devadesátých letech na denním pořádku a stále z toho mrazí.

V kůži třicátníka Milana se vydáme rozkrývat nebezpečné pletichy bratislavských politiků a gangsterů.

Předběžný přístup Vivat Slovakia nabízí první polovinu příběhu, který sází na poměrně vážnou notu. Za zhruba čtyři hodiny mne děj dokázal zaujmout, a to i přes určitou nekonzistentnost. Naskýtá se ovšem otázka, proč tvůrci ze studia Team Vivat sáhli po formátu otevřeného světa. Pokud bude mít finální verze Vivat Slovakia příběh dlouhý pouze šest až osm hodin, přijde mi volba rozsáhlé otevřené Bratislavy jako poněkud velké sousto. A to jak skrze náročnost projektu, tak i kvůli nízkému rozpočtu. Soudím tak nicméně z pohledu dlouholetého hráče a redaktora, který nemá žádné osobní zkušenosti s herním vývojem.

Mami, mastný!

Rád bych tvůrce pochválil za vskutku povedený humor a subjektivně kvalitní dabing. Ten zajistili herci Marián Labuda (hlavní postava Milan) a Kristína Svarinská (Laura). O humorné moderování herního rádia se postarali rappeři Michal „Ego“ Straka a Rudo „Čavalenky“ Danihel. V rádiu uslyšíte mimo dobové pecky i opravdu vtipné reklamy na limonádu či čistící prostředek, u kterých jsem se často zasmál. Ačkoliv jsem se na slovenských diskusních fórech setkal s názorem, že se dabing nepovedl, osobně se přikláním k naprosto opačnému názoru.

Vivat Slovakia - dojmy z hraní slovenské městské akce
i Zdroj: Team Vivat

Slovenské GTA?

Vivat Slovakia lze bez pochyb zařadit do žánru městské akce, jehož nejznámějším a nejúspěšnějším zástupcem je jednoznačně kultovní série GTA (Grand Theft Auto). I proto se pro nový slovenský počin mezi hráči vžil termín “slovenské GTA”. Ano, ve Vivat Slovakia dostaneme poměrně rozsáhlou herní mapu Bratislavy, jejíž ulicemi se budeme prohánět v dobových vozech. Hra si také často vypůjčuje herní mechanismy ze zmíněného GTA. Jedná se například o sledování podezřelého subjektu, sázení a samozřejmě i o akční sekvence. Na ty jsem během hraní narazil velmi zřídka, jelikož příběhové mise sestávaly převážně z jízdy automobilem.

Hra si často vypůjčuje herní mechanismy z GTA.

Bohužel musím konstatovat, že pocit ze střelby nepůsobí vůbec dobře. Setkal jsem se s opravdu nevyváženou obtížností, kdy vás nepřátelé zlikvidují jednou či dvěma ranami, zatímco vy do nich vysypete polovinu zásobníku. Připadalo mi, že polovinu mnou vypálených ran protivníci vůbec nezaznamenali, což bylo opravdu frustrující. Neoslnil mne ani jízdní model vozidel, který ačkoliv není špatný, má stále své mouchy. Nejvíce mi vadilo, že vozidla na silnici “plavala”. Pochválit naopak musím solidní nasvícení a modely aut, které věrně reflektují dobový vozový park. V kontrastu se zbytkem audiovizuálního zpracování se nicméně jedná o výjimku.

Opravdové retro

Pět hodin, kterých jsem u Vivat Slovakia strávil, mohu označit za horskou dráhu. Na jednu stranu se mi opravdu líbí zasazení a zajímavý příběh, na druhou pak musím konstatovat, že jsem poměrně trpěl. Hlavním viníkem je jednoznačně technický stav, ve kterém se hra nachází. Je mi jasné, že se jedná o titul od malého a nezkušeného kolektivu nadšenců, ale celou dobu jsem měl pocit, že hraji alfa verzi, případně počáteční koncept projektu. Až na zmíněné modely aut vypadá Vivat Slovakia opravdu velmi zastarale. 

Vivat Slovakia vypadá opravdu velmi zastarale.

To by mi ani nevadilo, ale hra na mém systému s procesorem Ryzen 5600x, RTX 3070ti a 32 GB Ram běžela naprosto otřesně, a to nezávisle na nastavení. Snímky se mnohdy propadaly ke hranici dvaceti fps a neustálé záškuby kazily celkový dojem. Dle ostatních hráčů se nejedná o ojedinělý problém a potíže mají i majitelé mnohem silnějších sestav. Na optimalizaci se dá nicméně zapracovat a pokud bych měl tvůrcům dát jedinou osobní radu, bylo by to právě toto. Během hry se samozřejmě setkáte i s komickými glitchi a chybami, ale to je u předběžného přístupu běžné a počítal jsem s tím. Statické cutscény, kdy se místo filmečků díváte na mírně pohyblivé obrázky, mi dávají skrze nízký rozpočet smysl, ale časem bych rozhodně uvítal změnu i zde.

Vivat Slovakia - dojmy z hraní slovenské městské akce
i Zdroj: Team Vivat

Potenciál nelze upřít

Tvůrcům z Team Vivat i přes všechna zmíněná negativa fandím. Ve Vivat Slovakia vidím potenciál, ale nejsem si jistý, zda volba rozsáhlého otevřeného světa dopadla na úrodnou půdu. Příběh by vydal na solidní herní kriminálku a snahu autorům nelze upřít. Zážitek mi bohužel zcela zkazil technický stav, ze kterého se mi ježily vlasy na hlavě. Musíme si nicméně uvědomit, že se jedná o rozpracovaný titul, který by se díky vášni a nadšení studia Team Vivat mohl časem přerodit v něco víc. V aktuální podobě je před autory ještě mnoho práce a já doufám, že se za rok či dva do hry vrátím a budu mile překvapen. Držím palce.

Reklama
Reklama

Související články

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama