Codemasters jsou teď jako noc a den. Tak zaprvé, vydali solidní formule, na které PC hráči čekali od Grand Prix 4 a sklízejí za ně pochvalné kritiky. Jenže také, a to už může někoho překvapit a mrzet, udělali z F1 2010 pokustóna, co se má prodávat pouze digitálně. Jako by byznys zavelel: sbohem krabičko, už tě nikdo nechce, jsi přežitkem nové doby. Jsi drahá, jsi nepraktická, jsi jenom pozlátko. A vždycky jsi byla. Kdo by teď chodil pro hry do obchodu, když stačí nastavit ruce, aby mu do nich ze Steamu nasypali něco nul a jedniček? Budoucnost hraní je přece právě taková.
-
ScreenshotyScreenshoty
Asi ano. Internetové DLC už druhý rok ve velkém dojí naše bankovní konta, Ubisoft zavádí elektronické manuály, Codemasters nepotřebují kamenné obchody... Staromilců se opět nikdo na nic neptal a vznikl před nimi nový velký problém. Prostě stejně jako u dodatečně stahovatelného obsahu a zrušených papírových návodů musí dělat jakoby nic a tentokrát pomalu začít rozpouštět svoji sbírku her v dřevěné poličce ve prospěch té virtuální z harddisku. Ve prospěch zase o něco silnější digitalizace. Někdo kvůli tomu jásá, někdo se drbe za uchem. Vy?
Malý velký pokrok
Aby nedošlo k nedorozumění - když se Čech (až na toho z Chelsea) aktuálně rozběhne do kamenného obchodu, F1 2010 samozřejmě v regálu najde. Agenti z Codemasters si totiž k „digital only“ distribuci zatím vytipovali jen ty nejvhodnější oblasti, což v Evropě znamená právě a pouze jejich domovskou Velkou Británii. Že tedy jedno studio vydalo kdesi za vodou jednu svoji hru výhradně skrz optický kabel, se zatím může jevit jako maličkost. Zajisté. Na druhou stranu i přes veškerou regionalitu tohoto pokusu jde o zásadní obchodní tah a zlom, který možná ovlivní herní marketing v horizontu několika příštích let. Codemasters se totiž rozhodli vydat hru po moderním způsobu ze zcela zištných důvodů. Na základě britských spotřebitelských dat jsou si jisti, že vydělají. A to je klíčové. Zatímco na digitální distribuci dosud stoprocentně spoléhala jen menší či nezávislá studia, aby ušetřila náklady na fyzickou výrobu maximálně několika desítek tisíc kopií, teď si mají miliony lidí po zaplacení stahovat opravdu velkou hru od renomovaného vydavatele. A bude-li digitalizovaná F1 2010 ziskovější než v maloobchodě, vytvoří se precedens. I ostatní velcí vydavatelé se přesvědčí, že bude výhodné jejich díla prodávat jako kopce gigabajtů.
Jde opravdu o miliony lidí i dolarů, neboť nejen v zemi Albionu si lidé na placený přenos dat zvykli tak dobře, že není problém zrušit staré zvyklosti. Ještě výraznější je situace v USA, kde se digitální distribuce počítačových her nyní dostala na dosavadní vrchol. Prodeje ze Steamu a jeho konkurentů jako Direct2drive.com či EA.com tam vůbec poprvé předčily klasickou nabídku, když se za letošní první pololetí prodalo jedenáct milionů downloadů a jen osm milionů krabic. Herní segment tak v podstatě následoval digitalizaci americké filmotéky, kvůli níž v USA aktuálně krachují kamenné videopůjčovny.
Codemasters tedy vycítili novou příležitost a vydali v USA počítačovou verzi F1 2010 výhradně po internetu. Věří, že uspějí. A takoví Beatiful Studios, další digitální pionýři z Anglie? Ti svůj Championship Manager do Ameriky po drátě necpali jenom proto, že tam fotbal nikoho nezajímá. Zato doma v Anglii, tam už jejich míče po linkách létají naprosto lehce a bez falší. Krabičky nevidět. Že by právě pohodlnější steamový prodej měl CM zajistit průměrných 240 hodin, který prý hráč stráví u konkurenčního Football Manageru? Ať tak či onak, šéf Beautiful Game Studios Roy Meredith jasně řekl, že starý retailový prodej PC her je přežitek. A na protinázor ani nečekal.
Virtuální vlastnictví s virtuální hodnotou
Co tedy aktuálně znamená digitální prodej her? Je jasné, že se fotbalový manažer na britských ostrovech nenabízí internetově jenom kvůli tomu, aby Rooneyho čuňa na krabicích neděsila školní děti. Digitální distribuce se především stala rovnocenným partnerem klasického prodeje, aby mu za pár let vrazila komerční dýku do zad. Z trochu jiného, ale snad docela logického, pohledu teď zákazníci v podstatě jen prožívají generálku na dobu, kdy se hry budou hrát na vzdálených serverech, kdy ze šuplíků zmizí kupy DVDček, kdy se papírové časopisy zcela přesunou na internet a kdy konzole ztratí svůj současný význam. Ta doba přijde poměrně brzy. Do deseti let bude i v Česku. A současný hráč se sklony k tradicionalismu se na to může přinejlepším jen psychicky připravit. Protestovat nemá smysl.
Ovšem čtete komentář, takže si dovolím předložit vlastní pohled na věc. Ne, příliš se mi ta vize nelíbí. Digitální prodej je totiž pro hráče stejné definitivum, jako „128 kBps“ pro hudebního fajnšmekra. I ten se chtě nechtě musel přizpůsobovat stavu, kdy se hudba přestěhovala z mnohdy uměleckých obalů, kvalitních hifi věží a celouzavřených sluchátek do mp3 tyčinek. A podobně si na novou situaci zvyká hráč. To když ví, že si někdo místo krabičky Zaklínače s povídkou, mapou a soundtrackem raději stáhne holý základ do virtuální počítačové knihovny, a nevadí mu to. Jistě, každý ať nakupuje, jak uzná za vhodné. Nicméně ten druhý herní spotřebitel do budoucna vyhraje a právě proto by se měl ještě trochu zamyslet. Měl by vědět, že každá hra má svoji hodnotu, jež je dosud kromě své softwarové kvality nejlépe vyjádřena právě nosným médiem a jeho příslušenstvím. Tu hodnotu nevnímá pouze pirát stahující strojově gigabajty dat, které pak kolikrát ani nemá čas spotřebovat.
A ať se třeba celá Amerika popadá za břicho, já si po digitálním nákupu hry jako pirát tak trochu připadám. Respektive ke své nové hře nic zvláštního necítím. Naopak, kvůli nehmatatelnému downloadu spíše snadněji vnímám princip toho, že si software za své peníze nekupuji, nýbrž jen půjčuji. Že nákupem a svými penězi pouze souhlasím s vydavatelskou licencí. Ta krabička s manuálem a nějakou drobností navrch toto uměla docela dobře maskovat a proto je škoda, že asi skončí. Ta hra v ní je pořád trochu víc, než jen krátkodobým průtokem zábavy, který z mé digitální knihovny zmizí pokaždé, když vyměním, zformátuji, nebo nedejbože odpálím harddisk.
Kam dál?
Diskuze
sledovat diskuziAbyste mohli reagovat, musíte se přihlásit nebo se zaregistrovat.
Flack007 napsal 8. 7. 2011 v 22.33
Až přijde ta doba, kdy neseženeme hry jiným způsobem než přes digitální distribuci, tak se tímto zavazuji k tomu, že si je kupovat nebudu. Nejsem vyloženě sběratelkou her, abych měla všechny poličky zavaleny krabicemi od nich. Ale je to přeci jenom fajn si sehnat speciální truhličku s návodem, plakátem a jinou drobností. Je to něco za co jsem si zaplatila. Takhle si zaplatím za pár dat v počítači, které si můžu stáhnout někde na černo. Nejsem si jista, jak to bude se všemi daty, protože všechny hry se nevejdou do počítače. Na mém starém počítači mi takové GTA zadělalo celej počítač a neumim si představit že bych těch 13 nebo kolik GB stahovala.
Filias napsal 6. 10. 2010 v 20.04
Pokud je nějaká přidaná hodnota, tak raději krabičku (jako např. u Zaklínače/DA/SC3).
Ale pokud vydání hry obsahuje jen DVD a manuál na 5 stránek, tak nemám žádný důvod (jiný než výrazně odlišná cena) nenakupovat na Steamu/EA digitálně.
Hry beru jako spotřební zboží a ne něco co si vystavuji na poličce...
Petr1 napsal 6. 10. 2010 v 20.00
Nu onlive je zajímavá věc.. Já osobně si myslím, že to zas tak růžový nebude.. Pomyslel někdo na výrobce HW (desky,cpu,gpu...)? Myslíte, že by dopustili jen tak jednoduše tuto službu a přišli o desítky milionů, ne-li milard dolarů? Pochybuju, že si řeknou : "Vystačíme si s tím, co prodáme majitelům serverů a budem doufat, že nekrachnem"..
Nu uvidíme..
Editováno: 6. 10. 2010 v 20.00
Kronos.Deret napsal 6. 10. 2010 v 18.03
Mno a kdo vi za jak dlouho v Evrope a u nas zacne onLive a to bude uplna apokalypsa pro krabickare.
Uz si ani nic nestahnes :)
Petr1 napsal 6. 10. 2010 v 16.07
Já osobně preferuji krabičky.. Mám rád ten rituál kdy otevřu krabičku a ucitím onu charakteristickou vůni, pročtu manuál a vložím dvd do PC..
Ale proti digitální distribuci taky nejsem, ale vadí mi ty ceny! Já když si dnes půjdu koupit např Mafia 2, kde si platím distribuci, krabičku, potisk, manuál, médium... tam mě hra vyjde na 1050kč v JRC, ale když si jí koupím přes Steam, tak podle aktuálního kurzu zaplatím 1230 a to nepočítám, že když mi platbu strhnou z účtu, tak to bude s ještě horším kurzem.. A to ještě nepočítám, že hru budu tahat několik hodin, protože mám net s max rychlosti 350Kb/s.. Takže když si zajedu pro hru cca 20km, tak mi vyjde i tak levněji, rychleji a se vším, co k ní patří..
MRX napsal 6. 10. 2010 v 12.47
Taky upřednostňuji krabičky, ale i ty mají své nevýhody.
Nedávno jsem se stěhoval a bylo to peklo. Všechno zabalit, vybalit kam to teď dám... :)
Ono se to nezdá, ale za pár let má člověk krabiček, že to nemá pomalu kam dávat, ale nevadí kupujeme dál :)
Jinak si myslím, že krabicové verze nikdy úplně nevymizí.
kywi napsal 6. 10. 2010 v 10.41
Jinak o něco alá codemasters se už pokusila před pár lety Sony, když v JůEsEj vydala Patapon 2 pouze digitálně. Protože ale lidi dost remcali, v Sony to vyřešili šalamnounsky: V krámu jste si koupili krabičku s manuálem a všema náležitostma, jen místo UMD disku se na vás usmíval download voucher (český hráč tohle může znát např. "krabicové verze" Red Alert3: Uprising).
Samozřejmě že se najdou dva tábory, jedni budou řvát jak je to strašně pohodlné, že chodit do obchodu je přežitek a druzí budou hulákat jaká je to hloupost, že krabičky jsou od toho aby byly vidět na poličce, že je krám takové sleziště kdy si vždycky pokecají atd., atd.
Pokud se na to ale podíváte úplně racinálníma očima a všimnete si jaké že to vycházejí všemožně nemožné sběratelské edice (plechové krabičky, dřevěné krabičky, modely, artbooky) zjistíte, že naše milované polaskání se s krabičkou nám ještě nějakou tu dobu vydrží..
Editováno: 6. 10. 2010 v 10.42
GlaDOS napsal 5. 10. 2010 v 14.08
Asi takhle, Bioshocka 1 sem si koupil a byl to super pocit mít doma tu krabičku, propisku ve tvaru injekční stříkačky, celkem tlustý a pěkný manuál a nakonec dvd. Takovou krabičku si je radost vystavit. Kdybych si Bioshock měl stáhnout ze stýmu, měl bych pocit, že je to fuk, jestli si hru upirátím nebo stáhnu legálně. Prostě nebudu mít nic navíc, a dobrý pocit, že sem něco dostal je minimální. Nějaké menší hry (indie, casual), tak je mi to fuk, ale u větších mám prostě dobrý pocit, že něco opravdu fyzicky vlastním. A nedokážu si představit, že kdybych měl na stýmu plno her a pak odešel hadr (reinstal windows), že bych znovu musel znovu stahovat desítky (stovky) GB.
Klucina napsal 5. 10. 2010 v 13.42
Mavi222: Uvědom si jednu věc.Tady se to moc nenosí.Kupující na službách,lze spočítat na jedné ruce.Výhody/nevýhody..nic nezabere.Potažmo,určitě ovládáš vše z domu.Banku apd.Když řekneš Jardovi,výhody,stejně mávne rukou a řekne ti,že mu stejně vykradou účet.Ano,i tak lze uvažovat,od toho se taky odvíjí platby na netu.A vše s tím spojené.Pomaličku sem ten nákup jede,ale pořád mu lidi neotevřou dveře do kořán.Vždy jen dopustí,aby ta meluzína strčila dva prsty.Hned zase půjde.Podívej se na fopá viz Mafia 2 a steam.Ale je to stále dokola.A taky se najdou i žebráci..ano,Jarda nemá kartu ale akce hra za 100,- se líbí.Tak zvedni prdel a zařid si kartu.Já mám strach,že mě vykradou účet.Jjj,hru mu koupíš,třeba jednou,jo,pošle ti prachy..ale nebudeš mu kupovat hry pořád,že.On na to příjde.Kecám už nesmysly.
VenoM119 napsal 5. 10. 2010 v 13.33
Až se přejde na plně digitální distribuci, tak s kupováním her skončím, protože jsem sběratel. Naštěstí mám solidní zásobu her, které jsem nedohrál, takže do důchodu mám co dělat :D
Mavi222 napsal 5. 10. 2010 v 11.57
Já už nikde jinde než na Steamu nekupuju. Začal jsem tam nakupovat asi před třemi-čtyřmi lety, kdy to tam ještě bylo hodně výhodný (platilo se dolarem, a v tu dobu byl dolar někde na 14,50kč/$ a ceny tak byly super), teď už se vyplatí kupovat asi jen ve velkých slevách jako jsou weekend dealy, mid-week madness, a různý christmas/summer sale atd :) ... každopádně na Steamu už mám asi 240her, a proto už budu nakupovat jen tam, abych měl všechny hry hry hezky pohromadě na jednom místě :) ... krabička a manuál mě nijak moc nevzrušujou, jen ten pocit když jdu s nakoupenou hrou z obchodu a hrozně moc se těším, ten mi trošku chybí :)
marcus.de.tycho napsal 5. 10. 2010 v 11.04
Digitální distribuce nemůže být levnější než klasická, protože distributoři řvou, že to nebudou prodávat, pokud nebude cena stejná.
Jinak zcela souhlasím s článkem. Digitálně nakupuji pouze v brutálních slevách. V krabičce koupím i za plnou cenu v první den prodeje.
Robotron3 napsal 5. 10. 2010 v 10.09
Digitalni distribuce zacne mit smysl, az bude cenove vyrazne nizsi, nez fyzicka. Kdyz ale nepocitame ruzne slevove akce, tak digi oproti fyzicke vyjde cenou asi tak na stejno. A na druhe strane mam medium, krabicku, DVD, u nekterych her treba mapu, atd. Pritom u digitalni distribuce vydavatel nema zadne naklady s vyrobou her, lisovanim, prevazenim ze skladu a do obchodu, marze, neresi reklamace poskozenych DVD, atd. Z toho hlediska je soucasny stav digitalni distribuce docela zlodejna.
Editováno: 5. 10. 2010 v 10.25
hornster2 (seznam.cz) napsal 5. 10. 2010 v 09.59
To je nesmysl. Mě osobně v kupování her motivuje ta osobitá krabička a manuály k tomu, plakáty atd. Ale proč bych si hru kupoval digitálně, když si ve stejném sestavení a designu můžu nelegálně stáhnout naprosto to stejné, chybí motivace. Prostě není důvod. Ještě, řekněte, koho netěší jít do obchodu a koupit si tam něco a cestou domů být celý natěšený s tím super pocitem. A samozřejmě souhlasím s komentářema níže.
Botonek napsal 5. 10. 2010 v 09.27
Naprosto souhlasim s autorovym komentarem. Prece jen kdyz vlastnite neco fyzickeho mate k tomu mnohem osobnejsi vztah nez k jednickam a nulam na vasem disku. Nehlede na to ze pekne zpracovany manual ma neco do sebe a cte se mnohem lip nez pdfko. Navic takova mensi sbirka se na policce naramne vyjima.
Xspy napsal 5. 10. 2010 v 04.05
Digitální distribuci už neřeším - kupuju jen "akční" zboží a placené DLC nechávám plavat .
Kdo vlastně potřebuje se zaťatými zuby přijímanou legální distribuci ?














Xspy napsal 9. 7. 2011 v 03.36
:) Za virtuální zážitek se platí virtuálními penězi ....
A je to pak krásné virtuálně nakrmit svoji virtuální rodinu .
Tak jsem si fyzicky prohlédnul svoji sbírku krabicovek a ... Carmageddon a Might and Magic VIII jsou mezi nejnovějšími přírůstky. Asi se přece jenom něco změnilo .
Editováno: 9. 07. 2011 v 03.40