dota-2-budoucnost-jasna-minulost-ve-stinu
Článek DotA 2 - budoucnost jasná, minulost ve stínu

DotA 2 - budoucnost jasná, minulost ve stínu

Maggot

Maggot

30. 8. 2011 22:00 5
Reklama

Lidská tvořivost je základem každé komunity, která staví na osvědčených "udělej si sám" základech. Aby také ne, ačkoliv vám vývojáři z velké většiny dodají až domů hotový produkt, vždy je co zlepšovat, nebo dokonce vymýšlet. Svou historií si žije i mod Defense of the Ancients, neboli DotA, který vzniknul z čiré fanouškovské vášně ke třetímu Warcraftu a který se stal nevídaným hitem v komerčních i progamerských kruzích. Ze strategie mixnuté s RPG se stal nečekaný hit a v podstatě i úplně nové těleso, považované za samostatný žánr i přes jeho minoritní rozměry. Historie a budoucnost této značky je ovšem stejně zjizvená jako slibná. Co plánuje Valve a jak je na tom Blizzard?

Aféra DotAgate

Vše má své počátky již ve Warcraft 2, oblíbené strategii, která hráčům přinesla nejen propracovanou kampaň, ale také luxus v podobě vlastního editoru kampaní a map. Luxus, který doopravdy ocení jen hrstka zarytých hráčů. Se třetím dílem ovšem přišel ještě vyspělejší editor, který stál za zrodem DotA jako takové. První autor s přezdívkou Eul vytvořil solidní základ, který posléze doklepl Steve "Guinsoo" Feak s verzí DotA Allstars, jež byla v pravidelných intervalech aktualizována novým obsahem. Už od počátku do víceméně jednostranného vývoje zasahovaly i vnější síly v podobě dalších hráčů, kteří přidávali nové hrdiny, předměty, síly, dokonce i nové mapy, které značce Defense of the Ancients zajišťovaly dostatek pozornosti a jistotu v budoucnost. V roce 2005 ovšem Guinsoo předal další vývoj do rukou autora s nickem IceFrog, který hru nejen vyživoval aktualizacemi, ale také ji řádně podporoval a oslavoval v rámci komunity.

Úzký kruh hráčů je v takovýchto projektech vždy tou stěžejní částí, což potvrzuje i její přínos celému projektu. Fandové vytvářeli speciální arty, ikonky, postavy a stohy jiného materiálu, což je o to více fascinující, když vezmete v potaz, že se jedná o nástavbu klasickému Warcraftu. O nástavbu, která si začala žít vlastním životem, kterou dnes hraje několik milionů lidí, o nástavbu, která se pravidelně objevuje na progamingových akcích. A jak si lze všimnout, doslovná hra na hrdiny dokonale funguje i ve spojení s hratelností jako takovou, která celý projekt vynesla vzhůru díky své osobitosti a chytlavosti. Blizzard je v tuto chvíli opravdu pyšný. Jeho hru hrají miliony hráčů a pouhý scénář ji dokázal vystřelit na vrchol, což představuje nejen bohatou a rozmanitou základnu hráčů, ale také potenciálně výdělečnou příležitost. Vedení se plácalo po ramenou se zjištěním, že mateřské nástroje pro jednou opět vítězí a jejich budoucnost je finančně šťavnatá.

V roce 2005 popravdě nikdo nepočítal s tím, že by dělal na regulérním pokračování přídavku. Skutečně ne, Blizzard si hleděl svého, autoři udržovali Defense of the Ancients a jeho další podoby (All-Stars) naživu, ale kdesi v dáli se přesto začaly spřádat plány unifikující budoucnost tohoto tématu. Znáte ten pocit, kdy si šlechtíte závodního chrta a posléze zjistíte, že se chodí mazlit se sousedovic děcky, zatímco k vám ani nepáchne? Dobře, možná neznáte, ale přesně takhle se cítil Blizzard, když došlo na oznámení pokračování, Defense of the Ancients 2, kterého se zmocnilo Valve. I přesto, že byla původní DotA vyvíjena pomocí nástrojů Warcraft III: Reign of Chaos, potažmo The Frozen Throne, značka jako taková nepatřila nikomu - podíl na jejím vzestupu má ovšem nespočet autorů z celého světa - čehož Valve samozřejmě hbitě využilo v srpnu minulého roku, kdy si zaregistrovalo ochrannou známku "DOTA" v oblasti her a zábavního softwaru.

Vztek Plamenné legie

Samozřejmě si dokážete představit jak drtivou a plamennou zlostí vládla ruka Blizzardu, když se dozvěděla o této skutečnosti, jež jí rozhodně nehrála do karet. V tomto byznysu ovšem nefunguje žádné "kdyby", a ačkoliv se Blizzard možná chystal udělat to samé co Valve, které pod svá křídla nakonec najalo i IceFroga, který stál za All-Stars modifikací původní DotA, zkrátka bylo pozdě. Spolu s registrací značky ale vstal z popela i Fénix v podobě žhnoucích soudních procesů, které na Valve a Abdula "IceFrog" Ismaila mířily ze všech stran, kupodivu jen ne ze strany samotného Blizzardu. Slyšet o sobě nechal například Steve "Pendragon" Mescon a Steve "Guinsoo" Feak, kteří vyvinul oficiální web pro DotA All-Stars a kteří se podíleli na vývoji scénáře. Po oznámení DotA 2 tak přišel na řadu první soudní konflikt vyvolaný studiem Riot Games, jehož jsou oba zmínění členy. Podobně jako S2 Games, i Riot Games zaměstnává několik původních autorů modulu, přičemž obě studia vytvořily tituly konceptuálně stejné jako Defense of the Ancients. Záměrem napadení byla samozřejmě snaha ochránit tvorbu původních autorů.

Při bližším porozumění autorů bylo jejich rozhořčení samozřejmě naprosto pochopitelné. Oba strávili s hrou několik let, tesali její jméno do základů nového žánru her a Valve je barbarsky řečeno okradlo o duševní vlastnictví. Problém je ten, že co není na papíře, to v podstatě neexistuje, a ačkoliv mají oba výše zmínění nárok na námitky, sami si značku neregistrovali z důvodu morálního – za hrou stojí více autorů. Valve je nicméně známé svou pověstí zastřešitele nezávislých moderských skupin a samozřejmě si je také moc dobře vědomé všech právních záležitostí navzdory tomu, že jde z jejich a IceFrogovy strany o akt vnímaný jako podrazácký a slušně řečeno i svinský vůči komunitě a Blizzardu, kteří hru vyživovali a volně upravovali několik let. Legislativa je ovšem neúprosná a dodnes se neví, jak celý konflikt skončil. Vzhledem k tomu, že Valve dále prezentuje hru původním jménem, se obě strany pravděpodobně vyrovnaly a původní DotA běžící na enginu Warcraftu nepodlehne licenčním nárokům samotného Valve.

Co ovšem nám hráčům Defense of the Ancients 2 nabídne? Těšit se samozřejmě můžeme na starou dobrou kombinaci real-time strategie a RPG, která je ovšem zahalena do hávu domácího Source enginu a úplně nového, profesionálního rozhraní, za což samozřejmě může obrovská podpora Valve. GamesCom 2011 byl vpravdě jediným průtokovým kanálem informací, přesto toho hráči neví tolik, kolik by chtěli vědět. Vzhledem k tomu, že původní DotA obsahovala spoustu postav z původního Warcraftu, Valve se musí zkrátka spolehnout na vlastní tvorbu a konverzi fanouškovských hrdinů, kteří nebudou ve všech případech úplně odpovídat svému originálu, zejména z (ne)etických důvodů. Zmíněná byly postavy jako například Morphling, Bloodseeker, Reaper, Furion a na 100 dalších jmen, reprezentujících známé rasy, stvoření a kreatury folklóru fantasy světa. Každý z hrdinů bude samozřejmě originální, nejen po stránce designu, ale také schopností, proto by mělo být skupinové hraní ještě variabilnější. V budoucnu se navíc počítá s rozsáhlou podporou, tudíž by neměl být problém s přívalem nových postav, schopností a předmětů.

Technický základ by měl být samozřejmě mnohem solidnější, zejména tedy po stránce síťových možností. Výsledný produkt nabídne i možnost zakládání vlastních místností, ale také úplně nový systém distribuce her mezi hráči. Zatím nebylo upřesněno, podle jakých parametrů vám bude hra vybírat soupeře, klasika v podobě horizontu dosažených schopností ovšem chybět nebude. S tím úzce souvisí i rozsah integrace blíže nespecifikovaných sociálních prvků hry. Když se ovšem podíváte na hru samotnou, nepřehlédnete kouzlo původní hry, které pramení z osobitosti, barvitosti a podání zaběhnutého fantasy univerza. Modely postav vypadají přesvědčivě, prostředí je také více než oku lahodící a soudě dle turnaje proběhnuvším ku příležitostí představení hry na GamesComu, je i hratelnost tím, čím v očích fandů měla být. Dobrou zprávou pro fandy epiky je určitě přítomnost Jasona Hayese, který ke hře skládá soundtrack. Je to právě ta osoba, která se podílela na tvorbě zvukového doprovodu pro Warcraft III a World of Warcraft.

Onen turnaj je ovšem vskutku klíčovým důkazem toho, že má Valve s hrou opravdu velké plány. Do soutěže se na místě zapojilo 16 týmů z celého světa, majoritu tvořily týmy z Asie, na své si ovšem přišli i čeští fanoušci, jelikož se do soutěže zapojil i česky mluvící mančaft SGC. Do absolutního finále se probojovali čínští EHOME a ukrajinští Na’Vi. Právě Ukrajina může oslavovat vítězství svých kyberatletů, kteří vybojovali závratnou sumu milionu dolarů, za což si mohou vítězové se svým apetitem doma nakoupit vodku minimálně na měsíc. Klání bylo jednou z hlavních atrakcí představení hry a Valve celé akci udělalo takové promo, že externí zájem předčil očekávání naprosto všech. K dispozici byl i živý stream, z něhož si můžete o hře udělat vcelku dobrý obrázek. Samozřejmě je stále co ladit a krom občasných lagů a síťových fragmentů – což je vzhledem k buildu hry a lokálním podmínkám normální – hra běžela zcela normálně.

Ani Blizzard neusnul na vavřínech a tak se spolu s další částí druhého StarCraftu zvanou Heart of Swarm chystá vydat i svou vlastní DOTA hru, která poběží právě na enginu StarCraftu. Vzhledem k nutnosti se vyhnout licenčním obstrukcím je navíc velice pravděpodobné, že "blizzardí" vzezření ponese úplně jiný název, přesto se ve hře samotné objeví mnohé postavy z historie této monumentální firmy. Obě společnosti mají ovšem společné jedno a tj. nedohledné datum vydání. Gabe Newell z Valve během GC 2011 jasně naznačil, že to hra tento rok nejspíše nestihne a prozatím se ani neví, jakým způsobem bude distribuována. Valve má ovšem slabost pro "boom" v podobě Free-2-Play modelu… Ani Blizzard ovšem nepřinesl nikterak pozitivní zprávy, jelikož v určitém bodě hru zasekl a začal znovu. Důvodem byly neuspokojivé výsledky a krom honby za absolutní propracovaností chtějí vývojáři přinést hráčům takový titul, který se lehce naučí, ale s tvrdou dřinou ovládnou. Co se ale bude dít s původní DotA a budoucností značky? To stále nikdo neví, pro původní komunitu by se příliš mnoho měnit nemělo, bezprostřední budoucnost ovšem patří Valve.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama