Kulivočko Článek Jak se rodí Kulivočko

Jak se rodí Kulivočko

Marek Švrkala

Marek Švrkala

7. 8. 2010 22:44 3
Reklama

Českou herní scénu možná brzy obohatí další nezávislý klenot. Studio Fat Funky už více než jeden rok připravuje velmi dobře vypadající point-and-click adventuru Kulivočko. Kvalitu projektu jsme mohli posoudit na začátku března díky hratelné demoverzi, kterou vývojáři uvolnili k volnému stažení. Od března, kdy jsme byli zalezlí v teple vyhřátých herních doupátek, se ale již mnohé změnilo, a tak jsme se rozhodli studio Fat Funky vyzpovídat a zjistit, co je nového. Před samotným rozhovorem si ještě v krátkosti zopakujme, co o tomto projektu víme již z dema a z dosavadních informací od vývojářů.

Již na první pohled je patrné, že Kulivočko není adventurou, která by se pokoušela zaujmout originalitou, experimenty nebo nějakými revolučními prvky. Naopak jde o úplně klasickou kreslenou 2D adventuru s ovládáním vycházejícím z klasických titulů tohoto žánru. Vše běží na Wintermute enginu, jenž vytvořil český vývojář Jan Nedoma (Mnemonic). Tento engine už vdechnul život mnoha zajímavým herním kouskům, podrobněji jsme je rozebrali v našem speciálním témátku.

Demo se sněhulákem a starou Mrázkovou

Zhruba půlhodinová demoverze zanechala velmi dobrý dojem. Technická stránka je vynikající, také ovládání funguje naprosto bezproblémově. Pastvou pro oči je grafika, kterou můžete posoudit i z okolních obrázků. Ručně kreslené scény v HD rozlišení se pro námět dokonale hodí. Finální verze nabídne rovných 66 lokací, pokud grafici udrží laťku nastavenou z několika obrazovek z dema, máme se na co těšit. Pochvalu rozhodně zaslouží i práce na postavách, v plné verzi by jich mělo být dokonce 34. Snad nebudou váznout ani animace, Kulivočko působil při chůzi trochu nepřirozeně. Charaktery oživuje dabing skupiny Perla Group, v plné verzi je ale vystřídají profesionální dabéři. Pohodovou atmosféru Kulivočka dokresluje ještě vynikající hudební složka.

V demoverzi prezentovaná část hry nepokryla úplný začátek, takže příliš světla do děje nevnesla. Musíme tak vzít zavděk krátkým popisem z oficiální stránky. Adventura nazvaná podle hlavního hrdiny bude vyprávět příběh malého sirotka Kulivočka. Chudičký chlapec se vydává vypátrat vše o své rodině a svých předcích, strastiplnou cestou jej vedle vás doprovodí ještě duch zesnulého dědečka. Vývojáři hodlají zkombinovat pohádkový příběh s fantasy prvky a tento mix ještě vyšperkovat vtipem. Už v ukázce z dema tak hráč například musel rozděláním ohně v krbu rozehřát zmrzlou babičku a následně jí dát zuby po dědečkovi, aby vůbec byla schopná mluvit. Bohužel, ani to nepomohlo ke kloudnému rozhovoru. Babičce totiž všechny vzpomínky z mozku vymetl přítel alkohol. Do plné verze autoři slibují zamotat také obry, trpaslíky a draky. Z nenápadné hry se tak možná skutečně vyklube vyprávění epických rozměrů.

Největší riziko neúspěchu projektu je pravděpodobně ve kvalitě scénáře a v řešení jednotlivých úkolů. Už v demu nebyly kombinace některých předmětů a spojené řešení drobných úkolů úplně vydařené. Snad se podaří do hry vložit také některé důmyslnější puzzly a hlavolamy, v ukázce byl náznakem složitějšího puzzlu pouze trezor se zakódovaným zámkem. Z popisu od babičky jej ale zvládne rozkódovat každý. Snad se všechny herní postupy nakonec podaří vyladit ke spokojenosti milovníků adventur.

Kulivočko je rozhodně velkou nadějí naší herní scény. Vývojáři s ním mají zaděláno na obrovský úspěch. Pokud ještě posunou laťku nastavenou v demoverzi, není se čeho obávat. Naše otázky za celé studio Fat Funky, které za projektem stojí, zodpověděl vedoucí výroby a scenárista Vojtěch Mokrý.

Rozhovor s Vojtěchem Mokrým z Fat Funky

Jak dlouho již probíhá vývoj Kulivočka? Kolik na něm pracuje lidí a jak a kdy se tým Fat Funky dal dohromady? Jde spíše o zkušenější vývojáře, nebo nováčky v herním vývoji?

V jádru je nás pět plus externí pomocníci. Kulivočko je naší první hrou a dali jsme se dohromady přes internet asi před rokem. Vlastně většina z nás během té doby odstátnicovala, takže to nebylo jednoduché skloubit, ale zvládli jsme to a jede se dál.

Kdo měl v hlavě prvotní myšlenku na celý projekt?

S konceptem hry jsem oslovoval postupně lidi z českých her, přes inzeráty, přes fóra… dokud se nevytvořilo dnešní zdravé jádro. Z dnešního pohledu mi naše začátky připadají neuvěřitelné, když se na to podívám zpětně.

Jaké tituly vás nejvíce inspirovaly?

Časem nám hráči začali říkat, že atmosféra je podobná tomu nebo jinému titulu, a tak vznikl seznam: Monkey Island, Polda, Vampyre Story, Discworld.

Všechny vyjmenované adventury spojuje hlavně specifický vtip. Bude Kulivočko hrou, která nás dostane do kolen? Je humorný příběh vaším hlavním cílem?

Grafická i příběhová stránka má svůj specifický humor. Jako ve Shrekovi se dostaví parodování jiných pohádek. Naším cílem je hlavně hráče bavit, ať už to na hráčově obličeji vyvolá malý úsměv, nebo půjde do kolen. Hlavní dějová linie ale nebude „pouhý“ vtip, hráč může očekávat silný příběh.

Jako motor hry jste zvolili český Wintermute engine. Proč jste se rozhodli právě pro něj? Jak se vám s ním pracuje?

Palec nahoru nakonec dostalo WME před AGS, protože existuje silná podpora komunity a autora Honzy Nedomy (Mnemonic).

Vaše adventura by se měla pochlubit kvalitní kreslenou grafikou. Jaký byl důvod právě pro ni, když se v dnešní době některé jiné projekty pokouší spíše experimentovat?

Dva hlavní důvody – máme ji rádi a kreslená nestárne! Navíc trojrozměrné ztvárnění už nejde nazývat experimentováním

V Kulivočkovi se objeví přes 30 různých postav. Jakou roli hrají v příběhu, do jaké míry jsou jednotlivé charaktery propracované?

Máme tam bytosti, které se znovu a znovu vracejí do děje. Taky jsou tam takové, které jen dokreslují náš svět.

Kulivočka bude doprovázet během hry hlavně duch jeho dědečka a již na začátku se jeho kroky budou křížit s kroky hlavního záporáka. O něm vám prozradím, že se bude jmenovat Dorien a o jeho životě se toho budeme dovídat opravdu hodně.

Dabing pro vás připravuje známé studio Perla Group. Jste s jeho prací spokojeni? Dočkají se hlasy z demoverze ještě nějakých změn?

S Perla Group je úžasná spolupráce. To ostatně vždycky, když lidé pracují s nadšením. Pro finálovou hru ovšem plánujeme profesionální dabing.

Uslyšíme tedy i nějaké známé hlasy?

Věřím, že ano.

Zajímavá je i hudební složka. Kdo připravuje ji, kolik hra nabídne skladeb?

Autorem je skladatel Karel Antonín (Prott. Když spojíte jeho hudbu se hrou, zážitek vás „posadí“ a je to něco úžasného. Počet skladeb se pohybuje okolo 30, a když to bude možné, určitě nabídneme soundtrack.

Jaké publikum hodláte Kulivočkem oslovit? Cílíte spíše na tradiční adventurní hráče, nebo chcete oslovit nováčky v žánru a sváteční pařany?

Je to hra pro lidi, kteří mají rádi příběhy. Cítíme, že tradiční adventurní hráči si Kulivočka jistě rádi zahrají, protože jim nabídne opravdu epickou stupid-story a myslím to s tou „epickou“ vážně, i když si z toho v titulcích dema děláme srandu. Nováčci v žánru nebudou mít problém, protože ovládání je ze staré školy, kdy bylo dokonalé. Plus extra pro ně přidáváme různé formy nápovědy, pokud je potřebují. Věřím, že s plnou hrou budou spokojeny oba tábory.

Víme, že chystáte také anglickou verzi hry pojmenovanou Snowshine. Hodláte pro ni připravit také anglický dabing? A co jiné jazykové verze? Nechtěli byste prorazit třeba na německý trh s adventurami?

Pro anglickou verzi dema ještě nemáme všechny hlasy a jiné jazykové verze se pro demo nechystají. A co se Německa týká, pokud by si vývojáři s adventurou mohli tajně přát úspěch na konkrétním trhu, tak ten německý je v TOP3.

V březnu jsme si vyzkoušeli hratelnou demoverzi, jak jste se od jejího vydání ve vývoji posunuli? Uvolníte ještě nějaké jiné ukázky?

Na webu a na Facebooku brzy uvolníme nové informace a materiály, až to bude možné. Co to bude, bych zatím nespecifikoval, ale druhé demo nechystáme .

Poslední dobou jsme se soustředili na prezentační materiály, protože toho času bylo opravdu málo. Nyní je to už volnější a vývoj se vrací do starých kolejí.

Jak hodnotíte ohlasy na demo? Ovlivnily vás nějak některé názory? Zapracováváte je do hry?

Určitě. Čekali jsme, že ohlasy nebudou jen kladné, ale na těch kritických se dalo stavět. Pomohly nám ujasnit si, co od hry chceme. Za ty i za ty kladné hrozně děkujeme. Moc si ceníme toho, že náš projekt dokázal zaujmout tolik z vás.

Objeví se Kulivočko vedle PC i na jiných platformách?

To bude záležet na více faktorech. Nyní je předběžné něco slibovat, ale již jsme se vyjádřili, že třeba iPhone verze vypadá velmi dobře.

Už dříve jste se vyjádřili, že hledáte pro hru distributora. Podařilo se vám s někým dohodnout? Pokud ano, můžete sdělit nějaké podrobnosti o formě distribuce a cenové hladině?

Stále hledáme, ale víc k tomu teď nemůžu říct.

Všichni fanoušci projektu jistě dokončení hry napjatě očekávají. Můžete už oznámit, kdy se konečně dočkáme finální verze?

Až bude tip-ťop Než k tomu ale dojde, budeme se starat o přísun nových informací.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama