Limbo of the Lost Článek Limbo of the Thief

Limbo of the Thief

Ulrik_

Ulrik_

29. 6. 2008 22:00 22
Reklama

Jaká je nejznámější adventura současnosti? Nejedná se o žádný masivně propagovaný projekt, žádný osvědčený titul oživený moderně akčními mezihrami ani děs šířící personal horror. Je jím poměrně nenápadná adventurka Limbo of the Lost, která ale své popularity nedosáhla ani tak svými kvalitami (které má), ale poměrně kontroverzním obsahem, který tvůrci vzali z mnoha a mnoha her jiných.

Samotný vývoj hry se táhl od prvotního myšlenkového konceptu z počátku devadesátých let, ale reálnější obrysy dostalo Limbo of the Lost až v roce 2003 v hlavách tria Steve Bovis, Tim Croucher, Laurence Francis tvořících vývojářské Majestic Studios. Příběhu psychózami a fóbiemi ztrápeného kapitána Briggse se dočkal uvedení na trh až o čtyři roky později, v červenci 2007. V Evropě ji do oběhu vyslala G2 Games a z klasické point'n click adventury se stal žádaný artikl ve zbytku světa - P2P sítě a prodej přes internetové aukce zajišťovaly "dodávku" i mimo starý kontinent. Trn z paty americkým adventuristům vytrhla vydavatelská společnost Tri Synergy, která počátkem roku hru uvedla i tam. Chvíli bylo ticho po pěšině a pak přišla smršť, která katapultovala Limbo do popředí zájmu všech, ale už ne takovým směrem, v jaký tvůrci i vydavatelé doufali. 11. června totiž na stránkách GamePlasma vyšel článek s poťouchlým názvem Limbo of the Lost or Oblivion a obsahem zvícím taktického atomového granátu. Na screenshotech vcelku jasně bylo ukázáno, že fantazie tvůrců měla občas dovolenou, a tak bylo třeba sáhnout po trhem prověřeném zboží, jímž bylo v tomto případě slavné RPG Oblivion. O den později se nesmrtelnosti dočkalo diskusní fórum, na němž Steve Bovis v březnu ještě nevinně oznamoval distribuci ve Velké Británii. 12. června už přišel ostrý atak, který označil obsah hry za ukradený - a jak si můžete sami přečíst, kolegové vývojáři neměli příliš pochopení.

Ještě týž den se hráči sesypali na hru a začali hledat podobnosti s jinými herními kousky. A našli. K Oblivionu přibyl jeho mladší bráška Morrowind, podobně goticky temný Painkiller, Enclave, mistrné upírské RPG Vampire the Masquerade: Bloodlines, Return to Castle Wolfenstein, fantastický Thief: Deadly Shadows, Unreal Tournament 03/04 a pár skinů z druhého Diabla se také dočkalo pochybné cti. Hráči jsou na své oblíbené hry hákliví a oheň byl na střeše, ve sklepě i v obýváku. Kritik ze serveru Boomtown byl kupříkladu tak rozlícen, že hře udělil hodnocení 0/10, což ale není vzhledem k tomu, že hra sama o sobě není vůbec špatná, příliš odpovídající realitě. A kauza nabírá na obrátkách. Tri Synergy prochází fází šoku a ještě 12. června uveřejňují zděšenou tiskovou zprávu v níž deklarují zastavení distribuce. Kdo by se jim divil, dostat se do křížku s Bethesdou a Eidosem kvůli nevýznamné adventuře? Filmoví fanoušci zatím odhalili, že hra se neinspirovala jen u svým interaktivních kolegyň. Zkopírovaná busta nazgúla z Pána prstenů, obrázky z Beetlejuice a dvou dílů Pirátů z Karibiku rozšířily "vizuální základnu hry" na solidní počet vlivných společností a bandou hladových právníků s ostrými rohy aktovek.

A co na to Jan Tleskač či spíše Majestic Studios? Poměrně překvapivě a ve stylu vrcholných politiků (nejen) české scény. My nic, my muzikanti, to musel být někdo jiný a my zjistíme kdo. Snad. Časem. Samozřejmě, Bovis, který měl v grafice hry prsty, přece nemohl nic tušit. Takže teď se čeká, kdo se smrtelně urazí a vyšle své věrné psy advokacie a kdo vše nevšímavě přejde mávnutím ruky. A co z toho plyne pro nás a v co bychom měli doufat? Dostáváme se na pole dosud nepříliš orané. Může dojít k silným soudním sankcím na základě toho, že z virtuálního prostoru byl zcizen obsah, který navíc sloužil jako kulisa, nikoliv klíčový element hraní. Ono plagiátorství samo o sobě je v některých případech obtížněji definovatelné a zde nedošlo ke kompletnímu vykradení daných her. "Jen" jejich kulis. Pokud se trestajícího karabáče chopí jedna z postižených herních obryň, pravděpodobně se dočkáme vtipných přelíčení a bude ticho po pěšině, maximálně padne pár hlav. Ale co když se této věci chopí velké filmové společnosti? Na jednu stranu bychom se dočkali něčeho moc sympatického - uznání, že i malý herní projekt představuje pro mainstreamově mnohem akceptovanější médium tak významný prvek, že jim stojí za soudní proces. Těší nás to? Zřejmě ano, i když by to mohlo stát Bovise virtuální hlavu. Na druhou stranu bychom se zase dočkali poněkud negativnější publicity v bulvárním stylu "hle, jak ti podivní lidé u monitorů ani nemají dost tvůrčího myšlení!". Počkejme si tedy, jak se k celé kauze postaví postižené strany a podívejme se na ještě jeden aspekt celé záležitosti - morální.

Hráči, tedy při použití kolektivní viny i my, jsme již stloukli kříž pro vykradení virtuální podoby fiktivního prostředí. Promluví-li laické právo, vina je nepopiratelná, ono prostředí bylo vytvořeno někým a nyní zcizeno "línými" tvůrci pro vlastní komerční projekt. Na druhou stranu si ale musíme uvědomit, že co trestáme, je zcizení práce s jedničkami a nulami, nikoliv přímé podoby ve hře. Protože kdyby tomu bylo naopak, pak bychom se mohli dočkat toho, že si položíme základní otázku "kdo vlastní práva na gotický oblouk?" Komu bychom pak museli platit za zobrazení Prašné brány ve hře? Proviněním není to, že ono prostředí vypadá stejně, proviněním je, že ono prostředí je cizí prací nezákonně zcizenou. A přitom by možná bylo mnohem jednodušší, kdyby tvůrci zkontaktovali původce oněch míst a domluvili se s nimi na využití. O co lépe by se vyjímala propagace jako pocty graficky úžasným hrám, které všichni známe a máme rádi. Jelikož se z drtivé většiny jedná o starší a komerčně již nepříliš aktivní kousky, vzniklá reklama by mohla být i ku malé pomoci vykradených. Jenže tady by asi hrozilo: a někdo řekne "ne". Jednodušší je prostě neříkat nic. Musíme ale ocenit onu nezištnou naivitu, s níž se "zloději" domnívali, že si Velké herní grafické loupeže nikdo nevšimne. V dnešní době, kdy zvídavý člověk s nadbytkem času vyšťourá cokoliv, se jedná o trestuhodnou hloupost.

Uvidíme tedy, co se z celé kauzy vyloupne, kdo emigruje na Bahamy, kdo dostane "medvěda" a tlupu přítulných afroameričanů ve sprchách a kdo se bude více omlouvat a sypat si popel na hlavu. Mimochodem, nebyli byste dotčeni v případě, že jste vytvořili hru s gotickou architekturou a vaše práce NEBYLA v Limbo of the Lost? Já zcela určitě...

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama