„Již se vyzkoušelo tolik ochran a nikdy netrvalo déle, než pár dní, co byly prolomeny.“ Tak zní jedna z vět petice, jenž chce letos na jaře upozornit na nesouhlas s novou protipirátskou politikou francouzského vydavatele Ubisoft. Nejde o to, že má mezinárodní stížost nyní asi čtrnáct tisíc podpisů. Hlavní je, že její autor Ethan Woods předpověděl (ač trochu nepřesně) osud další jedné údajně nepolomitelné orchrany herního softwaru. Takzvaného Online Service Platform, které mělo díky permanentnímu připojení hráčova počítače k internetu zajistit, aby hity z francouzského portfolia jako je Assassin's Creed 2 či Settlers 7 mohli plnohodnotně hrát pouze platící zákazníci. Po necelých dvou měsících však přeskočila barikádu hackerská entina jménem Skid Row a s ní masy pirátů.
-
ScreenshotyScreenshoty
Softwarová ochrana Ubisoftu dějiny pirátství nepřepsala, ale pouze obohatila o novou zkušenost. Tentokrát prolomení netrvalo pár dní, nýbrž několik týdnů. Tak už to sice bývá u překonávání každého nového typu DRM, nicméně narozdíl od prvního Bioshocku se nyní warez scéna aspoň neptala „kdy“, ale spíše „zda“. A takový Assassin's Creed 2 za dobu nejistého čekání na plnohodnotný crack pravděpodobně vydělal tolik, aby mohl být jeho internetovový zámek považován za úspěšný i po odemčení. Ovšem výsledek celého projektu je nakonec stejný, jako u každého předchozího řešení. Ačkoliv Francouzi prohlašovali svůj systém za nepřekonatelný, nyní je Assassin's Creed 2 plně hratelný i zadarmo.
Bez serveru ani výstřel
Jak už většina hráčů dobře ví, francouzské antiwarez řešení je založené na permanentním spojení domácího počítače se servery Ubisoftu, ze kterých si hra stahuje obsah a synchronizuje s nimi uložené pozice. Když problematiku hodně zjednodušíme, chová se zakoupený titul na vašem počítači jako jakýsi macatý klient. Z pohledu piráta to lze dobře ilustrovat na Silent Hunteru 5, jehož ochrana měla být prolomena již krátce po vydání, ovšem „polovičatě ošetřena“ se hra dle zkušeností uživatelů z celosvětových diskuzních fór chovala jako demo. Bylo třeba možné vyplout na moře, ale když se měly spustit jednotlivé mise, program potřeboval servery a nejen, že nebylo možné ukládat, ale hra byla zralá na ukončení, protože zkrátka kromě volného pohybu po hladině nenabídla žádný další obsah.
Tento nový systém internetové ochrany byl přes měsíc oříškem nejen pro hackery, kteří chtěli problém původně řešit různě nespolehlivými emulátory, ale dodnes, a to je hlavní, s sebou nese riziko nepříjemných potíží zejména poctivým zákazníkům.Ti se totiž s revoluční novinkou Ubisoftu v závěru dubna dostali do tradiční situace, kdy neplatič spouští hru rychleji a pohodlněji, než jeho slušný protějšek. Zatímco řada férových hráčů mohla teoreticky očekávat problémy na své straně (nestabilní či pomalé připojení), dosavadní zkušenosti poukázaly na slabá místa přímo u zdroje. Možná si ještě pamatujete, že stačil první březnový víkend, aby byli majitelé nového Assassin's Creed 2 při ověřování pravosti odmítnuti s tím, že servery spadly. Ubisoft byl tehdy obviňován z nepřipravenosti a nevyladěnosti DRM. Jeho stanovisko neslo zkratku DDoS (v češtině distribuované odmítnutí služby). Mluvilo se tedy o internetovém útoku, který způsobuje přetížení systému opakováním dotazu na server, který pak odmítá obsloužit ostatní legitimní uživatele. Když se však budeme pohybovat na úrovní teorie a úvah, můžeme dojít k závěru, že o žádný útok jít ani nemuselo. Výpadky totiž mohlo způsobovat Online Service Platform samo o sobě. Právě už tím, že je založeno na neustálé komunikaci hráče s cílovým serverem. K problémům při přihlašování a hraní totiž docházelo i po březnovém třesku. A to zejména ve špičkách herní doby a samozřejmě nejen u Assassin's Creed 2.
Teď si nezahraješ
My si můžeme vzpomenout třeba na potíže se Silent Hunterem 5 či Settlers 7 a lehkou nervozitu při jejich spouštění. Potíže se spojením se projevovaly několika způsoby. Ten nejmírnější spočíval ve zdržování. Trojitá procedura - přihlášení k účtu, synchronizace savů a samotný launch hry – obykle zabrala deset vteřin, bohužel však nešlo o pravidlo. Zejména první dvě položky bývaly časově proměnlivé a v součtu se občas jednalo klidně o půlminutový lag, který by jinak singleplayerová hra bez OSP-DRM samozřejmě vůbec nepřinesla.
Druhým a závažnějším prohřeškem síťového pouta již bylo doprovázeno hlášením o nedostupnosti hlavních serverů Ubisoftu, což se konkrétně třeba u Silent Hunteru stalo během jednoho dubnového týdne hned dvakrát. Pokud čekáte další výčet negativ, tak ten při tvorbě článku již neměl přijít. Bohužel, při zkušebním spouštění ponorkového simulátoru se launcher v jednom ze třech případů choval, jako by počítač nebyl připojen k síti. Formulář s přihlašovacími údaji se podařilo oživit až za pár minut…
Pyrrhovo vítězství
Zde opravdu není prostor pro úvahy nad hardwarovou kondicí konkrétní sestavy či chvilkovým problémem u zdroje. Tyto problémy by hráč s originálním produktem totiž vůbec neměl řešit, a Ubisoft se z toho důvodu nemůže stát králem na bojišti proti softwarovému pirátství. Dnes již jeho systém není neporazitelný a navíc stejně jako mnoho jiných ochran obtěžuje hlavně poctivé hráče.
OSP tedy ve výskledku pouze naznačilo jinou cestu, která však končí tam, kde všechny ostatní. Na pirátově dvorku. A pokud se na definitivní prolomení Assassin's Creed 2 čekalo měsíc, tak u budoucích titulů může jít spíše o dny. Nehledě na fakt, že serverová ochrana jako taková není u konkrétní hry časově udržitelná. Vždyť do pěti let bude výhodnější vydat pro Splinter Cell „non-drm“ patch, než riskovat ostudu pod hláškou „server neexistuje, klikněte na exit“. Vlastně takové legální SkidRow řešení…
Kam dál?
Diskuze
sledovat diskuziAbyste mohli reagovat, musíte se přihlásit nebo se zaregistrovat.
YcemaN napsal 14. 5. 2010 v 08.36
Napiste do google "Stahujete, aneb lze kopírovat podle zákona ?"
A pak kliknete hnedn a prvni odkaz.Je tam vsechno potrebne ;-)
Editováno: 14. 05. 2010 v 08.40
MRX napsal 14. 5. 2010 v 00.22
Je to prostě obejití ochrany, kterou si tam vlastník autorských práv přeje mít...
Ikdyž souhlasím s tebou, že to je padlé na hlavu a bit je poctivý hráč a pirát se směje, ale to se zase vracíme na začátek diskuze.
YouAreEmpty napsal 13. 5. 2010 v 15.03
MRX: No jo ale Crack přece neníčí dílo ale pomáha aby fungovalo. Je to vše padlé na hlavu, a vždy na to doplatí PC hráč.
Editováno: 13. 05. 2010 v 15.04
MRX napsal 13. 5. 2010 v 12.05
§ 43
(1) Do práva autorského neoprávněně též zasahuje ten, kdo vyvíjí, vyrábí, nabízí k prodeji, pronájmu nebo půjčení, dováží, rozšiřuje nebo využívá pro dosažení majetkového prospěchu poskytováním služeb nebo jiným způsobem pomůcky zamýšlené k odstranění, vyřazení z provozu nebo omezení funkčnosti technických zařízení nebo jiných prostředků k ochraně práv.
(2) Za jiné prostředky podle odstavce 1 se považují jakýkoli postup, výrobek nebo součástka vložené do postupu, přístroje nebo výrobku, jež mají předcházet, omezit nebo zabránit neoprávněnému zásahu do práva autorského k dílu, které je zpřístupňováno jen s použitím kódu nebo jiným způsobem umožňujícím odkódování.
Ale toto je už spíš diskuze pro právníky a kolik právníků, tolik výkladů práva :)
Taky mi přijde uhozené, aby někoho hnali před soud zato, že si dal crack na hru, kterou si koupil...
YouAreEmpty napsal 13. 5. 2010 v 02.48
Pokuď daný software neplní daný ůčel, tak je Crack brán jako hotfix(pokuď nevyšel patch opravující daný problém).
http://www.microsoft.com/cze/piratstvi/…
Editováno: 13. 05. 2010 v 02.49
MRX napsal 13. 5. 2010 v 00.11
Neplatí, zákon vnímá software jinak. Navíc aplikace cracku je brána jako neoprávněný zásah.
YouAreEmpty napsal 12. 5. 2010 v 23.22
MRX: Tím pádem tohle pravidlo platí i u her, nebo snad ne? Pokuď vím tak kopii si můžeš udělat v případě pokuď už legálně vlastníš dílo které chceš kopírovat, ale nesmíš ho dále šířit.
Editováno: 12. 05. 2010 v 23.22
MRX napsal 12. 5. 2010 v 18.20
YouAreEmpty: Nechci se hádat, ale u audiovizuálních děl máš nárok na pořízení kopie pro vlastní potřebu.
Nesmíš to dílo pak sám nijak šířit, prodávat atd, ale kopii si udělat můžeš.
YouAreEmpty napsal 12. 5. 2010 v 15.38
Deadmann: No mě kupování her neomrzí nikdy, tedy pokuď tím zachráním PC jako herní platformu.
MRX: To není pravda, stahováním hudby a filmů porušuješ stejná autorská práva jako u her.
Deadmann napsal 8. 5. 2010 v 11.56
MRX: Však také nejsem v této oblasti tak úplný laik a snad se nám brzy podaří otevřít brány serveru, na toto téma dosti zaměřeného. Ale do té doby holt musíme jen trpět :).
MRX napsal 8. 5. 2010 v 11.43
Deadmann: Kupodivu souhlas :)
Já si kupuju všechno, ale psal jsem, že je fajn, když si někdo aspoň něco koupí. Takto z něj herní firmy aspoň něco mají, narozdíl od věčných stahovačů.
Předpokládám, že si koupí to, co se mu nejvíc líbí a to ostatní ho prostě nepřesvědčilo ke koupi. Ale nemusí to tak být a máš pravdu, e je to špatně.
S druhým odstavcem taky souhlasím, akorát, že já prostě zatnu zuby a prostě trpím :)
Obávám se, že herní distributoři nemají koule na to, aby přestali tyto ochrany používat.
Těžko říct, jaký by to mělo účinek na prodeje...
Deadmann napsal 8. 5. 2010 v 11.04
MRX: Klasická výmluva - já poctivě kupuju a občas někoho ochčiju.. A jak k tomu zrovna ten jeden ochcanej přijde??? To, že si koupíš 50 her a pak si jednu stáhneš pouze znamená, že diferencuješ mezi jednotlivejma firmama - a jak k tomu ti chudáčci pak přijdou?
YouAreEmpty: Hlavně by se to vůbec nemělo dít. Já kupoval poctivě hry, než jsem zjistil, že se se mnou zachází jako s onucí, instaluje se mi na komp NEUVĚŘITELNEJ junk, kterej jsem si jednak nevyžádal a jednak ani nikde nebylo napsaný, že tam je. Starforce, proboha? To si budu na PC instalovat ruskej průser, abych si zahrál poctivě za 1000,- KČ koupenýho PoP? Tak takhle ne, přátelé, pokud chcete naše peníze, tak vyřešit pricing politiku (konzolový manýry ala 1200,- za kus nechat laskavě za dveřmi PC trhu) a za druhý - non-intrusive DRM.
Takhle se mi originálky jen válej na poličce a práší se na ně. Nebudu si zasírat kernel, ono stačí, co si s nim dělaj samotný okna.
MRX napsal 8. 5. 2010 v 06.47
Deadmann: Mluv za sebe a nesuď všechny podle sebe :)
Jeden z nejlepších argumentů: Stahuju, protože jsou to všechno sračky.
Možná by jsi měl od tvůrců požadovat ještě nějakou náhradu, že jsi tu sračku stáhl a věnoval ji svůj drahocenný čas.
A určitě i ty vidíš rozdíl mezi tím, jestli si někdo někdy něco stáhl, jestli si někdo něco stáhne a něco koupí anebo jestli někdo jen stahuje a nekoupí nikdy nic.
YouAreEmpty napsal 8. 5. 2010 v 03.15
Zvrhlé řešení to je, ale pokuď se člověk těší na něakou hru, tak co má dělat. Servery Ubisoftu nepracují jak by měli, pořád něco vypadne, pořád něaká posraná hláška. Pokuď tedy mám koupenou hru a nejde hrát kvůli DRM, tak si stáhnu crack a mám pokoj. Nechutné ale zahraju si kdy chci a bez výpadku.
Deadmann napsal 8. 5. 2010 v 01.09
PanVanocka: můžeš mi vysvětlit, proč by si měl zákazník ctackovat svou poctivě koupenou hru?
Zbytek: Článek napsanej dobře, diskuze o naprostym h*vně. Za a) klidně ať přestanou vydávat hry na pc, nikdo na ty jejich úžasný výplody stejně brzo nebude zvědavej, viz. Splinter Cell. Užijte si ty srágory, konzoláci b)všichni co jste tady jste si určitě někdy v životě něco vysmahli, tak se laskavě uklidněte. I programátoři si něco vysmažili, producenti si něco vysmažili dokonce i kluci z těch všemožnejch asociací si něco vysmažili. Moralistů plná republika, ale všichni maj hnědý trencle.
MRX napsal 8. 5. 2010 v 00.53
Icem4n: hudbu a filmy můžeš legálně stahovat. Navíc u hudby a filmu není podle mě prodej nosičů hlavním zdrojem příjmů. Tím je vstupné z koncertů a kin.
Ovšem výrobci her nemají jinou možnost jak vydělat než prodejem her.
Nemám potřebu moralizovat, osobně bych neměl z hry, kterou si stáhnu radost a při hraní bych měl takovým blbý pocit...
Moc her nekupuju ročně to dělá tak 10 - 15 kusů, to mi stačí a utratím za ně tak 5000-7000, to mi nepřijde nijak hrozné. Nepočítám tam, přílohy u časáků atd.
Spíš mi přijde divné, že piráti nechápou, že tímto svým chováním ničí zábavu, kterou mají rádi a kdyby se takto choval každý, tak jaksi nemají co stahovat...
Xspy napsal 7. 5. 2010 v 16.26
:) Pamatuji doby , kdy byly běžně k dispozici demoverze . Ale nedivte se jim dneska .... demoverze snižují zisky ( protože ukazují novodobý odpad ve správném světle ) .
Dokud nebudu moci hru vrátit a vynaložené peníze vložit do projektů co za něco stojí , tak mne nikdo pirátem označovat nebude ;D .
YcemaN napsal 7. 5. 2010 v 15.37
Meli byste si vy zkazeni pirati vzit z tech poctivych uzivatelu tady vzit priklad.Oni si nikdy nestahli hru,program,film ani hudbu z netu.Poctive pouzivaji freeware programy,originalni hry pravidelne si kupuji hudebni cd a navstevuji kino.
Jsou belejsi a čistší jak padly snih.
Kacafirek napsal 7. 5. 2010 v 13.40
Kdy uz lidi konecne pochopi, ze maji volbu dilo nekoupit a zaroven nekrast?
Nelibi se vam ochrana? Nekupujte hru.
Ale kdyz ji ukradnete, necekejte, ze vas tohle nejak omluvi. Zlodej je proste zlodej.
Aha, vy ji chcete hrat? No tak to se bud budete muset rozhodnout jako dospeli (vezmu DRM, ktere delalo bordel chvili a jinak jede v pohode, ale je svou podstatou otravne) a nebo holt zazitek ozelim.
Jo, je tu jeste treti moznost. Poridim si konzoli...
JESTE PRO JEDNODUSSI:
Tvurce nabizi svuj produkt.
Volba zakaznika = koupit/ nekoupit. Nikdo ho nenuti ke koupi.
Nic jineho v ramci legality neexistuje. Jedine kradez a pak se nedivte, ze jste zlodeji.
joelll napsal 7. 5. 2010 v 11.52
Argumentuješ správně, ano, máš pravdu...ale pořád jde o adekvátnost/neadekvátnost té ochrany...dveře si můžu zamknout, pořídit si lepší zámek, další řetězy nebo zámky na dveře...to je ok...ale tahle ochrana mi připadá jako kdyby sis dveře zabetonoval...pak se tam nedostaneš ani ty...ohledně bojování,myslím,že jediná možnost je opravdu v tom nekupovat takové produkty,které už z principu předpokládají,že jsi pirát a tak tě musí pěkně buznit,jak jinak se dá zařídit,aby to citelně pocítili na svých ziscích? nehledě na to, že celé je to drzost vydavatelů a pokusných králíků nás hráčů, co ještě překousnem...co může následovat? cloud computing? nebo na nás vymyslí ještě nejaké hezčí srandy?:) co takhle napíchnout kreditku nebo rovnou mozek, jestli nemáš náhodou v úmyslu něco nekorektního:)
Editováno: 7. 05. 2010 v 12.02
MRX napsal 7. 5. 2010 v 11.33
Ta zlovůle vydavatelů je jejich snaha chránit svůj majetek a investice.
Ty taky nezamykáš, protože zloděj když chce může vylomit zámek?
A jak chceš bojovat, tím že přestaneš hry kupovat?
Jinak ochrany, kdy jsi musel zadávat něco přes manuál, byly strašné. Jsem chtěl hrát a místo toho jsem musel listovat manuálem a hledat třetí slovo v pátém odstavci na desáté stránce, hrůza :)
joelll napsal 7. 5. 2010 v 10.06
Tady jde hlavně o princip tý ochrany, proč buzerují regulérně platící zákazníky tím, že něco musí?Abych si tu hru zahrál přece připojení k internetu nepotřebuji a důvody,které je k tomu vedou,nejsou můj problém,tak ať si ho vyřeší tak,aby mě to neobtěžovalo...trendem poslední doby je právě čím dál větší buzerování platících a regulérních zákazníku,místo toho,aby přiměli hru koupit kvalitou a nějakým tím dárkem navíc ZDARMA,žádný placený DLC,který se dají stáhnout jako warez zdarma,zbytečný předměty,který se po netu taky budou někde válet...když si vzpomenu na hry dejme tomu před deseti,spíš třeba 16,co třeba první Settlers,měl akorát ochranu skládající se z kombinace symbolů,která byla v TIŠTĚNÉM MANUÁLU a taky to šlo,tak ať mi nikdo netvrdí,že to prostě nejde,začíná mi to připomínat dinosaury typu OSA,PPU,IFPI a podobně,budou vyčíslovat ztráty za stažení a dokola opakovat,že za vše může pirátství...přitom by stačilo dělat kvalitní produkci,přizpůsobit se novému elektronickému věku a ne pořád přešlapovat na místě a plakat a bědovat...můžou si za to sami a my tím,že je i přes tuhle buzeraci dál podporujeme...
a dotaz: zkoušel někdo s touto ochranou hrát i na připojení GPRS, EDGE, HSDPA, CDMA? docela by mě to zajímalo, páč nemám o tom velké mínění
a ještě jedna věc, až si takovou hru bude chtít někdo zahrát za dejme tomu 3-5 let z nostalgie, buď servery nebudou existovat nebo sám velký UBI vydá svůj NoInetPatch, takže to vlastně sám crackne?:)
a neodpustím si ještě jedno, ty flamey o pc,xbox,ps jsou směšné, tady nejde o to o jakou platformu se jedná, jde o to, že nás budou chtít čím dál tím víc buzerovat a je jedno jestli seš Xkovej,PSkovej,PCčkovej...lidi, zamyslete se nad tím, takhle se akorát dohadujete mezi sebou a neuvědomujete si, že jsme oproti VYDAVATELŮM a jejich zlovůlí na JEDNÉ LODI...
Editováno: 7. 05. 2010 v 10.22
silverback napsal 7. 5. 2010 v 08.41
gygant: Ok, to beru. Samozřejmě je ubohé, pokud člověk má možnost si kupovat originálky a nedělá to prostě proto, že je jednoduché hru ukrást. Ale prostě nevím, jestli má smysl těm lidem tady nadávat. A co se týče toho dokazování - zajímalo by mě, kolik z těch antipirátů by mi umožnila domovní prohlídku :D. A co se týče fotografie - dneska se přece dají vytisknout přebaly i potisknout disk, takže z fotky poznat, jestli jde o originálky není tak jednoduché. Ale přijmám vaši opozici a souhlasím s tím. Opravuji své tvrzení, že je to "směšné" a zaměnuji je za "zbytečné".
kywi: V zásadě souhlasím, ale co se týče těch studentů. Upřímně - na brigády jsem jako student chodil, ale spíš abych si vydělal na pivo a utratit peníze za hru mě v té době ani nenapadlo. Nijak to nechci ospravedlňovat, ale v zachování sociálního života mládeže, bych tu výmluvu přecejenom chápal ;).
MaxSand: Taky nechápu, proč jsou hry na konzole dražší než na PC, když se jich právě prodá víc (PS3, nedají se zpirátit) než na tom PC.
MRX napsal 7. 5. 2010 v 01.02
MaxSand: Pokud se nepletu, tak stahovat můžeš legálně audiovizuální díla (hudba, filmy), ale ne software a aplikace cracku je určitě nelegální.
Ale ono je to stejně jedno, nevím o žádném pirátovi, který by měl problémy se zákonem.
Stačí si vzpomenout na aféru Martina Holase (redaktor warezák), který dál šířil stovky her a taky tam žádné obvinění nepadlo.
Když to porovnám s tím, jak dopadl nějaký chudák, který nahrál v kině Simpsonovi na mobil, tak mi přijde, že jsou herní distributoři poměrně tolerantní.
Tím samozřejmě nevolám po nějakém trestním stíhání pirátů, to by mělo spíše jen negativní účinek.
MaxSand napsal 6. 5. 2010 v 17.29
kywi: Peníze se vždycky najdou, ale proč kupovat něco co máš tak lehce dostupné. A ještě hlavněji. Stahovaní není pokud dobře vím trestný čin. Tím je pouze poskytování, takže stahující člověk prakticky nemusí nic řešit. Dostane něco zadarmo a prakticky legálně. Jedíne co tě v stahování může zastavit je tvoje vůle to nedělat. Jinak nic. No a k tomu, že by bylo lepší hry vydávat jen na konzole a byl by pokoj. To má jeden háček. Kde je poptávka je i nabídka, takže pokud hry nebudou vycházet na PC, ale pouze na konzole tak se hackři přesunou na konzole. A jedno, jestli to bude PS nebo Xbox. Všechno se dá hacknout. Jinak se nabízí hypotetická varianta co je pro firmu lepší, jestli umožnit chabou ochranou prodej svých konzoli, jelikož na ní bude vycházet mnohem více cracknutých her nebo rýžovat na ceně her v obchodech. No více méně to už dnes máme. Na Xbox jsou cracknute hry a na PS né a ryžuje se na obojích. Ale jako zaplatit za konzoli a pak ještě platit o několik stovek víc, protože to je hra na konzoli se mi zdá pomalu větší zlodějina než celé pirátství.




















Deadmann napsal 1. 6. 2010 v 01.27
Crack legální není. Je to pár let, co vyšla úprava zákona. Můžeme se dohadovat, do jaký míry je legální vyjebávat se zákazníkem, ale nikdo nás ty tituly nenutí ani stahovat, ani kupovat, čili cajk.