BioShock Článek BioShock - jaký je nástupce System Shocku?

BioShock - jaký je nástupce System Shocku?

Tomáš Krajča

Tomáš Krajča

11. 5. 2006 22:23 3
Reklama

Irrational Games na E3 plní sen všem fanouškům nezapomenutelných System Shocků a prezentují hratelnou verzi svého titulu s podobným názvem BioShock, který je duchovním nástupcem příběhů z dílny Looking Glass. BioShock se odehrává ve městě jménem Rapture, nevydařeném pokusu o Utopii, bublině pod mořskou hladinou, kam byla "nasazena" vybraná skupina lidí s ideálním genetickým materiálem. Idyla se ale začne brzy hroutit, když lidé začnou experimentovat s látkou jménem ADAM, která způsobuje změny organismu a mutace. Rapture, kterou navštíví hráči, už zdaleka není rájem na zemi: dírami v ochranných bariérách se moře snaží převzít znovu vládu nad městem, jen málo bezpečnostních systémů a inženýrských sítí ještě funguje a ulicemi procházejí hrůzná stvoření, která snad kdysi bývala lidmi.

Tatínek + dceruška - zvrhlý ekosystém

Atmosféru budují detaily. Takovým může být například v demu prezentované rozdílné chování nepřátel. Ne každý okamžitě bezdůvodně útočí: na screenshotech již se objevivší muži v potapečských skafandrech jsou ve skutečnosti strážci a ochránci menších mutantíků, kteří zdálky vypadají jako malá, roztomilá holčička, zblízka ale zamrazí z jejích nelidských proporcí. "Taťka" na hlavního hrdinu nezaútočí, nepokouší-li se příliš přiblížit. A přitom taťka s dceruškou jsou nedílnou součástí poněkud zvráceného ekosystému Rapture: dcerka bloudí ulicemi, těží ADAM z mrtvých těl a ukládá si ho do bříška jako do zásobárny, zatímco taťka sleduje okolí a chrání ji.

Zajímavou částí E3 prezentace bylo povídání o umělé inteligenci. Živý svět nechtějí Irrational tvořit prostřednictvím skriptovaných sekvencí, ale pomocí AI rutin, jež budou popisovat různé formy přirozeného, i když nelidského chování (například spolupráce ve stylu mravenců v mraveništi).

Otevřete, tady Bezpečnost!

Velkou část prezentace věnovali autoři předvedení toho, jak funguje svět Rapture. Jsou tu bezpečnostní složky v podobě věží, kamer a droidů, takže není možné jen tak složit potapeče a holčičku a nacpat si kapsy jejich zásobou ADAMu. Jedině podaří-li se stráž nějak odlákat a mimo záběry všech kamer holčičku odstranit, spáchá hráč dokonalý zločin - jen jeho chování ovlivňuje, jak se na něj budou stráže dívat a zda obranné kulomety spustí palbu, sotva se k nim přiblíží.

Hráč může v BioShocku výtečně profitovat z pochopení zákonitostí jeho ekosystému. Autoři to předvedli na konkrétním příkladu tvorů jménem "splicers" - plazivé ženské postavy, které patří k agresivním druhům mutantů. Tak lze například nenápadně na taťku několik splicers poštvat a zatímco se věnuje jejich likvidaci, proniknout do hlídané budovy.

System Shock pod hladinou oceánu

Herní systém je až překvapivě podobný System Shocku 2, což je u tak odlišného prostředí s podivem. Nicméně Irrational Games využívají řady podobných principů. Atmosféru pomůžou budovat pozůstatky a záznamy z dob, kdy ještě město žilo snový život - jejich přehrávání si nezadá s logy mrtvých členů posádky v SS2. A lze je využít i v praxi: tak jako depresivní zápisky šíleného zpěváka, který se zbláznil z toho, jak jeho konkurent neustále parodoval jeho písně. Když se hráči podaří nějaký čas je přehrávat nahlas v reproduktorech na ulicích, možná ho vylákají z úkrytu (ačkoliv rozhodně ne v nejlepší náladě).

Z čistě herních mechanismů se vrací volný RPG systém. Implantáty tentokrát nahradily věcičky jménem "plasmids", které sebou ponesou speciální schopnosti různého druhu. Čas od času je pak bude možné měnit, když hráč narazí na stroj jménem Plasmi-Quik. Tahle mutační stanice ale bude vzácnou záležitostí, navíc obvykle na jediné použití, takže bude chtít velké zvažování, která dovednost je skutečně užitečná a najde v dalším průběhu uplatnění. Dalším místem, kde mohou hráči zapojit svou kreativitu a specializovat svou postavu, je vybavení. Nové zbraně budou v Rapture nacházet jen zřídka, zato bude dost možností, jak stávající kousky upgradovat.

Být tak přímo tam!

Fantastickou atmosféru buduje i kvalitní architektura, stylové prostředí doplňuje hororová hudba - a ano, vlastně BioShocku docela pomáhají i všechny ty krásné featury Unreal enginu 3, dynamická světla, stíny, fyzika... zkrátka všechno to, čím se chlubí na E3 každá druhá firma. Vlastně možná úplně každá firma. Každopádně jakkoliv jsme na to už pořádně alergičtí, BioShocku všechny tyhle technologické věci rozhodně neublíží. Už na první pohled je znát, že autoři mají v zásobě víc a lepších trumfů, než jsou tyhle vizuální hrátky...

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama