Command & Conquer 4: Tiberian Twilight Článek Command & Conquer 4: Tiberian Twilight

Command & Conquer 4: Tiberian Twilight

Martin Klekner

Martin Klekner

8. 9. 2009 22:25 4
Reklama

Je tomu poměrně nedávno, co jsme sledovali premiérový trailer z nově ohlášeného pokračování série Command & Conquer. Hlavou se nám tehdy určitě honilo mnoho věcí – co za tajemnou nabídku má Kane pro GDI? Co dělá zbraň FN P90 v roce 2061? Našli si v EA konečně někoho, kdo rozumí filmovému castingu...? Stačila však první série uvolněných informací o závěrečném díle Tiberium série a rázem jsme na ně zapomněli. Tou hlavní otázkou je – bude toto ještě C&C, jak ho známe?

Command & Conquer ve víru změn

Stejně jako množství mých kolegů publicistů bych nyní měl pravděpodobně rozvést dějovou linku a vyslovit to, co autoři trousí na každém kroku – že to “bude epické, bombastické a kdovíjaké ještě uzavření dlouhého příběhu.” To však nechme zatím stranou, jelikož fakt, že série, která definovala žánr RTS, vždy neohroženě razila cestu klasické hratelnosti a nenechala se zviklat žádným moderním trendem strategického žánru, najednou obrátila o 180 stupňů – tento fakt mi přijde mnohem důležitější.

Všimněte si, že neříkám, že jde o fakt špatný. Dokážu si přestavit kritiku, která by se na hlavy EA snesla, kdyby i tentokrát vypustili do světa dílko jedoucí podle schématu „natěž – postav – znič“. Na chvíli si to však představte v akci. C&C bez harvesterů. Gameplay jako vystřižené z Universe at War s obrovskými kráčejícími základnami, které těží a staví za pochodu. Tři zcela odlišné herní styly – obranný, podpůrný a defenzivní – které přesně vymezí, jakým způsobem bude hráč při akci uvažovat. Žádné Mission Failed, pouze nový pokus pokaždé, když vás nepřítel zničí.

Změn rozhodně není málo, vlastně jich je spíš víc, než starých známých prvků. Když se na ně však podíváte blíže, pochopíte, že ve hře nejsou zcela náhodně – plynou z konceptu příběhu, který se od minulého dílu nutně posunul.

Ďábel Kane a jeho mistrovský plán

Píše se rok 2061, svět je na pokraji zkázy. Zapomeňte na modré a žluté oblasti z Tiberium Wars, planeta je nyní jedna velká rudá oblast, kterou skrz naskrz prorůstá Tiberium, jíž se nedostává kyslíku a životu na ní hrozí celkové zničení během pár let. Právě v tu chvíli se na scéně objevuje starý známý padouch Kane a nabízí GDI překvapivou nabídku – chce využít tiberium jako nový zdroj energie, čímž zároveň zamezí i jeho šíření. A jelikož se jedná o nabídku, která se (tváří v tvář záhubě) neodmítá, obě strany dohodnou křehké spojenectví a začnou okamžitě pracovat na své záchraně. Plán Tiberiové kontrolní sítě je na světě.

Posouváme se o 15 let vpřed, abychom se dozvěděli, že vše běželo jako na drátkách. Monumentální síť těžebních platforem se rozprostírá po povrchu Země, vesele užírá zásoby Tiberia a mění je na nevyčerpatelný zdroj energie. Lidstvo stojí na prahu nové éry rozkvětu a blahobytu a NOD a GDI dodržují mírovou dohodu. Pod povrchem však vřou staré spory. Nedůvěra vůči Kanovi stoupá s každým dnem – nikdo nevěří, že se den ze dne rozhodl stát spasitelem světa. Ve všem musí být něco víc, než se zdá, nějaký ďábelský plán, jenž musí nutně vyjít najevo. Válka je po dlouhých letech znovu na spadnutí.

Jakmile dojde na příběh, autoři začnou být extrémně tajnůstkářští. Jisté jsou jen tři věci. Za prvé, toto bude uzavření celého příběhu Tiberium série. Za druhé, bude to pořádná mela. A za třetí, konečně odhalíme Kanovu identitu a celý jeho plán.

Staří známí po sto prvé

Ke grandióznímu finále dospějeme ve dvou ohlášených kampaních. Ano, mimozemská rasa Scrinů, která stejně nikoho příliš nezajímala, stojí tentokrát mimo centrum dění. Rapidní úbytek Tiberia způsobil stejně prudký úbytek v jejích řadách a na bitevní pole se tak pravděpodobně vrátí pouze staří známí rivalové – GDI a NOD.

Podle toho, co autoři oznámili, se dá soudit, že kampaň GDI bude pro svátečnější hráče. Nebudete muset mít zkušenosti s předchozími hrami v sérii, abyste docenili celý její příběh, který bude jakousi akční kombinací sci-fi a špionážního Bourna (jakkoliv to u RTS zní podivně). Její název bude The man who killed Kane a jejím hlavním hrdinou – a nyní se podržte – má podle všeho být sám Michael McNeil, muž, který v GDI kampani Tiberian Sun Kana skutečně zabil. Mnozí se dohadovali, kde byl během událostí ve Firestorm a Tiberium Wars. Nyní by se měl vrátit jako vůdce rebelující frakce GDI, která se nehodlá smířit s tím, že Kane jen tak zachránil Zemi a nechce nic na oplátku. Bude to právě on, kdo rozpoutá další válku – a právě jeho prostřednictvím odhalíme nánosy špíny, které navždy pošpiní pověst GDI jako „těch dobrých“.

Po dokončení této kampaně pak přijde skutečná lahůdka pro dlouholeté fanoušky – tažení za Nod, jehož samotný název nahání husí kůži. All Things Must End. Právě v něm odhalíme všechna Kanova tajemství, jeho původ, úmysly a pohnutky. „Půjde o temný zažitek, který definitivně uzavře vše, co zůstalo nezodpovězeno. Toto je konec – konec příběhu Nod, GDI a Tiberia,“ prozrazuje tajemně Sam Bass, muž, který je za celou dějovou linku čtvrtého dílu zodpovědný.

Zmínit musím i fakt, že přítomni budou rovněž The Forgotten, tedy mutanti známí z Tiberian Sun. Fungovat budou (pravděpodobně po boku Scrinů) jako neutrální frakce, jejíž pomoc využijete v kampani GDI. Bylo by to ostatně jenom logické, vezmeme-li v potaz vzájemnou minulost mutantů a McNeila.

První šok pro pamětníky – herní třídy a Crawler

Absenci třetí strany má plně vynahradit styl herních tříd, notně inspirovaný hrami od Relic Entertainment. Před každou misí si budete moci vybrat ze tří stylů – útočného, podpůrného a obranného. Od této volby se pak bude odvíjet celý váš gameplay, přičemž každá z orientací má mít stejnou šanci na výhru. Útočníci se budou soustředit na těžkou pěchotu a ničivé bojové stroje, budou však relativně pomalí. Specializace podpůrných hráčů budou rychlé údery ze vzduchu, útočné a obranné bonusy pro techniku, Ion Cannon a několik dalších druhů zbraní hromadného ničení. Obránci se pak jako jediní dočkají budování základny, turretů, defenzivních struktur a všeho, co s tím souvisí.

Již z tohoto zaměření plyne očividná snaha pokračovat v úspěšném systému kooperace nastoleném v Red Alert 3. Stále bude možné hrát po boku kooperativní UI, autoři však doporučují sehnat dva kamarády a rozehrát kampaň společně, každý za jednu herní třídu. Striktní orientace na hru více hráčů je očividná, autoři ostatně zvažují, že do hry vůbec nezařadí offline mod – i pro hraní kampaně by tak bylo potřeba online připojení.

C&C4 opustí starý známý systém budování za natěžené finance. Místo harvesterů budete stavět speciální doplňky pro tzv. Crawlera, ultimátní jednotku, která poslouží jako mobilní základna, kráčející (v případě podpůrných tříd poletující) po mapě, chrlící jednotky ze svých útrob, vysávající zdroje z všudypřítomných Tiberiových kontrolních sítí. Bude to tak trochu jako v Universe at War od Petroglyph. Zničením Crawlera ovšem nic nekončí – budete si prostě moci požádat o nového, který se vzápětí rozloží na vybraném místě. V případě zájmu půjde i během tohoto procesu změnit svoji herní třídu. Obdržením nové mateřské jednotky sice přijdete o veškeré natěžené finance, zůstanou vám však jednotky ze staré báze...No nevím, tak trošku se bojím, že hardcore hráči nebudou úplně spokojeni.

Druhý šok pro pamětníky – zkušenostní body a tikety

Za každou zničenou nepřátelskou jednotku budete nyní získávat zkušenostní body, které posléze poslouží k vašemu levelování. Ano, ani C&C se nevyhnul RPG syndrom. Vše však zní velmi zajímavě – za každý level získáte novou technologii, bonus, či dokonce jednotku. V EA plánují neustále přihazovat nové kousky na internetové sítě, odkud si je hra bude sama stahovat a posléze vás odměňovat za vaše bitevní snahy. Hráč bude navíc XP získávat jak v singleplayeru, tak v multiplayeru a skirmishi. Čím výše postoupí, tím nabušenější bude jeho bojový repertoár.

A právě proto autoři přistoupili k mnohými proklínanému, mnohými zbožňovanému systému, který známe již třeba z The Elder Scrolls 4: Oblivion. Protivníci v kampani budou tím chytřejší a nebezpečnější, čím vyšší bude váš level. To ve výsledku znamená, že hra sice bude skýtat nekončící výzvu pro každého, nikdy však nepocítíte vítězoslavný pocit z rozdrcení soupeře, proti kterému jste dříve neměli sebemenší šanci. Je na vás, co je pro vás důležitější.

A ještě jedna věc – jak již víme, vaší porážkou hra nekončí, prostře dostanete nového Crawlera. Jak se tedy dá vyhrát / prohrát? V kampani je to jednoduché, stačí nesplnit nebo znemožnit splnění zadaných úkolů. V multiplayeru se pak setkáte se systémem, který připomíná hru na tikety v Battlefieldu. Vaším cílem bude obsadit všechny klíčové pozice (těžební stanice Tiberiové kontrolní sítě, odkud ve hře budete získávat zdroje) a nechat nepřítele „vyhladovět“.

Na stará kolena moderní přeliv

Novináři, kteří byli ve studiích EA přítomni předváděčce hratelné verze C&C 4, se shodují, že již v rané verzi vypadá herní systém přitažlivě a propracovaně. Po pravdě, nebojím se, že by závěrečný díl série Tiberium nebyl zábavný, epický, bombastický a kdo ví co ještě. Bojím se, že jediné, co mi bude připomínat, že hraji hru z mého oblíbeného sci-fi univerza, budou známá jména a události. Mohu se mýlit a třeba změny vůbec nebudou na škodu. Odpověď na mé smíšené pocity mi však pravděpodobně dá až vydání. To proběhne na platformě PC v průběhu roku 2010. Do té doby budeme Tiberian Twilight sledovat ostřížím zrakem.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama