Empire: Total War Článek Empire: Total War

Empire: Total War

Martin Klekner

Martin Klekner

4. 10. 2007 22:23 4
Reklama

Panovalo mnoho spekulací o tom, jakou historickou periodu zvolí lidé z Creative Assembly (dále CA) pro svůj pátý díl věhlasné série Total War (dále TW). Touha fanoušků navštívit slavná bojiště 18. století byla patrná již před ohlášením Rome a o pár let později, zatímco autoři neúnavně tvořili Medieval II, ještě vzrostla. Není proto divu, že vytoužené oznámení Empire vyvolalo v herní obci nadšení. Nadšení, které bylo ještě znásobené zprávou o zakomponování námořních bitev jako plně ovladatelné součásti hry. Souboje vznešených flotil jsou však jen jednou z mnoha novinek, které se na nás chystají.

Změna je život

První změna vyplývá z historické epochy. Konec je klasickému triu pěchota-lučištníci-jízda a jeho neustále opakovanému využití. S příchodem střelných zbraních se taktika mění, střety nablízko ustupují do pozadí a úloha kavalérie slouží spíše k rychlým obchvatům a překvapení bezbranných protivníků než k drtivým průlomům. Hlavní roli hraje pěchota, jejíž využití se stane naprosto klíčovým prvkem. „Předně se musíte naučit jak funguje systém formací,“ tvrdí James Russel, hlavní designer Empire, „v zásadě musíte mít své muže neustále uspořádané tak, aby na nepřítele mířili co největším počtem nabitých mušket.“

Na výběr máte ze tří základních tvarů: dlouhé linie, zástupu a čtverce. Linie umožňuje střelbu pro maximální počet pušek, ovšem za cenu velké zranitelnosti. Zástup poskytuje krytí zadním řadám vojáků, palebná síla se však notně snižuje. A konečně čtverec je ideální při obraně proti kavalérii, neboť kryje vojáky v jeho středu a dokáže pálit do všech stran. V jednom směru však zvládne současně střílet pouhá čtvrtina mužů. A ještě s jednou věcí je třeba počítat: pušky 18. století jsou zoufale nepřesné, je proto vždy nutné vystihnout přesně ten moment, kdy je největší šance, že zasáhnou svůj cíl. Budete-li však čekat příliš dlouho, riskujete, že vás nepřátelská jízda roznese na kopytech. K tomuto účelu poslouží v Empire nové ovládací tlačítko „Fire“, které zaručí, že vojáci nevystřelí dříve, než jim dáte přímý rozkaz.

Vzhůru na vlny!

Největší devizou Empire však zůstávají námořní souboje. „Až nejnovější verze TW enginu byla vyvíjena námořním bitvám přímo namíru; dokonce jsme najali experta, který vytvořil reálnou simulaci vodní hladiny, větru, mořských proudů a obecně všeho, s čím se musí počítat ve skutečném světě.“

Námořní střety proto rozhodně nebudou probíhat stylem „označ-pošli“. Manévrování s flotilami mohutných korábů není nikterak snadná věc, jinak se bojuje za deště, jinak v šeru, jinak za bezvětří. Ovládnete-li počasí, ovládnete i bojiště. Obecné pravidlo boje je přitom stejné jako na zemi - neustále se budete snažit nastavit co nejvíce kanónů proti nepříteli. To se ovšem s loděmi stává poněkud komplikovanější záležitostí, neboť, jak známo, bitevní fregaty mohou buď plout přídí směrem k nepříteli, nebo se natočit bokem a pálit, co to dá, z trupu osazeného děly. Obojí najednou není možné, a právě proto je tak důležité mistrné manévrování.

Cest k úspěchu je několik, založených samozřejmě na skutečných vojenských taktikách. Ideální případ je ten, kdy se vám s linií lodí podaří přiblížit na dostřel nepřítele, natočit proti němu děla a zahájit palbu. U další, odvážnější strategie, odpadá nutnost se otáčet - když se dvě lodě dostanou z obou stran k jedné nepřátelské a spustí kanonádu, většinou nebohé bárce již nic nepomůže. Počítat je nutné i s faktem, že plavidla mají jen tolik mužů, že v jeden moment dokáží obsluhovat pouze děla na jedné straně lodi. A pište si, že v průběhu bitvy přibudou další komplikace. Takový ustřelený stožár, posádka smetená dělovou koulí z paluby či proděravělé plachtoví se notně podepíšou na schopnosti účinně manévrovat.

Dělostřelectvo a prostředí

Katapulty a trebuchety jsou v Empire nahrazeny dělostřelectvem, jehož útočná síla v 18. století rozhodla nejeden konflikt. Díky propracované fyzice se dělové koule při dopadu realisticky odrážejí (na každém povrchu odlišně), ragdoll technologie pak zaručuje, že v řadách nepřátel způsobí skutečné peklo. Projektily klestící si cestu těly jako obilím, naturalisticky ztvárněné trhání končetin, krvavé stopy na zemi - ani válečná pole „civilizované“ novověké společnosti nebyla příjemným místem. Možnost ničit jednotlivé části lodí byla již zmíněna, dokonce si budete moci přímo vybrat, zda-li chcete vyřadit kormidla, stožáry, posádku či prostě nadělat z nepřátelské lodi řešeto.

Empire navíc na bojišti chystá ještě jednu důležitou změnu. Řekněte sami, co udělá každý normální člověk, když mu okolo hlavy začnou svištět kulky? Správně, snaží se schovat. A právě proto přichází na řadu budovy, v nichž si vojáci budou moci zřídit palebné pozice. Toho navíc využijete nejen při obraně měst - koncentrace osídlení v 18.století již značně pokročila a nejednou tak v otevřené krajině narazíte na hospodářská stavení, továrny atd.

Novinky v tahové části

První, co má při spatření tahové části Empire uhodit do očí, je absence klasických „dlaždicových“ polí. Jednotlivé oblasti již nemají být odděleny pevnými hraničními liniemi, naopak, velikost vašich území se dynamicky zvětšuje/zmenšuje na základě vámi vybojovaných bitev. To je rána pro příznivce šachové hratelnosti původního Medievalu, věřme však, že autoři vědí, co dělají. Tahová hra má být dynamičtější, nepřítel vás bude svými útoky na dobyté půdě neustále nutit aktivně zasahovat, už proto, že zabarikádovat se v městech již dávno není řešením.

Jedním z problémů předchozí verze TW enginu byl fakt, že systém válečné UI a diplomacie byl vyvíjen zvlášť. To způsobovalo, že počítačem řízený protivník často jednal zcela nelogicky, uzavíral obchodní dohody s úhlavním nepřítelem, na kterého co nevidět zaútočil. Tomu je tentokrát konec, neboť oba dva prvky má na svědomí jediný tým lidí, který se je snaží skloubit ve fungující celek.

Těšit se můžeme na 10 frakcí v čele s Velkou Británií, Francií, Německem, Polskem, Ruskem, Osmanskou říší atd. Vše se samozřejmě točí okolo kolonizace, která byla jasnou prioritou většiny tehdejších mocností. Za moři a oceány leželo bohatství, které jen čekalo na své objevitele, a kdo zůstal chvíli pozadu, zadělával si na problémy. 18. století rovněž přináší boje za nezávislost - toho nejznámějšího z roku 1775 se budete moci přímo zúčastnit na straně USA. I tentokrát pak okusíme atmosféru množství historických bitev, takový Trafalgar či Waterloo se mají podle autorů stát skutečným zážitkem.

Počkáme si rok

Těžko se dá předpokládat, že by Creative Assembly šlápli s Empire vedle. Ti, kteří si neoblíbili otevřenější strukturu tahové mapy v Rome a Medieval II pravděpodobně spokojeni nebudou, všichni ostatní by si však datum vydání tohoto kousku měli viditelně označit ve svých kalendářích. Hra se zatím nachází zhruba v 50% vývoje, na pulty obchodů se chystá v září 2008.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama