Anno 1404 Recenze Anno 1404: Dawn of Discovery

Anno 1404: Dawn of Discovery

Robotron3

Robotron3

2. 8. 2009 22:32 19
Reklama

Na počítačových hrách je krásná jedna věc: že v nich můžete zažít v podstatě cokoli a hlavně věci, ke kterým byste se jinak nedostali. Tuhle funkci už dnešní hry neplní tak jako kdysi (pamatujete, kolik dříve vycházelo simulátorů všeho?), ale pořád tu máme, hlavně na PC, třeba budovatelské strategie, kde se zhostíte role velitele, který pomáhá osadníkům vybudovat civilizaci od malé vesničky až po obrovská města (i s celou složitou ekonomikou a potřebami jednotlivých občánků). No řekněte, kde jinde se vám tohle poštěstí?

Anno 1404 jde v tomto do extrému. Doposud tu nebyla hra, která by umožňovala kontrolovat tolik dílčích věcí, stavět obrovské množství budov, a přitom by zůstala svými principy a interface přístupná takřka každému. Je to malý zázrak. Možná k tomu přispěl i veřejný betatest, který si hráči velice pochvalovali. Hlavní singleplayerová kampaň vede hráče pěkně za ručičku a učí, kde postavit lesníka a pilu, kde skladiště a kde kamenolom a proč je lépe farmy umístit vedle skladiště atd. Vše se přitom odehrává přímo ve hře. Žádný tutorial. Zní to divně, ale Anno! Opravdu to funguje. Hra vás vrhne rovnou do neznámého prostředí a vy se díky intuitivním vodítkům dopátráváte, kde a jak co postavit a dané úkoly vyřešit (neznamená to ale, že byste měli nechat mozkovnu doma – je to strategie). Do levého menu přichází ikonky s aktuálními upozorněními, které po rozkliknutí přinášejí detailnější nápovědu. Tu nám poskytuje vlastně náš průvodce a učitel Lord Northburgh, který je takovým vzorem Sira Francise Drakea (s tím jsme se mohli setkat např. zprostředkovaně v dobrodružné hře na PS3 Uncharted).

Smyšlená historie

Tím narážím na příběhové pozadí Anno. Z číslovky 1404 můžeme vytušit, že se hra odehrává přibližně v době kolumbovské, kdy na jedné straně světa je objevována Indie (tedy Amerika) a na druhé, v Evropě, zuří boje a nepřátelství zaštiťované svatými válkami a křížovými výpravami (mimo jiné i do Orientu). Ač by se na první pohled zdálo, že příběh má nějakou spojitost s historickými událostmi, není tomu tak. Některé postavy, s nimiž se setkáte, jako by měly vzor v historických předlohách, jako např. křesťanstvím pomatená Johanka z Arku. Celkově je ale příběh vymyšlený. Možná je to dobře, možná by hra s reálným historickým pozadím získala na autentičnosti.

Do oceánské hloubky

Anno 1404 překvapí svou hloubkou (herní, nikoli po stránce příběhu) a neuvěřitelnými detaily, které se v celku skvěle doplňují. Vše se soustředí na skutečný význam slova “budovatelská strategie“. Hledáte-li např. hru, ve které se to bude řezat hlava nehlava či snad dokonce něco podobného realtimeovým strategiím? Zapomeňte! Anno ztvárňuje jak konflikty na souši, tak i na moři, ale hlavní devizou hry je opravdu stavitelství, obchod a diplomacie. Jste vlastně takovým správcem, nejvyšším úředníkem a císařem, který po vzoru Karla IV se snaží, aby jeho země - bohem vyvolená - vzkvétala a lidičky byli tam dole spokojení a měli svého císaře rádi a byli pyšní, že se narodili zrovna pod jeho korunu. Ovšem není to tak lehké, jak by se zdálo. Poddaní jsou potvůrky náročné a nespokojí se jen tak s ledasčím. Čím více se zvedá úroveň civilizace, tím jsou poddaní náročnější. Z pouhých osadníků se stávají měšťané a ti už by nechodili ve stejných hadřících jako mají sedláci nebo by nepili tytéž patoky, co chutnají sprostému lidu. Oni vyžadují dobré pivečko a do kostela chodí v parádních svátečních šatech, se šviháckou holí a fešáckým kloboukem. Jak jinak by se ukázali? Za nadstandard zase odvádí do pokladnice vyšší daně, takže se jedná o férový výměnný obchod. Problém nastává, když se z měšťanů stanou šlechtici, a tak dále, pro radost pana krále. Ekonomika se stává složitější a město se rozroste a hra se promění v opravdovou hardcore strategii se vším všudy, kde bude jen na vás, jak moc jste se na začátku naučili.

Od vesnice k velkoměstu

Abyste měli konkretní představu, jak se Anno hraje, ukažme si to na příkladu. Na začátku je vždy potřeba mít postavený přístav (ten se staví ze základní jednotky, což je loď), protože kromě budování města je kladen velký důraz i na obchod, a to hlavně ten námořní. Dále stavíme chatrče pro první osadníky s centrem tržiště (které se pak stává náměstím). Pochopitelně je potřeba uspokojit potřeby poddaných, takže musí něco jíst, něčím se ošatit a dokonce se zabavit (jinak pro vás přestanou pracovat) a měli by vám věřit (nebo lépe řečeno být vám oddaní poddaní). Stavíme tedy celou infrastrukturu průmyslu, potřeb a služeb, kterou spojujeme cestami (bez těch to nejde). Jakmile dosáhneme určité úrovně (a lidičky jsou díky nízkým daním a uspokojeným potřebám šťastní), povýšíme vybraná obydlí na vyšší úroveň měšťanstva a celý ten kolotoč začne nanovo. K tomu potřebujeme jednak dostatečné množství surovin a zdrojů, ať třeba kamene, železné rudy nebo zemědělství (pro vyjednávání dokonce body cti). Ovšem ne vše se vyskytuje na ostrově, kde právě začínáme. Často musíme vyrazit za novými zdroji, objevovat nové země a tam zakládat kolonie. Tady nastává to pravé námořní obchodování, které je řešeno velice hezky a intuitivně. Buďto můžete lodě kontrolovat ručně, vykládat jim a nakládat zboží a to pak prodávat, anebo si naplánovat na mapě trasy, které se pak vykonávají zcela automaticky. Čistě stačí zadat přístavy, suroviny a přidělit k cestám lodě a prosperující obchod může započít.

Orientální dobrodružství

Oproti předchozím dílům Anno je zde výrazný posun v enginu a grafickém zpracování a také v prostředí a samotné míře detailů (které nemá cenu dopodrobna rozebírat, i když jsou právě tím tahounem, který vás přiková ke hře na dlouhé hodiny, dny a troufám si říci i měsíce). Co je na první pohled nové, je prostředí Orientu. S ním souvisí nejen nový styl budov protivníka, nebo spojence, ale díky dobrým vztahům s Orientem budete moci ovládat i veškeré specificky orientální věci jako architekturu, suroviny, koření, výrobu, zkrátka úplně nové typy budov a surovin, jako je koření, hedvábí, datle, koberce atd.

Kapitolou sama pro sebe je technické zpracování. Bylo by pokrytecké tvrdit, že u strategie hezká grafika nemá takový vliv na hratelnost jako třeba u jiných žánrů. Jakmile si zahrajete Anno, pochopíte, o čem hovořím. Hra je prostě nádherná! Za prvé ještě jsem v žádné hře neviděl tak realisticky vypadající vodu. Ta se nevlní a nepřelévá jen tak pro legraci, ale má skutečně vliv na to, jak při námořních výpravách hru vnímáte. Voda je tak sugestivní, že pociťujete až touhu si do monitoru sáhnout a zchladit se s tou třpytivou kapalinou. Je doslova radost dívat se na lodičky, jak proplouvají oceánem. Kolem nich dovádí delfíni, objevují se i kosatky nebo jiné mořské potvory. U břehů létají rackové, ve městě po ulicích si hrají děti, před kostelem se shromažďují měšťané a poslouchají kázání kněze, který vypadá jako Mikuláš. Několikrát jsem se přistihl, že vlastně ani nehraji, jen tak si přibližuji nádherná města a krajiny a dívám se na ten mumraj a mám radost z toho, že vše vypadá tak krásně.

Pihy na kráse

Přesto Anno 1404 není dokonalou hrou. Možná trochu paradoxně, poté, co jsem vyzdvihl komplexnost a přístupnost běžným hráčům, musím zmínit, že jsem se občas zasekl na nějaké drobnosti, kterou jsem měl vykonat a ani z nápovědy jsem hned nepochopil, o co jde. Takže jako v adventurách přišlo na řadu řešení – pokus omyl. Ale bylo tomu zcela příležitostně a nakonec jsem musel sám uznat, že když řešení znám, je vlastně logické. Druhým problémem, který je závažnější, je absence multiplayeru. To mě vpravdě dost překvapilo, protože multiplayer se u takové hry přímo nabízí. Co k tomu říci. Prostě není. Dá se však hodnotit hra a soudit za to, co neobsahuje? To je otázka. Pro hráče, kterým na multiplayeru záleží, bych radil, aby si počkali, jak se to s ním vyvrbí.

Bráno z hlediska singleplayerové hry je Anno 1404 nádhernou strategií, která tu už na PC dlouho nebyla, nebo aspoň ne v takové skvělé formě. Dech beroucí audiovizuální zpracování a propracované herní mechanismy nebránící však přístupnosti hry každému hráči nakonec způsobí, že mi hra zůstane nějaký čas na harddisku i po sepsání recenze. Anno 1404 musím doporučit všemi devíti...

Anno 1404
Windows PC

Verdikt

Velké překvapení, které v podstatě bez velkého haló zaútočilo na pozici jedné z nejlepších budovatelských strategií všech dob.

Co se nám líbí a nelíbí?

Prvotřídní grafické zpracování, ve svých principech hluboká budovatelská a obchodní strategie, která je přístupná i nováčkům v žánru.
Neobsahuje multiplayer.
Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama