Blood Bowl Recenze Blood Bowl

Blood Bowl

15. 7. 2009 22:37 3

Americký fotbal nepatří v Česku zrovna mezi masovou zábavu a když se v digitální formě spojí s tahovou strategií a pravidly deskové hry, má našinec na svátečně prostřené tabuli rázem docela těžce stravitelný eintopf. Řada z vás ale určitě ví, že nový Blood Bowl není žádným pionýrem v oboru. Jedná se o neoficiálního pokračovatele hry Chaos League a především o přepracovanou verzi původní deskové hry od společnosti Games Workshop.

Brutalita před smečkou buranů

Vítejte tedy ve světě Blood Bowlu, ve světě dosti šíleném. No jen si to představte - pitoreskní publikum řve, místo střídaček na hráče čekají dobytčí ohrady a hodně rozbité kluky po zápase hodí pořadatel na valník. Pohled na hřiště vůbec stojí za to. Budete se smát. Místo vytrénovaných mužů se tu o šišatou merunu obvykle perou ještěrky, trpaslíci, elfové, krysáci a když to vořou, diváci je zmlátí přímo na hřišti! Pokud jste se někdy báli vzít své dítě na ligový fotbal, s Blood Bowlem se propadnete na samotné sportovní dno.

Je tu dovoleno skoro vše. Sprostě faulujte, podplácejte rozhodčí, nalévejte své hochy podpůrnými lektvary, no prostě převálcujte soupeře a dejte touchdown! Ovšem pozor, Blood Bowl je zároveň komplexní sportovní simulátor. V hlavní kampani se totiž kromě absolvování zápasů a postupu v prestižním žebříčku také staráte o soupisku týmu a finance. Ačkoliv jsou dílčí prvky mangementu zjedodušené (například opravdu primitivní trénink), jako celek působí Blood Bowl v tomto ohledu docela nabitě.Uzavírejte smlouvy se sponzory, kupujte a trénujte hráče, pořizujte jim lepší výbavu a sledujte, jak se časem zlepšují díky přítomnosti RPG prvků. Hra dokonce počítá i s vlivem stáří, takže se nevyhnete odchodu starých harcovníků, kteří léta bavili ožralé publikum. Paráda!

Táhni!

Příznivci Warhammeru ale už jistě čekají, jak se moderní konverze tahového fotbalu s osmi fantasy rasami hraje. Hned si můžeme říct, že jde o výborný taktický zážitek, který bohužel částečně znehodnocují některé chyby. Ale popořadě. Tahový styl utkání je v Blood Bowlu specifický tím, že kolo může bez varování skončit pokaždé, když vám nebo soupeři nevyjde nějaký riskantní manévr (sražení k zemi, špatná přihrávka…) Musíte tedy pečlivě volit taktiku přemýšlet o jeden tah napřed. Věřte, že tohle jsou opravdu nervydrásající šachy! Přejdu přes tamtoho ranaře? Má cenu přihrávat přes klubko soupeřů, když vím, že nemám zrovna jisté ruce? Jak mám poskládané hráče? Na pravé straně soupěř prolomil obranu, měl bych tam někoho poslat… Skvělé a návykové!

Tahový způsob hry vás ovšem také často donutí frustrovaně bouchnout do stolu. Tady poprvé a nikoliv naposled musíme autory Blood Bowlu pokárat. Téměř veškerý kontakt s protihráči je totiž ovlivněn „hodem kostkou“, což je v podstatě výsledek porovnání vlastností střetnutých hráčů a elementu náhody. Pakliže vám bude připadat, že počítač občasnou debilitu svých svěřenců kompenzuje až okatou přízní osudu právě při kostkách, je vaše podezření bohužel správné. Řadu taktických chyb si ale nakonec stejně způsobíte sami, a to kvůli nepřehledné situaci na hřišti. Aktuální množství akčních bodů konkrétního fotbalisty je totiž znázorněno puntíky. A teď si představte dvě jedenáctky hráčů na úzkém hřišti a do toho všeho ještě políčkovou mapu. Musíte si prostě dávat sakra pozor, kam klikáte, a i přesto se vám bude stávat, že v chumlu hráčů provedete jinou než původně zamýšlenou akci.

Jestliže jsme si v úvodu naznačili, že Blood Bowl je stále charakteristický tahovým způsobem boje, tak je to pouze poloviční pravda. Utkání totiž můžete absolvovat i v reálném čase. Ovšem nečekejte, že byste obě formy gameplaye progresivně kombinovali v turnajích, nebo snad mezi nimi dokonce přepínali přímo v zápase. Tak daleko počítačová adaptace nedošla. A nečekejte ani kdovíjakou zábavu. Realtimový mód vyzkoušejte spíš jen, pokud se vám nebude dařit v tahovce. Hra v reálném čase je totiž na stejnou obtížnost viditelně snazší a bohužel i velmi přímočará. Je to v podstatě neustálá honba za míčem a sotva zde uplatníte nějakou progresivní strategii. Některá pravidla Blood Bowlu tu snad vůbec neplatí. Mód má zřejmě sloužit jako oddechová alternativa k tahové bitvě, ale nám by po pravdě ani nevadilo, kdyby ve hře vůbec nebyl.

Těžký život sportovce

Žádná sportovní kariéra nezačíná hvězdně a platí to i Blood Bowlu. Už jsme to nakousli v předchozím odstavci, na prvních turnajích v klasickém tahovém módu budete rádi za každou ubráněnou remízu. Jestli je to klad či zápor hry, si rozhodněte sami. Výsledky přijdou, až pochopíte, že musíte chtít po hráčích takové úkoly, pro které se hodí. Každý váš svěřenec má čtyři vlastnosti - síla, pohyb, brnění a obratnost a podle toho spadá do určité škatulky. Takže tu máme vyrovnané pracanty Linemen, rychlé a agilní Blitzers, silné avšak mentálně zaostalé Big guys (každá rasa ovšem používá svá originální pojmenování). Na tomto základě je třeba stavět sestavu a hrát. Abyste rozuměli, dělat z Throwera se zlatýma rukama hradbu je asi hloupé, stejně jako chtít po silném a pomalejším Blockerovi, aby se jako lasička protahoval mezi klubky protihráčů….

Pokud se začnete cítít v kramflecích, zkuste multiplayer. K dispozici je především lákavá veřejná liga. Ovšem buďte připraveni, že myslící protivník nebude ignorovat vaši neschopnost a na rozdíl od AI s chutí využije skulin ve vaší obraně. Zážitek z online hraní je zde zkrátka přirozenější a tvrdší.

Kombinace nesourodých herních žánrů a pravidel deskové hry dělá z Blood Bowlu poměrně náročnou záležitost především pro začátečníky. Bylo tak těžké pro ně v tutorialu vytvořit na vysvětlenou pár modelových situací a taktických scénářů s popisem nejčastějších omylů? Asi ano. Brutální verzi amerického fotbalu lze proto doporučit především zkušenějším hráčům. Jen ti totiž mohou adekvátně ocenit taktickou bitvu, jež v sobě skrývá tradiční esenci hratelnosti ve stylu „ještě jeden zápas a jdu spát". Díky tomu pak také nad četnými chybami flegmaticky mávnou rukou.

Blood Bowl

Blood Bowl není hra pro každého. Zejména nováčci by si měli promyslet, zda jim počáteční frustrace stojí za investici. Na druhou stranu, pokud mají vůli, hra se jim pozdějí odmění skvělou zábavou. Zejména osvědčený tahový způsob hry stojí i přes některé nedostatky zato.

Poutavý mix brutálního fotbalu a fantasy světa Warhammer, propracovaná turn-based část hry, osm rozdílných ras, týmový management, veřejná online liga a návykovost ve chvílích, kdy se daří.
Nepřístupnost k nováčkům, nečestná kompenzace chyb AI, dlouhý loading, občasná nepřehlednost na hřišti a jalový realtime mód.