Cinema Empire Recenze Cinema Empire

Cinema Empire

Jaromír Möwald

Jaromír Möwald

21. 3. 2007 23:49

Peter Molyneux udělal s The Movies ohromnou díru do světa, ačkoli se to na první pohled nemusí zdát. Vyrojilo se ohromné množství amatérských filmečků, které zaplavily internet, machinima zažila obrovský boom a očekávalo se, že se okamžitě objeví spousta následovníků, jenže kde nic tu nic. Jak je patrné z názvu, tak i dnes recenzovaný titul má samozřejmě mnoho společného s filmovým průmyslem. Bohužel však z pohledu šustivých bankovek a protáčejících se očních panenek, které se po vzoru strýčka Skrblíka z Kačerova s cinknutím kasy mění v dolárky. Tycoon jako každý jiný, řekli byste si. Jenže když on je tu takový jeden malý problém. Dopředu nemůže vědět, zda zrovna tenhle projekt, který na obrázcích vypadá docela slušně, je totální brak, nebo se opravdu promění v blyštivý drahokam, který bude ozdobou obálek herních časopisů.

Tabulkami živ je člověk

O německých hrách se všeobecně traduje, že jsou řemeslně propracované až do morku kosti. Že grafické pozlátko, kdy každá zbytečnost je propracovaná do nejmenšího detailu mnohdy převažuje nad samotným obsahem. Na Cinema Empire tato charakteristika sedne stejně dobře, jako jistá choulostivá partie na hrnec. I přes všechny ty líbivé obrázky, které se neuvěřitelně podobají adventurám s lechtivou tématikou typu Airline 69, je totiž grafické zpracování pouze na okrasu. Pravda je taková, že pokud by ve hře neexistovala klávesa, kterou všechny aktivní položky zvýrazníte, tak byste patrně ani nevěděli, co na které obrazovce dělat. Výsledný dojem působí trochu jako nepovedená omalovánka o Rumcajsovi a Cipískovi, mixovaná s Excelem. Celou dobu se totiž budete pohybovat pouze v tabulkách, tabulkách a občas se přesunete od tabulek k tabulkám. Nezřídka se stane, že v pěkně nakreslené obrazovce je pouze jeden jediný ovládací prvek. A když na něj kliknete, tak hádejte co se stane. No ano, tabulka vrací úder!

Spousta popcornu, tuny čokolády, platí to ten s kreditkou

Přitom základní premisa hry je vcelku jednoduchá. Jako majitel jednoho zaplivaného kinosálu, v kapse máte kromě díry také něco málo zelených papírů a před sebou fantastické úkoly a výzvy, které náležitě otestují váš intelekt a schopnosti typu: vydělej deset tisíc peněz, nebo pobav tolik a tolik zákazníků. Počáteční obnos je samozřejmě promptně rozfofrován, a že je za co utrácet. Nakupovat totiž nebudete pouze filmy, které posléze promítnete spokojeným/spokojeným (zatím nedemonstrovali) návštěvníkům, ale také propagaci, díky které vám budou rapidně stoupat počty zákazníků. Samozřejmě čím dražší reklama, tím více lidí protočí turnikety. Výběr je docela široký. Od klasické reklamy v novinách, přes letáky po městě až po všemocnou televizi. Nebojte se ale, že bychom vybočovali ze zarytého tabulkového schématu. Stačí totiž pouze naklikat dostatečně tučný příděl...a je to. Oblíbené gesto Pata a Mata však nečekejte. Už bylo zmíněno, že nakupovat budete hlavně filmy, což je logické. Ne-až-tak-logické je však jejich nasazování do nabídky distribučních společností. Prakticky se mi nestalo, že by se objevovaly pouze tituly (mimochodem, jsou docela vtipně pojmenované po slavných dílech ať už minulých, nebo těch současných, dobrý způsob jak obejít licenci a ještě si užít trochu srandy...haha), které by poslaly celé mé impérium na dlažbu. Pokaždé se našla nějaká dojná kráva, která působila na zákazníky stejně dobře, jako emaily s obrázky Paris Hilton – úplně nahé!

Nuda, otrava...nedávají dneska něco v kině?

Zákazníci se samozřejmě nespokojí s pouhým sledováním filmu. Je tedy nutné doplňovat do skladiště nejrůznější pochutiny. A nejlépe ve velkém. Tu tři sta jednotek popcornu, onde zase pět set čokoládových tyčinek. Divákům se rozsvítí očka a hned se do vašeho kina hrnou po tuctech. Všechny tyhle nákupy ale bude muset někdo hradit a za moc pěkný úsměv dneska ani kuře nehrabe. Je tudíž třeba se co nejdříve začít poohlížet po nějakých zdrojích příjmu. Jeden se přímo nabízí, zisky ze vstupného se vždycky hodí. Má to ovšem jeden malý háček – motivaci. Bylo mi totiž absolutně ukradené jestli budu vydělávat nebo ne, jestli budu mít o jednu hvězdičku v hodnocení víc nebo ne. Totální nezájem o hráče, asi tak by se dal charakterizovat přístup tvůrců Cinema Empire. Vše je takové nijaké, tlačit vás mohou leda tak malé boty, které máte právě na nohou, ale rozhodně ne výhružné hlášky typu „Vydělej do třiceti dní veliké peníze“.

Korunu všemu špatnému nasazuje jakýsi model města, ve kterém se budete tak trochu pohybovat. Tak trochu? No ano. Žádný plynulý scrolling, ani dokupování pozemků rozhodně nečekejte. Budete si muset vystačit s několika málo ikonami ve spodním panelu, které vám vždy vycentrují (rychlostí veterána z Velké Želví Války) příslušnou budovu. Grafické zpracování však ani v této pasáží (ve které se upřímně řečeno ani nebudete chtít zdržovat) nevybočuje ze zavedeného průměru, který by se dal charakterizovat někde mezi slovy propadák a okamžitě to vypni. Malinké okénko, znázorňující jednotlivé sály, které se skrývá v pravém dolním rohu je pak už zcela a pouze k smíchu. Krátké a neurčité animační smyčky, které nejdou vypnout ani přeskočit si mohou autoři pro příště odpustit.

Vážení přátelé, ano, tohle ne!

A vůbec, mohou si rovnou odpustit jakékoli další pokračování. Toto je přesný příklad toho, jak se hry v roce 2007 dělat nemají. Zpracovávaná tématika je sice zajímavá, ovšem v podání pánů z Donkey Games (mimochodem, trefný název) absolutně nezajímavá a nezáživná. Hodnocení nezachrání ani až pitomoučky jednoduchý editor filmů, z kterého se nakonec vyklubal pouze editační nástroj, díky němuž si můžete místo zkomolených názvů filmů do hry dosadit jakýkoli snímek chcete. Ne, že by to ale něco měnilo na „kvalitách“ tohoto rádoby zábavného a hravého (0609) titulu.

Cinema Empire

Hra, která si vaše peníze opravdu nezaslouží a pravděpodobně se u ní unudíte k smrti. Zapomeňte na její existenci, je spousta zábavnějších titulů - a dokonce i zadarmo!

Vtipně zkomolené názvy filmů (u kterých se ale zasmějete jen jednou). Zpracované téma je celkem originální.