Civilization IV: Warlords Recenze Civilization IV: Warlords

Civilization IV: Warlords

Jan Horčík

Jan Horčík

11. 8. 2006 22:05

Civilization rozhodně patří mezi nejúspěšnější hry všech dob. Pro vydavatelskou firmu to musí být doslova zlatý důl. Vždyť princip hry zůstal od roku 1990 úplně stejný a mění se pouze detail, do kterého hra zachází, a měřítko, do jakého lze hru "roztáhnout". Vlastně je to podobné jako s ostatními žánry, ať už se jedná o 3D akce nebo realtime strategie. Zarytý kritik současné herního průmyslu by řekl, že Civilization stagnuje. Ale není to tak docela pravda. Herní systém se ve své podstatě, pravda, příliš nevyvinul, ale proč také, když už před patnácti lety byl prakticky dokonalý? A navíc, Warlords jsou "pouhý" datadisk. Sid Meier a jeho vydavatel teď už jen sklízejí plody svého úspěchu.

Co je nového?

Předem upozorňuji - žádné velké změny nečekejte. Warlords jsou pořád "jen" stará dobrá Civilization IV se spoustou malých příjemných vylepšení. Zejména je to několik nových historických scénářů, což jsou de-facto speciální minihry se svým vlastním vývojovým stromem. Pak je tu samozřejmě šest nových civilizací, to jsou Keltové, Kartaginci, Korejci, Arabové a Zulové. Konečně je možné hrát také za Barbary. Každá civilizace má nyní unikátní budovu a nově i vojevůdce (velkého generála). Ten přidává všem jednotkám v políčku automaticky nějaké ty zkušenosti. Právě na vojevůdcích jsou vystavěny už zmíněné scénáře. Novými divy světa jsou velká (čínská) zeď, jejíž výstavba je doprovázena pěkným efektem, kdy kolem vašich hranic vyroste opravdová zeď, za níž se nemohou dostat barbaři. Zeď se nicméně s růstem vašich hranic nezvětšuje. Dalšími divy jsou Chrám bohyně Artemis a Univerzita v Sankore. Kromě divů v datadisku najdeme i dvě nové jednotky, dobývací stroj a triréma.

Slavní válečníci

Novým typem velké osobnosti, kterou může vaše hlavní město vyprodukovat, jsou generálové. Hra sleduje jak vaše jednotky získávají v boji zkušenosti a jakmile dosáhnou kritického množství, zrodí se nový vojevůdce. Ovšem získat nového generála je těžší o to, že množství potřebných zkušeností lineárně roste.Generála můžete, podobně jako ostatní velké osobnosti, využít pro vynalézání, započetí zlatého věku, anebo stavbu vojenské akademie. Ta vám zajistí 25% bonus při stavbě jakýchkoliv vojenských jednotek. Nebo můžete generála přidružit k městu jako vojenského poradce, což znamená, že vojenské jednotky postavené v tomto městě automaticky získají dva zkušenostní body. Poslední, nicméně asi nejzajímavější cestou jak generála je přetvořit jej ve vojevůdce. Ten může vést vaše jednotky přímo v poli a přidává jim 20 bodů zkušeností. Generálové jsou velmi užitečné jednotky, nicméně je nutné se s nimi naučit zacházet. Pokud plánujete válku, je lepší schovat si je na pozdější využití, pokud plánujete dlouhodobě, rozmyslete si dobře které vojevůdce využijete jako vojenské poradce a které si necháte přímo do boje.

Velice zajímavou novinkou datadisku Warlords z oblasti diplomacie je vazalský stát. Ten můžete získat dvěma způsoby: buďto se jeden stát sám dobrovolně rozhodne, že se stane vaším vazalem. Pak má ovšem po deseti tazích možnost své rozhodnutí odvolat. Anebo vazala získáte vojensky, když protivník kapituluje. Pak se stává vaším vazalem, a vy tak máte možnost využívat jeho města, volně vstupovat na jeho území, využívat jeho obranné valy, požadovat jakékoliv zdroje, případně jiné dary. Lidé ve vazalské zemi jsou méně šťastní, lidé v zemi pána jsou naopak šťastnější. Co je na tom všem nejlepší, vazal sám nemá žádné diplomatické pravomoci, takže rozhodujete za něj. Jakmile například vyhlásíte někomu válku, vazal ji musí vyhlásit také.

Nové scénáře

Osm nových historických scénářů představuje další důležitou část datadisku. Jsou postavené především na známých vojevůdcích minulosti, takže v nich potkáte Čingischána nebo Alexandra Velikého. Budete sjednocovat starověkou Čínu, bojovat v Peloponéských válkách, dobývat Malou Asii s Alexandrem Velkým nebo povedete římská vojska do bojů o nové kolonie. Každý scénář má trochu odlišné podmínky vítězství, například v případě Vikingů musíte vyrabovat co nejvíc zlata, v případě Čingischána dobít nebo zničit celou Asii. Zajímavý je také scénář Omens, který je zasazen do alternativní historie, ve které proti sobě bojují Francie a Velká Británie o kontrolu nad údolím řeky Ohie. V průběhu bojů se však začnou dít roztodivné věci zjevně nadpřirozené podstaty.

Dokonalý marketingový tah

Datadisk Warlords přináší právě tolik novinek, aby mezi běžnými hráči nezapadl, ale ani o trochu víc, než je nezbytně třeba. Jedná se o po všech stránkách dobře vyvážený přídavek, nicméně záleží jen na vás a vaší peněžence, zda se do něj rozhodnete investovat. Co přijde po Warlords? S největší pravděpodobností ještě alespoň jeden datadisk. A potom? Kdo ví. Jak by asi mohla vypadat Civilization 5, to si můžeme jen malovat v naší fantazii. Největším konkurentem bude ale pro Sida Meiera pán jménem Will Wright a jeho Spore. Protože ve Spore můžete oddálit kameru mnohem, mnohem dál, než jen na celou planetu.

Civilization IV: Warlords

Dobře vyvážený přídavek, který přináší právě tolik novinek aby neurazil, ale ani o špetku víc. Zase jedna dobrá dojná stračena.

- Civilization 4 dotažená k dokonalosti - vynikající hudba (obzvlášť Keltové) - připravené scénáře - nové národy, jednotky, budovy, vynálezy, osobnosti