Dead Reefs Recenze Dead Reefs

Dead Reefs

Robotron3

Robotron3

23. 7. 2007 22:00 3

3D advenutury jsou zvláštní žánr. Od doby, kdy se přední vývojářské společnosti, jakou byla např. Sierra, odhodlaly upustit od příkazové řádky a věnovat se point and click adventuření, byly adventury ustálenou a fungující formou – nic nebylo nutno měnit. Jenže za boomu prvních 3D akcelerátorů bylo hned jasné, že pokrok nikdo nezastaví (bohužel). A tak se vývojáři ještě dnes potýkají se základními problémy přechodu do trojrozměrného světa. A proč to všechno? Samozřejmě jde o atraktivnost 3D grafiky. Avšak vytvořit dnes hru, která vypadá průměrně a přitom nabízí totéž, co poskytovaly adventury v letech devadesátých? Jen se to celé mnohem hůře hraje a ovládá? Dává to nějaký smysl?

Vývojáři ze Streko-Graphics jsou v tomto směru sebevědomí a zřejmě si myslí, že dokáží spasit adventurní žánr po svém – a podle toho také Dead Reefs vypadá. Ono přijít s něčím novým je věcí jistě chvályhodnou, ale opravdu lze v dnešní době vymyslet něco z gruntu nového? Celý herní systém a ovládání? Navíc, když spousta jiných systémů funguje celkem dobře? (Fahrenheit, Broken Sword 3, Dreamfall...). Nebylo by lepší řešení inspirovat se u konkurence? Přidat vlastní nápady k těm už osvědčeným? K čemu je třeba dobré, že se hlavní postava pohybuje jako Lara Croftová, když ve hře nejsou přítomny žádné akční scény? K čemu nám je systém kamer Alone in the Dark v kombinaci s third person pohledem, když dohromady to prostě nefunguje a už z principu ani fungovat nemůže? Testovali hru autoři vůbec a uvědomili si, že v tak zmatečném prostředí nelze s postavou pořádně natrefit ani do jedněch dveří v domě?

Dead Reefs
Vždyť už jen základní věc, jako je ovládání inventáře, je zde věcí neuvěřitelně zmatečnou. Inventář obsahuje pouhé jedno (!) aktivní políčko, jež se mění kurzorovými klávesami W,A,S,D a které doplňují čtyři stanovené akce umístěné na kurzorových šipkách klávesnice - prozkoumání, použití předmětu, atd. Myslím, že kdyby si kdokoli dal za úkol vymyslet co nejvíce nešikovné ovládání, těžko by vývojáře ze Streko-Graphics předčil. Vrcholem všeho je pak jinde naprosto jednoduchá kombinace dvou předmětů. Nejprve si kurzorovou šipkou aktivujete inventář, ve kterém si zdlouhavě nalistujete předmět, stisknete W, ikonka s předmětem se přesune nad inventář a pak znovu zdlouhavě nalistujete na druhý předmět a stisknete šipku nahoru pro kombinaci předmětů. Když se zrovna spletete? Celou proceduru musíte podstoupit znovu.

A přitom je Dead Reefs po stránce obsahové hra dozajista kvalitní. V osmnáctém století na jednom ostrůvku na březích Anglie lidé umírají za podivných okolností. Vyšetřovatel z pověření Jejího Veličenstva se vydává případ řešit a už v prvních momentech se střetává s podivnými až mystickými okolnostmi zahalující jak celý případ, tak samotné městečko. Na vratech od stodoly jsou vyobrazeny záhadné rituální obrazce, a pan hostinský říká, že lidé mají strach ze zlých duchů - ono totiž každých devět let zde dojde k nějakému úmrtí. Poté, co se náš vyšetřovatel přesune do rodinného sídla, kde je ubytován, atmosféra starodávného domu ještě více přituhne s klasickou duchařinou. Je sice pravda, že tajný vchod schovaný v šatníku, nebo bledě modře průsvitný duch hovící si v křesle a ukazující kamsi za krb je tak trochu stokrát ohrané klišé, ale poutavá detektivní atmosféra vás i přesto zabaví tak, jako byste tyto věci ve hře viděli snad poprvé.

Hra neobsahuje žádná větší hluchá místa (snad až na spletité bloudění a hledání stop v lese), vše je hezky vymyšleno a krásně plyne, je stále co objevovat a čím se překvapovat. Když už by se na minutku zdálo, že atmosféra skomírá, začne samotnému vyšetřovateli neznámý pachatel usilovat o život. A stejně tak jsou na tom i hádanky, které hezky doplňují poutavě vymyšlený příběh. Nejsou těžké, ale ani příliš snadné. K jedné budete potřebovat trochu hudebního sluchu (zahrát pár not na piáno) a k další zase něco málo logického myšlení (přemisťování klacíků do tvaru rybky).

Dead Reefs
Je mi malou záhadou, zda tvůrci smýšleli přidělit hlavní postavě vizáž hollywoodské celebrity, či se jedná o pouhou náhodu. Jestli jste viděli film Sleepy Hollow režiséra Tima Burtona, pak vás jistě podoba hlavního aktéra s hercem Johny Deppem praští přímo přes nos. On vlastně i příběh samotný jako by byl inspirován filmem. Pro fanoušky či fanynky Johnyho Deppa tím může Dead Reefs o to více stoupnout na atraktivitě. S tím souvísí i hezky zpracované herní charaktery, ať už bodrý pan hostinský v přístavní knajpě, nebo potrhlý vynálezce, který si doma staví repliku létajícího stroje od Leonarda da Vinci a po našem hrdinovi žádá vyluštění jednoduchého puzzle, jen aby mohl vstoupit do vynálezcova příbytku, či třeba odtažitý a strohý komorník, nebo potrhlá čarodějnice. Postav je hned několik a každá zaujme jednak svým specifickým charakterem, ale i poměrně dobrým dabingem.

Dead Reefs je tedy zvláštní hra. Kdyby se autoři nepouštěli do experimentování s 3D formou adventur (zde mě napadá paralela se starším Simon The Sorcerer 3D – to byl stejný případ), kdyby svou hru zasadili do již fungujícího enginu, mohl by Dead Reefs dosáhnout až na vrchol adventurního nebe. Takhle ale zůstává jen těžkopádně hratelnou detektivkou, která nadchne jen toho, kdo jí i přes všechny obtíže dá šanci.

Dead Reefs

Kvalitní adventura po stránce obsahové, jež je vhodná jen pro milovníky žánru (a ještě se silnými nervy), kteří na nějaké to slabší zpracování nehledí.

Poutavý, kvalitně napsaný příběh, detektivní tajemná atmosféra, zápletka, charaktery postav.