Faces of War Recenze Faces of War

Faces of War

Jan Horčík

Jan Horčík

25. 9. 2006 22:57 4

Poradit si s lidmi z Relicu není nic jednoduchého. Mají na kontě šňůru vynikajících strategických titulů, na jejichž konci je zatím téměř bezchybný Company of Heroes. Ukrajinští Best Way mají dosud zářez jen s povedenou strategií Soldiers: Heroes of World War II. Právě na jejích základech je postaven i nový projekt Faces of War, který se však vydal trochu jinou cestou, než CoH.

Je to o lidech

Hoši na to šli od lesa. Neptají se "o čem je válka?" ale "čím nás baví válka?" Možná to zní odpudivě, ale válka lidi skutečně baví. Baví nás v televizi, baví nás v rádiu i ve hrách na našich počítačích. Baví asi i samotné vojáky, protože jinak by ji nebojovali. A může být o lecčems, třeba o ropě, o bratrství, o hrdinství, o zabíjení. Ale hlavně je o lidech. To, že válka baví a že je o lidech jsou dvě základní myšlenky Faces of War.

Vývojáři nešli cestou klasické RTS 90. let. Oprostili se od všeho, co nás v nic tehdy možná bavilo, ale časem ztratilo na lesku. Žádné suroviny, žádné stavění budov nebo zkoumání nových technologií. Případně upgradování. "O čem tedy tahle realtime strategie vůbec je?", ptáte se možná. To je právě ono - je o zábavě, které lze dosáhnout i jinak, než pomocí této sady atributů.

Akční Commandos

Ve Faces of War ovládáte vždy pouze grupu panáčků. Vojáků. Jsou vlastně surovinou téhle hry. Bez nich to nejde. Faces of War trochu připomíná Commandos. Každého vojáčka můžete ovládat přímo, ale i jako skupinu. Dokáže se plazit, krčit, běhat, přelézat přes zátarasy. A také umí létat. To když mu za pozadím vybuchne granát.

Vaši panáčci dokáží sbírat zbraně, střílet s nimi nepřátele a pak sbírat jejich zbraně. Případně helmy, lékárničky, náboje nebo třeba nože. Ve válce jsou totiž vašimi dobrými přáteli nůž i helma. Helma vašeho panáčka čas od času zachrání před kulkou, nůž mu pomůže tiše zabít protivníka a pak zase nepozorovaně zmizet. Ale tohle není stealth. Tady se zabíjí po desítkách. K tomu můžete využít desítky různých válečných hraček, počínaje kulometnými hnízdy přes tanky, džípy a motorky až po minomety, houfnice a protiletadlové zbraně. Všechny je můžete ovládat.

Faces of War není ani hra přehnaně realistická, protože kulka nerovná se smrt. Na druhou stranu, když se váš panáček dostane do přímé kulometné palby, málokdy z ní vývázne živý. Přímý zásah pancéřovou pěstí obvykle také nepřežije. Pravda, někdy ano, a to se pak pěkně proletí. Ale všechno tohle je podřízeno jedinému účelu: bavit.

"Mějte rozum kucííí"

Faces of War baví tím, že vaši grupu panáčků posílá do míst, kde obvykle čeká obrovská přesila protivníků. Jste vojáci, a tak musíte plnit zadané úkoly. FoW se vám snaží pomoct tím, že při každém pohybu myší nabízí vašim panáčkům různě výhodné palebné postavení. Máte-li například skupinu pěti vojáků a pošlete ji k nedaleké venkovské usedlosti, můžete si vybrat, zda se čtyři z nich postaví k pravé zdi a jeden bude hlídat roh, případně zda tři z nich zalehnou do nedaleké trávy, schovají se za zídku nebo se skrčí v příkopu.

Hra vás ale také částečně omezuje, protože dává vašim vojákům vlastní "rozum". Čas od času prostě rozkaz splnit odmítnou, nereagují na vaše povely a vůbec se chovají jako pitomci. V takovích chvílích máte chuť je všechny poslat "do pr#$@%^" a Faces of War vypnout. Jenže pak se před vámi najednou rozehraje to strašné, ale přitom tak chytlavé divadlo války, ve kterém po sobě dvacet vojáků střílí jako by jim skutečně šlo o jejich malý nehmotný virtuální život, domy se bortí, sklo se tříští a těla létají vzduchem. A tehdy máte opět důvod hru hrát. Kličkovat se svou rotou mezi svištícími kulkami, hledat tu nejvýhodnější pozici pro střelbu, pro snipera, pro kulometčíka nebo toho vzadu, který nesl bazuku. Aha, ten je už mrtvý. Nevadí, máme granáty.

Faces of War není hra bez chyb. Naopak, chyby tam jsou a některé docela závažné. Ale žádné, které by se nedaly opravit v blížícím s patchi. Ano, mise jsou lineární, protkané jemnou pavučinou animací, ale právě to dělá z Faces of War to zábavné divadlo, interaktivní válečný film, který sami se svými muži prožíváte. Mise jsou ale také od první do poslední náročné a dlouhé, neustále se v nich něco děje, neustále objevujete nové a nové zajímavosti, které vás leckdy překvapí. No a abych nezapomněl, hra má vynikající detailní engine nepoměrně méně náročný na hardware než CoH, obsahuje celkem tři dlouhé kampaně a také multiplayer. Ukládat lze kdykoliv.

Kdo s koho

Best Way mají s Faces of War dvojitou smůlu. Jednak hra vychází přesně v době, kdy jde na trh také Company of Heroes. Za druhé, hra byla, zřejmě právě z výše uvedeného důvodu, vypuštěna na trh příliš brzy, takže na některé bugy a chyby prostě nezbyl čas. Ubisoft udělal obrovskou chybu. Kdyby býval odložil hru o měsíc nebo dva, na CoH už by se v běžných hráčských kruzích dávno zapomnělo a vývojářům by zbyl čas na dodatečné úpravy. Ani jedno mi však nebrání ohodnotit tenhle strategický skvost osmi bodíky. A až vyjde patch, připočtěte si ještě malý kousek navíc. Dost možná se na Ukrajině rodí noví Nival Interactive.

Faces of War

Skvělá, zábavná, propracovaná akční realtime strategie z 2. světové, která jde trochu jinou cestou než Company of Heroes. Přesto na vás dýchne neodolatelnou atmosférou.

Intenzivní válečná vřava, při které se bortí domy, vojákům odlétávají helmy a sami vojáci létají vzduchem.