Fantasy Wars Recenze Fantasy Wars

Fantasy Wars

taltos

taltos

23. 11. 2007 23:00 2
Reklama

Čím dál častěji se o místo na našich harddiscích ucházejí hry východního původu. Kvantita sice stále převyšuje kvalitu, ale jednotlivé společnosti pomalu ale jistě nabírají zkušenosti a mezi množstvím vydaných titulů se vždy dá nalézt jehla v kupce sena, která svou kvalitou častokrát předčí i očekávané AAA tituly. V nedávné době to byla třeba povedená stealth akce Death to Spies a i když Fantasy Wars není nikterak originální počin, i on má v sobě špetku zajímavosti a především notnou dávku dobré hratelnosti.

Pohádka o zlobivém káčátku po stopadesáté druhé

Za sedmero horami, za sedmero řekami… Tak by klidně mohl začínat příběh Fantasy Wars, který je, slabě řečeno, velmi ohranou deskou. V úvodním intru se dozvídáte o sporech ve světě Eolia, které se sice v konečném souboji mezi dobrem a zlem na chvíli uklidní, ale následující léta jsou provázená strkanicemi mezi čtyřmi známými rasami. V těch nechybí zástupci lidí, skřetů, elfů a trpaslíků, přičemž první tři rasy mají ve hře i svou samostatnou kampaň. Pokud vám nebudou stačit poměrně rozsáhlé kampaně, můžete sáhnout i do nabídky samostatných misí s různým prostředím i scénáři. Není jich ale mnoho a spásu nepřináší ani multiplayer. Ten nabízí hru po LAN, internetu nebo starý dobrý hotseat, který umožňuje dvěma hráčům střídat se u jednoho počítače, což se k tomuto hernímu žánru výborně hodí.

Klasika mezi tahovými strategiemi?

I když se podle prvotních informací mohlo zdát, že Fantasy Wars je jen levnějším a chudším klonem série Heroes of Might and Magic, pravda leží trochu jinde. Více než HoMM se totiž Fantasy Wars podobá výborné starší hře Etherlords, je více šachovnicí, po které hráč svými figurkami hýbe. Celá mapa je tvořena jednotlivými šestiúhelníky. Každá jednotka (při přiblížení zjistíte, že se jedná o celou skupinu stejných vojáků), přitom může za tah provést jednu pohybovou a bojovou akci.

Ve Fantasy Wars nepotřebujete žádné doly, či jiné zdroje. Ke stavění jednotek si vystačíte s jedinou surovinou, kterou je zlato. To budete získávat z vyrabovaných vesnic a po úspěšném dokončení mise na jednu ze tří ohodnocených úrovní. Hra si totiž nezakládá pouze na úspěšném splnění, ale taky na čase, za který se vám cíl podařilo dotáhnout do konce. Pokud tak misi stihnete v určitém počtu tahů, budete oceněni velmi slušným přínosem financí, či artefaktem. Na druhou stranu tento aspekt někdy do hry přináší až mnoho spěchu a místo toho, abyste si jednotlivé situace dobře rozmysleli, ženete se právě za tímto oceněním.

Kupředu, ni krok zpět

Fantasy Wars si zakládá na boji a především na boji. Od toho se také odvíjí poměrně svižný způsob hraní, který si budete užívat v úvodních misích. Svou armádu rozsadíte na vyznačená políčka a taktický souboj s protivníkem může začít. Většina času se budete hrnout rovnou do útoku, protože zdržování se u základny vám nepřináší nic. Budovy stavět nemůžete a jinak než dobýváním k penězům a tedy i jednotkám nepřijdete. Samotný boj pak probíhá jednoduchým kliknutím na soupeře a následný souboj již neovlivníte. Systém nefunguje tak, že by se skupina, na kterou jste zaútočili, jen nečinně dívala, a tak je vždy dobré si rozmyslet případné ztráty. Jakmile je totiž jednotka pod tlakem, sama uzná za vhodné vzít nohy na ramena.

Bohužel, prvotní nadšení z velmi plynulého hraní a přímočarosti v boji, rychle vyprchá. Je to vina trestuhodně nízké variability jednotlivých úkolů v misích. Jistě, na začátku vám nepřijde divné dobývat dvě opevnění ve dvou misích za sebou. Pokud je však těchto map pět, šest, je situace již o mnoho vážnější. A pak je víceméně jedno, jestli danou vesnici dobýváte s lidmi, skřety, na sněhu, či za slunné oblohy.

Jednotky a RPG prvky

Ve hře se dočkáte desítek velmi rozdílných vojáků a příšer. Postupem hrou navíc získáte nové a především si ty staré vylepšíte. Po nějaké době se dvě na začátku stejné armády mohou velmi lišit. Náhodně vyberme několik jednotek, jako klasická milice, pokročilejší pěchota, několik druhů lukostřelců, jízda s meči, kopími, létající jednotka v podobě griffina, či u skřetů jakýsi futuristický stroj, katapulty, balisty, zvědové, kouzelníci, jezdci na vlcích, obři...

Narozdíl od HoMM ve Fantasy Wars hrají v bitvě hrdinové jednu z nejpodstatnějších rolí. Hrdinové mají již od raných levelů jedinečnou sílu, a tak se je vyplatí používat v hojném množství. V jedné misi můžete mít hrdinů k dispozici hned několik a každý disponuje jinými výhodami. Jeden rychlostí svého koně (velký posun po mapě za jedno kolo), jiný zase silným úderem nebo velmi užitečnými kouzly. Za každou stranu konfliktu se během kampaně setkáte s několika hrdiny a nutno říci, že jak hrdinové, tak i jednotky jsou velmi dobře vybalancovaní. Své svěřence si navíc můžete osadit různorodými artefakty, které sice počtem ani propracovaností zdaleka nedosahují HoMM, nicméně jistým zpestřením to je.

Všechny zmíněné jednotky i hrdinové získávají za úspěchy v boji zkušenosti. Pokud dosáhnou na nový level, přichází důležitá chvíle v přidělení nového perku, kterým bude daná jednotka disponovat. Většinou se jedná jednoduše o zvýšení obrany, úroku, či doběhu po mapě. Najdete zde ale i různé vylepšení pro dané terény, jednorázová kouzla (mají velmi daleký dosah) útočná, obranná i léčivá.

Další překvapení do sbírky

Fantasy Wars nabízí velmi solidní zpracování jednotlivých map. Různé zkratky, hory, úžiny nebo husté lesy navíc neslouží pouze k zlepšení vzhledu hry, ale především pro taktické finty. Lukostřelci totiž mají na zvýšeném terénu výhodu, zvědové ji zase dostanou v lese, kde se naopak nebude chtít bojovat jízdě a uprostřed řeky se asi dobře nebrání nikomu. Nespornou výhodu samozřejmě dostávají jednotky v jakémkoliv obydlí.

Graficky je Fantasy Wars průměrem a i když vás na první pohled uchvátí velmi hezké scenérie malovaného prostředí, po několika podobných mapách vám to již nepřijde a pokud si pohled přiblížíte těsně nad vaše svěřence, zjistíte, že mnoho detailů nepobrali. Ale to samozřejmě dělat nemusíte a můžete si skvěle zahrát z vysokého pohledu, kde máte jednotky zobrazeny jedinou figurkou a připadáte si jako v interaktivní šachové partii.

Pro nás je Fantasy Wars dalším z řady překvapení mezi nenápadnými budgetovými hrami. Pokud holdujete tahovým strategiím, nebojte se do této hry zhruba za tři stovky investovat. Za několik hodin velmi slušné zábavy to myslím stojí.

Fantasy Wars
Windows PC

Verdikt

Další béčková hra, která svou kvalitou leckoho překvapí. Pokud chcete někomu udělat radost jednoduchou, ale velmi chytlavou tahovou strategií, neváhejte. V tomto provedení a za podobně příznivou cenu jsme tu již dlouho tento žánr neměli.

Co se nám líbí a nelíbí?

Zpočátku opravdu dobrá hratelnost, milá grafika, slušné fantasy prostředí, velké množství jednotek a možností vylepšování a taktizování, RPG prvky, hrdinové a cena
Bídná variabilita úkolů v misích, z čehož po jisté době vyplývá stereotyp, občas zbytečně uspěchané, nevýrazná hudba a stejné zvuky, prakticky neexistující hlavní příběh, horší kvalita textur při zoomu
Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama