FIM Speedway Grand Prix 3 Recenze FIM Speedway GP 3

FIM Speedway GP 3

2. 12. 2008 23:00

Po sportovní stránce již dlouhodobě patří první dva týdny v říjnu městu Pardubice. Nejen, že se zde koná největší český koňský dostih, Velká pardubická, ale ještě o týden dříve se na dráze poblíž Popkovic tahají ti nejlepší plochodrážníci o prvenství ve Zlaté přilbě. Nakonec, mnoho z vás už určitě zažívalo chvilky napětí při sledování jízd českého závodníka, Lukáše Drymla, jenž patří mezi elitu závodní elitu a přesvědčuje o tom fanoušky v téměř každém závodě. Zapomeňte ale v tuto chvíli na objem české euforie, když se Lukáši Drymlovi podaří vyhrát - přesuňte se raději k našim severním sousedům. Právě v Polsku jsou totiž závody na ploché dráze veřejností přijímány v mnohem větší míře, a tak není divu, že herní série FIM Speedway Grand Prix, zabývající se právě tímto odvětvím motoristického sportu, pochází odsud. Jmenovitě pak za ní stojí vývojáři ze společnost Techland, kterou můžeme znát například i díky titulům Call of Juarez, nebo Xpand Rally. Samo o sobě to na první pohled slibuje trefu do černého, ovšem chválit dne před večerem se nikdy příliš nevyplácí.

Jezdci, zaujměte startovní pozici

Po krátkém intru vás hra bez jakýchkoliv okolků přenese do hlavního menu, kde už na vás čeká klasická a v mnoha případech očekávaná nabídka závodních módů. Vedle uceleného šampionátu si můžete zajet jeden vybraný závod, případně zvolit trénink a pilovat techniku jízdy. Aby toho nebylo na jednu hru až příliš málo, nechybí v nabídce také hra pro více hráčů a to jak přes LAN, tak prostřednictvím online multiplayeru. Čekáte-li však cokoliv navíc, nedočkáte se. Už tak nepříliš košatou nabídku sráží zároveň nevyvratitelný fakt plochodrážního sportu – všech 11 tratí je licencovaných, ale až na drobné odchylky stejných. Je tedy jedno, zda zvolíte stadion Millenium v Cardiffu, nebo pražskou Markétu, stále budete zatáčet doleva a jediné, na co si budete muset dávat pozor, je šířka tratě, jež se může stadion od stadionu výrazně lišit.

Z tohoto důvodu je nutné nepodceňovat trénink a věnovat technice smyku náležitou pozornost. Jak jistě tušíte, v ploché dráze nesmíte během závodu vjet na trávu uprostřed; pokud se tak stane, jste ihned diskvalifikování z jízdy. Na druhou stranu si musíte dávat pozor na příliš dlouhé smyky, kterými ztrácíte na soupeře drahocenné metry, resp. vteřinky, jenž je velice pracné získávat zpět. Optimální se proto jeví vést přední kolo v náběhu do zatáčky téměř po obrubníku a pak pozvolna nechávat motorku na rovince doklouzat kamsi doprostřed trati. Protože hra neobsahuje žádný tutoriál, může se to pro méně zkušené hráče jevit ze začátku jako neřešitelný problém, později však vzejdou naučené postupy do krve.

Tak takhle se ty motorky ovládají?

V nelichotivém slova smyslu tomu dobře napomáhá i zcela jednoduchý systém ovládání. Je-li FIM Speedway Grand Prix 3 sofistikovaným simulátorem plochodrážních motorek, očekávali bychom možnost vykopnout v zatáčce nohu, korigovat náklon motorky a další nezbytné věci, jenže ne, nic takového. Vývojáři vše zjednodušili jen na kurzorové šipky a tlačítko pro smyk, jehož aktivace vás ale ve výsledku spíše zbrzdí, nežli nakopne. Proto je lepší spolehnout se jen na setrvačnost a zbytečně se do přetaženého smyku netlačit.

Pokud se ptáte, jak je to s kolizemi s ostatními soupeři, i zde vás nejspíš zklameme. Vývojářům je fyzika zřejmě zcela ukradena, proto je reakce vašeho motocyklu na srážku s jiným velice nepředvídatelná. Jednou jste jen nešetrně odhozeni do mantinelu, ale pokračujete v jízdě, jindy má stejně silný náraz za následek vypadnutí ze sedla, a vůbec nejlepší jsou momenty, kdy užuž klopíte do zatáčky a zezadu vás najednou soupeř sestřelí. S tím vším se pojí také jednotlivé kamery, skrze které můžete na hru koukat – buďto jde o 1st person pohled, který díky možnosti přesného sledování předního kola doporučujeme, anebo přichází ke slovu pohled z dálky, na celou motorku a okolí. I přes velkou snahu se nám ale nepodařilo dosáhnout při druhé zmiňované kameře uspokojivých výsledků ve vyřazovacím systému všech závodů.

Z monitoru bahno nestříká

Ke grafickému zpracování toho nelze moc říci – už na začátku jsme poznamenali, že jednotlivé tratě jsou v podstatě stejné, motorky s 15 reálnými jezdci jakbysmet a jediné, co podléhá nějakým změnám, je vzezření tribun a barevná šablona oblečků všudypřítomných hostesek. Z obecného hlediska nedosahuje vzhled hry vysokých kvalit, což by se dalo překousnout nebýt jednoho podstatného nedodělku. Je jím zpracování bahna, které za zadním kolem nestříká ani s malým náznakem realismu. Spíše než spršku rozmokřené zeminy, tak připomíná bahno ve hře mokrý hnědý sníh s příměsí dýmu. Ještě o úroveň hůře jsou na tom zvuky motorů, připomínající přehřívající se vysavač, které se vehementně snaží překřičet upištěný hlásek komentátora. K radosti nepřidávají ani stále se opakující reakce diváků, bourající i základy jakékoliv atmosféry.

Není potom divu, že po několika závodech, které motivují ke zlepšování jen zvolením jedné ze tří úrovní obtížnosti umělé (ne)inteligence, odložíte FIM Speedway Grand Prix 3 s rozpačitými pocity. Na jednu stranu jde o jednu z mála her tohoto druhu, na stranu druhou je její hraní nepříliš zábavným počinem. Pokud však nemáte nic jiného na práci, než se naučit jeden způsob projíždění zatáček, v nichž po chvilce tréninku odpadne i těsná a notně adrenalinová přetahovaná se soupeři, v rozletu vám bránit samozřejmě nebudeme.

FIM Speedway Grand Prix 3

FIM Speedway GP 3 má být ve své sérii nejsilnějším dílem, což naznačuje jen získání licence na tratě a jezdce. Atmosféra v samotném zpracování závodů však uniká rychle jako pára nad hrncem a po nepříliš dlouhé době vám zbyde jen prázdný pohled a sem tam možná úvaha, že jste v uplynulých hodinách mohli vykonávat smysluplnější věci.

Na několik prvních jízd se vám určité zalíbí zcela nový přístup k jízdě vpřed za pomoci smyku, uvítáte jistě i reálné tratě spolu s jezdci a motivace v podobě tří obtížností umělé inteligence také potěší
Nepřesvědčivé grafické zpracování spolu s přišerným ozvučením napovídají, že tady něco nehraje. Kromě toho pokulhává také chování soupeřů a nedotažené ovládání, což má za následek velice rozporuplné dojmy.