First Battalion Recenze First Battalion

First Battalion

michal.jonas

michal.jonas

15. 10. 2006 22:56

Po mnoha více méně neúspěšných pokusech o solidní tankovou střílečku přišel konečně Dreamcatcher s kvalitnějším tankovým simulátorem z Druhé světové války, či spíše lehkou tankovou arkádou, protože důraz na realitu zde není tím hlavním aspektem. Nenechte se ale zmást popisky na produktových stránkách herních obchodů. Nevím kdo jim nakukal, že se jedná o mix realtimové strategie, střílečky z první osoby a "erpégéčka", což samozřejmě není vůbec pravda. First Battalion je naprosto přímočará klasická akční hra s obrněnci, jejíž pojetí jakoby z oka vypadlo tankovým úrovním v Call of Duty.

Styl nabídek je velmi podobný menu z IL-2 Šturmovika a každou novou kampaň (za Němce, Rusy a Američany) uvádí dobové filmové dokumenty. Před každou úrovní zhlédnete vyčerpávající úvod a na druhé stránce i podrobné technické údaje přiděleného tanku včetně jeho obrázku. Tento brífink se zobrazuje při loadingu nové úrovně, takže se těch pár okamžiků před načtením lokace alespoň nenudíte.

Pěkně popořadě

First Batalion zachovává přesnou historickou posloupnost, takže celou kampaň začínáte v kůži mladého velitele tanku německého Wehrmachtu, který byl právě převelen se svojí Panzergruppe v rámci bleskové války do anektovaného Polska. Každou misi doprovází výborný anglický komentář osádky tanku s legračním přízvukem do němčiny, či ruštiny, podle aktuální národnosti. Osazenstvo mnohdy vtipně glosuje aktuální situaci a občas se i hádá mezi sebou (viz. perex). Pečlivou přípravu tvůrců značí také chronologické použití několika nejvýznačnějších typů tanků podle toho, v jakém období války se tyto stroje objevily na bojišti.

My tanci máme ocelové ptáky

V průběhu kampaně si tedy projedete celou časovou osu Druhé světové války, když po polských misích pokračuje v německé kůži ještě Operace Barbarossa (útok na Rusko) a neúspěšné obsazení Stalingradu. Následuje ruská kampaň v legendárním T-34 a jeho mutacích, jenž plynule navazuje na předešlou německou, když se ocitáte na rozlehlých zimních pláních před zamrzlou Volhou, aby jste opět končili v rozbombardovaných troskách Staligradu, tentokrát při jeho obraně. Nakonec pak dobýváte Evropu v americkém Shermanovi. Během této doby vystřídáte chronologicky všechny nejdůležitější tanky zúčastněných stran, od Panzerů, přes Tigry, T-34, KV-1 až k Shermanům.

Jako na dálkové ovládání

Ovládání tanku je velmi jednoduché, k dispozici je pouze plyn a zpátečka, věž se ovládá pohybem myši, přičemž jedno tlačítko je namapováno pro spoušť kanónu a druhé pro kulomet. Tento styl řízení a palby je stejný pro všechna řízená vozidla. Kulomet překvapivě pálí vždy z věže, i když ve skutečnosti v některých případech nebyl ve věži lafetován. Každý tank má jiné jízdní i střelecké vlastnosti, některé lehčí kousky zejména z kraje války jsou hbitější, další mají rychlejší otáčení věže, jiné modely zase pálí rychleji, nebo vydrží více zásahů, což je třeba případ obávaného německého Tigera, kterému velíte na konci německého tažení.

Na válku se pěkně dívá

Grafika je kupodivu velmi pohledná a nevyžaduje pro svůj plynulý běh nijak extra výkonný počítač. První housle hrají realistické kouřové efekty a mohutné výbuchy, stejně jako solidní provedení zimní krajiny, nebo vrtochů počasí. Tyto efekty zejména v hrůzných kulisách rozdrceného Stalinova města dokáží navodit hrůznou atmosféru tehdejších bojů. Dosti lacině ale působí plynulé propadání zasažených vojáčků do země, některá lehčí postřelená vozidla také ihned zmizí, jako by stála zrovna po kola v bažině.

Muniční a zdravotní logistické základny v podobě stále stejných bunkrů s jeřábem, u kterých si automaticky doplníte "zdraví" tanku a munici, jsou rozmístěné vždy po několika kilometrech třebas přímo uprostřed bitevní vřavy, nebo nedej bože přímo v nepřátelské základně, což je zcela nejen proti realitě, ale i proti zdravému rozumu. Elegantnější řešení by bylo, kdyby na určená místa vždy přijel, nebo čekal muniční a opravárenský vůz.

Bez velení není jednotky

Jediný taktický prvek ve hře spočívá v jednoduchém velení skupince spřátelených tanků, které tak řídíte velmi primitivním systémem příkazů. U výše zmiňovaných pomocných základen stisknutím klávesy přivoláte kolegy k opravě a doplnění munice (sami to neumí), jinak je k dispozici již jen rozkaz pro zaujmutí bojové formace a následování velitele, nebo můžete naopak jednotku zastavit a pokračovat sami jen ve svém železném oři. Dále se nabízí rozkaz k útoku na vámi zaměřený objekt (spolubojovníci stejně sami aktivně útočí) a značení cílů pro občasný letecký útok skrze praktický dalekohled s trojitým zoomem, přes nějž můžete dopředu odhalit potenciální nebezpečí, kupř. v podobě baterie protitankových kanonů, jinak ve hře velmi častých.

Dalekohled nepodceňujte

Při pohledu skrze dalekohled se sice můžete pohybovat, ovšem střílet již nikoli. Pro přežití vašeho tanku alespoň k následující logistické základně je jeho používání životně důležité, protože průzkum s jeho pomocí odhalí i na větší dálku dobře ukryté jednotky nepřítele, které normálně nemůžete vidět. Náhled na celé dění pak snímá trojice kamer, nejbližší je umístěná na věži těsně za hlavní kanónu a ostatní pak zabírají celý tank zezadu z malé, nebo větší vzdálenosti.

Když si vzpomenu na nedávné příšernosti typu T-72, nebo WWII Tank Commander, je First Battalion snad prvním alespoň trochu kvalitnějším počinem na poli arkádových simulátorů tankové války, takže jestli si chcete prožít celou válku jako velitel tanku hned tří zainteresovaných stran, First Battalion je v porovnání se současnou konkurencí zřejmě nejlepší volbou.

First Battalion

Konečně veskrze příjemně hratelná simulace tanku na bojištích druhé světové války, ovšem s mnoha arkádovými ústupky a polovičatým důrazem na realitu.

Pěkná grafika a světelné efekty, jednoduché řízení tanku, chronologická posloupnost ovládané výzbroje i náplní úrovní, boj za tři strany a alespoň částečné taktické velení.