Gothic III Recenze Gothic 3

Gothic 3

31. 10. 2006 23:53 11

Každý díl ze série Gothic není jen tak nějakým RPG, kterých vidíte na trhu desítky za rok. I přes celkové zlehčování a zpřístupňování her pro širokou veřejnost si drží svoje postupy a nasazenou obtížnost. Není to titul pro jakéhokoliv hráče. Pro Gothic potřebujete mít srdce, musíte se do něj vcítit a žít ho, jako skutečný život. Pak se vám odmění jedním z nejsilnějších herních zážitků, jaké jste kdy mohli cítit. A přesně takový, ne-li ještě o krůček lepší, je i třetí díl této slavné série.

Začátečníci z kola ven?

Příběh Gothic 3 by se dal označit jakkoliv, jen ne jako lineární a jednoduchý. Pokud patříte mezi hráče, kteří se se sérií setkávají poprvé, hodně se pokárejte a držte týden hladovku. Kromě toho vám ale trestem za tuto nedbalost budiž poměrně strohý začátek hry. Připlouváte na obrovitý ostrov se čtyřmi známými (Diego, Gorn, Lester a Milten) a jediné, co víte, je že Orkové napadli všechny obyvatele a podmanili si většinu měst. Za tím vším má stát starý známý mág Xardas, který vzal lidským mágům jejich schopnosti a nyní vládne svou magickou rukou nad celým ostrovem. Vypátrat ho rozhodně nebude lehkým úkolem a autoři hry vám toto putování rozhodně nechtějí nijak ulehčit. Proto hned na začátku nestačíte hnout brvou a už bojujete s Orky za vysvobození první vesnice. Ta vám taky na poměrně dlouhou dobu bude jediným klidným ostrůvkem a jen velmi pomalu budete objevovat a zdolávat širší okolí.

Obtížnosti jsou tři a pokud si zvolíte jednu z dvou těžších, čeká vás velmi pomalý rozjezd a z počátku hry tuhé souboje s každým mrchožroutem. Myslím si, že optimální pro první hraní je střední obtížnost, začátečníci možná šáhnou i po nejlehčí. Nejvyšší obtížnost je opravdovou výzvou jen pro veterány, protože i na lehčí obtížnosti je dohrání Gothic 3 jen s lehkým otřením o vedlejší úkoly otázkou více než padesáti hodin čistého času. Troufám si tvrdit, že pokud byste si hru plně užívali, zajímali se o každý keřík a plnili všechny možné úkoly pro všechny zastoupené strany, herní doba se může vyšplhat i na nějakých osmdesát, devadesát hodin čistého času.

I přesto, že tvůrci vám zpočátku hraní vypomohou několika nápovědami, ústupků z nastavené obtížnosti je z jejich strany jen velmi málo. Začátečník v sérii se proto může v prvních úsecích hry pozastavovat nad systémem úkolů, boje a vylepšování jeho postavy. Opět si před hrou nevybíráte žádné povolání, protože vše si určujete až během postupu dějem. Mapa zaznamenala jen minimální pokrok v podobě vyznačené aktuální polohy vašeho hrdiny a opět se neaktualizuje o žádná nová místa. Zadání questů je na tom snad ještě hůře než v Gothic 2, protože nyní si již nepíšete vůbec žádný deníček, ale všechny úkoly musíte odtušit z vypsaných rozhovorů. A věřte, že žádný křížek na mapě, kde se daný quest odehrává, zde nenajdete…

Nekonečné království Myrtana

Pokud se dalo o předchozích dílech říci, že měly velkou herní plochu, Gothic 3 toto tvrzení ještě zvýrazní, podtrhne a pozlatí. Celý svět je přirozeně rozdělen do tří pásem. Začínáte ve střední části, v tzv. mainlandu. Zelená tráva, táhnoucí se lesy a mrchožrouti, vlci a především Orkové za každou středověkou vesnicí. Pokud se vydáte pár kilometrů severně, uvidíte zasněžené kopce Nordmaru. Toto území se vyznačuje všudypřítomným sněhem a ledem a nebezpečnými šelmami (bizoni, zimní vlci, golemové, obři, trollové, goblini a další), které se tu vyskytují v abnormálním množství. Lidí je tu jen velmi málo a na své cestě narazíte pouze na několik kmenů, které musí čelit nájezdům Orků. Na druhé straně celého království se rozléhá pouště a orientální města. Do této oblasti se podíváte až na konec, přičemž je nejchudší na faunu i floru.

Celé království Myrtana se dělí na několik základních ras nebo chcete-li klanů. Asi nejdůležitějšími obyvateli jsou Orkové a rebelové a i neznalcům této série asi dojde, že se nebudou mít příliš v lásce. Oproti minulému dílu jsou Orkové v Gothic 3 vykresleni docela jinak. Nejsou to jen tupá stvoření, která nedokáží nic jiného než mlátit svými obřími sekerami. Jsou natolik inteligentní, že si dokázali podmanit celá města a nyní lidi zotročili pro veškerou práci. Setkání s Orkem tudíž nebudu většinou jen synonymem pro boj, nýbrž pro vyjednávání a rozmluvu. Je jen na vás, jestli těmto odporným stvořením budete pomáhat nebo se s nimi spřátelíte jen na oko a pak jim společně s rebely vrazíte nůž do zad. Já jsem se přidal jednoznačně na stranu lidí a čekali mě skvělé střety, v kterých jsem svými činy zburcoval celou vesnici, či město a společnými silami jsme Orky dostali pod drn. Pokud však pomáháte jedné straně, málo kdy se vám zcela zavře strana druhá. Jinými slovy to můžete hrát dlouho na obě strany a až v rozhodujícím okamžiku se rozhodnout. Dobrý pozor si ale musíte dávat na reputaci, bez které se jen stěží hnete z místa. Pokud nemáte například v určitém městě dostatek tohoto respektu, nepustí vás ani za hlavním Orkem, což je třeba nutné k rozpoutání revoluce. Reputaci získáte hlavně plněním úkolů pro dané město nebo souboji v arénách. Kromě dvou zmíněných ras se ještě setkáte například s Hashishymi (pouštní gladiátoři), lovci nebo kmeny Nordmaru. Dobrou zprávou je, že hra má tři různé konce, přičemž vše závisí na tom, jestli jste se přidali na stranu Orků, rebelů nebo Hashishimů.

Pokud si myslíte, že velká rozloha světa je tak akorát pro prodloužení herní doby přebíháním dlouhých vzdáleností, jste na omylu. Gothic 3 má tak bohatý a žijící svět, že chodit po něm, je radost. Támhle potkáte partičku rebelů, kterým život otravují goblini v blízké jeskyně, támhle zase uvidíte sídlící lovce, kteří se s vámi rádi vydají na lov silných bestií a při nejmenším narazíte každou chvíli na nějaké divoké zvíře. Ze začátku se budete přímo třást, abyste nepotkali početnější partičku vlků, protože i ti by vás dokázali bez problémů rozcupovat. Delší vzdálenosti mezi městy se dají řešit jednoduchým použitím teleportovacích kamenů, které vás dopraví až před hradby daného města. Tuto hračičku ale musíte pro dané místo nejdříve objevit.

Souboje a vývojový strom

Jako v každém správném RPG, i v Gothic 3 budete za splněné úkoly a zabité příšery dostávat zkušenosti, které budete poté vkládat do nových schopností a vlastností. Série Gothic je ve vylepšování postavy unikátem a je otázkou, jestli zrovna vám padne tento styl do oka. Na začátku nejste specializování nijak a až postupem času se zaobíráte více jedním tématem. Pokud se tedy u obyvatel různých měst začnete učit, jak být silnější, znamená to, že udržíte lepší meč a bude z vás asi válečník. Naopak manu a umění s magickými holemi tento druh povolání asi jen těžko využije, tudíž s touto specializací se vydáte spíše do kroužku mágů. Kromě základních atributů, jakými jsou životy, mana a výdrž (využití na sprint, těžké údery a podobně – sama se doplňuje), se bude vaše postava učit dalším - důležitějším - vlastnostem. Mezi ně patří například síla, hbitost, magické schopnosti, alchymie, zlodějství, kovářství nebo antická znalost. Podle těchto atributů se poté můžete učit nové schopnosti. Složité? Na papíře možná, ale postupem čase se do vývojového systému dostanete. Uvedeme příklad. Když se budete chtít naučit lépe zacházet s mečem (lepší kousky tuto schopnost vyžadují), budete muset mít sílu 150 (na začátku hry máte 100). Pokud budete chtít odemykat složitější zámky, budete si zase muset vypracovat zlodějství a poté přidat danou schopnost u nějaké postavy, která tomuto odvětví rozumí. Pro lepší zacházení s lukem potřebujete hbitost, pro tvorbu lektvarů alchymii a tak dále a tak dále. Těchto schopností je několik stupňů a je dobré si rozmyslet, do čeho budete investovat. Pro pořádek ještě dodáme, že za každý nový level dostanete 10 zkušenostních bodů, přičemž 5 experienců = 5 bodů do dané vlastnosti (síla, hbitost a podobně) nebo jednu novou schopnost (např. zlepšení boje s mečem). Od minulého dílu přibyla nutnost trénovat si zdraví, manu a výdrž u svatyň, protože zde žádný nárůst s novou úrovní není.

Souboje se dočkaly od minule mírného zpřístupnění, ale mě osobně nijak nenadchly. Ovladatelnost a přehlednost na bojišti se trošku zlepšila, avšak například problém s automatickým zaměřováním protivníka zůstal. Pokud totiž bojujete v partě, lehce se vám může stát, že počítač automaticky zaměří vašeho spolubojovníka, kterého nevědomky několikrát seknete. Tím můžete prohrát bitvu a nebo se proti vám poté obrátí i spřátelení bojovníci a tudíž přichází load (mimochodem i rychlé načtení trvá minimálně deset sekund). Bojový mód jinak není nijak složitý. Levým tlačítkem sekáte normálně (a jdete stále dopředu – někdy dost velká nevýhoda), pravým se kryjete zbraní nebo štítem, což můžete ještě kombinovat s rychlým výpadem. Pokud tlačítko myši podržíte déle, úder je pomalejší ale o to silnější. Nějakou taktiku si užijete maximálně v duelech (často budete ve městě bojovat v arénách), přičemž v masivních bitkách a proti zvířatům platí spíše pravidlo: mlátit to hlava nehlava. Mírně rozladěný jsem byl z toho, že i na dvacátém levelu mě mohl jediný vlk s trochou štěstí zabít. Pokud totiž stále ustupuje před vašimi údery (což zvířata dělají VELMI rádi a až nepříjemně často) a poté vystihne okamžik protiútoku a dostane se vám blízko k tělu, nemáte již šanci. Neskutečně rychlým kousáním vám znemožní protiútok, úprk a dokonce i obranu. Může se teda lehce stát, že s dobrým pocitem hrdiny vyjdete z pevnosti, kde jste levou zadní vymlátili desítku elitních Orků, padnete na dva zatoulané vlky a ti vás doslova uhlodají k smrti. To mi moc košer nepřipadá.

Technické chyby made in JoWood – 155. díl

Nejlepším příkladem pro technickou „nevzdělanost“ (možná spíše neponaučitelnost) studia JoWood je nejnovější Guild 2, který je bez patchů zcela nehratelný. Gothic 3 na tom naštěstí není tak špatně, ale několika problémům se bohužel nevyhnul. V základní verzi hra po nějaké době padá, což z 90% odstraňuje vydaný patch. Ten už ale neodlaďuje občasné seknutí nezaviněné hardwarem. U toho se můžeme rovnou zastavit, protože se jedná o další nemilou zprávu. Gothic 3 si bez nadupané grafické karty a minimálně 1,5 GB RAM, pořádně neužijete. Nedá se říct, že jen s mírně nadprůměrnou sestavou si hru vůbec nezahrajete, ale počet snímků za sekundu se bud pohybovat okolo dvaceti, což je na hranici únosnosti. Odměnou za tyto nelidské nároky je vskutku detailní příroda (především v zelenající se oblasti), stromy pohupující se ve větru a věrohodně zpracovaná mimika i pohyby všech postav. Gothic 3 je grafický skvost, který si ale užijete pouze v případě, že máte nový počítač, nadupaný tím nejlepším, co je dnes na trhu.

Závažným problémem, který již nějaký patch jen stěží odstraní je stupidní umělá inteligence nepřátel i spolubojovníků. Ve hře se k vám často připojí nějaká postava, která s vámi jde buď za vykonáním konkrétního úkolu nebo s vámi putuje dokud není mrtev nebo ho pošlete pryč. V těchto případech se mi často stávalo, že se společník zasekl v lese o strom a ne a ne se z něj dostat. Musel jsem kolem něj několik minut kroužit, než se z této šlamastiky dostal. Spolubojovníci navíc nejsou někdy takovou oporou, protože pokud na vás například zaútočí smečka vlků, můžete se vsadit, že budete mít více starosti o život kamaráda než o útočící zvířata. U protivníků jsem v některých lokalitách zaznamenal ještě větší bugy. Například v královském městě můžete mírnou oklikou dojít na místo, kde jsou spadené kameny. Odtud můžete dobrých dvacet Orků postupně vymítit lukem a oni budou stát dva metry od vás a koukat. Nedojde jim totiž, že kameny by museli nejdříve přeskočit.

Dokonalost utekla těsně

Samozřejmostí v sérii Gothic jsou všudypřítomné questy, které se neopírají pouze o řešení typu „vezmi a odnes“ nebo „jdi a zabij“. Často se úkoly člení a pro splnění jednoho musíte nejdřív dokončit jiný, menší quest. Vedlejších úkolů by mělo být podle oficiálních informací kolem 550 (nepočítali jsme je, ale rádi autorům věříme), přičemž příběhových budete mít v deníku v jedné chvíli maximálně tak tři. Nikdo vás do jejich plnění nenutí a klidně můžete zkoumat taje rozlehlých krajin a do hledání Xardase se pustit až po nasbírání potřebných zkušeností.

Za jednu z největších předností série Gothic považujeme jeho neskutečnou přirozenost. Opravdu všem postavám jejich problémy věříte a už jen kvůli tomu, jak na vás zapůsobili, se jim snažíte vyhovět nebo naopak. Když se k tomu přidá lákavý příběh, žijící svět plný různorodých úkolů a bohatý vývojový strom, směle může Gothic 3 útočit na první místo v žebříčku nejlepších RPG. Takovou hrou se však může stát až po řádném opravení technických chyb a umělé inteligence.

Gothic III

Kdyby Gothic 3 zůstal u tvůrců ještě pár měsíců, více by se zapracovalo na stabilitě, odladění sekání a vylepšila by se umělé inteligenci a souboje, mohlo se jednat o titul, který bude pro určitou skupinu hráčů dokonalým RPG. Já bych patřil mezi ně a proto jen s těžkým srdcem píši toto hodnocení. Tento fakt ale nemění nic na tom, že vás s tímto titulem čeká minimálně šedesát hodin neskutečné zábavy, jakou jste již dlouho nezažili. A kdo vám tohle může dnes nabídnout?

Nádherný, přirozený svět Gothicu, pořád se něco děje, téměř 600 nadupaných questů, neskutečná hrací doba a dlouhotrvající hratelnost, dostatek schopností k naučení, zajímavý příběh a rasy.
Technické chyby, nestabilita, vysoké hardwarové nároky, často dost bídná AI, nevyladěnost některých lokací, boje jsou někdy o náhodě.