GTR Evolution Recenze GTR Evolution

GTR Evolution

Tomáš Nadrchal

Tomáš Nadrchal

24. 9. 2008 22:00 9
Reklama

Když v loňském roce vyšla poněkud nenápadná závodní simulace Race 07, sklidila velký úspěch nejen u kritiků, ale i v hráčské obci. Švédští tvůrci ze studia SimBin v ní vsadili, ostatně jako ve všech svých hrách, především na realitu. GTR Evolution by podle názvu mělo spíše navazovat na povedený titul GTR, nicméně jde o datadisk či addon právě ke zmiňované simulaci Race 07.

Evoluce, ne Revoluce

Pakliže patříte mezi fanouškovskou základnu závodních her od seveřanů ze země tří korunek a poslední tituly jste si oblíbili, vaše srdce může jen a jen zaplesat. GTR Evolution totiž nepředstavuje žádný razantní krok jiným směrem, nýbrž pouze ustálení již zažitých postupů a jeho zdokonalení na míru nejvyšší. V porovnání s módními trendy by se mohlo zdát, že jdou doslova proti proudu – žádné bomby s oxidem dusičitým, žádné zpomalené bouračky plné výbuchů, žádné odpadávání všech možných částí vozu, žádné arkádovité powerupy, … Naopak, zde si svůj zlatý grál najdou ti, kdo se nejradši celé dny vrtají v nastavení svého vozu, od tlaku v pneumatikách, přes seřízení poloos, převodovky, tlumičů, spojky, plynu, brzd až po nastavení sklonu sedačky u spolujezdce a pověšení stylových plyšových kostek za zpětné zrcátko. No, dobře, úplně vše nelze nastavit, ale pokud existuje něco, čím by se daly ovlivnit jízdní vlastnosti vozidla, v GTR Evolution to najdete, to je jisté.

Vozidla se na trati chovají naprosto geniálně, fyzikální modely jednotlivých tříd jsou jedním slovem parádní. Ke složení vozového parku se dostaneme později, jen bych podotkl, že rozeznat od sebe chování Corvette a BMW dokáže v GTR Evolotion i naprostý laik, což je rozhodně dobře. Pro nezkušené závodníky jsou nachystáni tradiční pomocníci typu kontroly trakce či ABS, vše ale s mírou a v rámci reality. Zkušení harcovníci si tyto vymoženosti mohou odpustit a okusit tak pořádné závodění, k tomu už je ale zapotřebí kvalitního volantu s pedály, neboť na klávesnici se trocha plynu přidává poměrně těžko ;-). Ještě musím pochválit zpracování fyziky automobilů za zhoršených povětrnostních podmínek, jakmile trochu zaprší, je to patřičně znát a ovládání vozidla se tím vůbec nezlehčí, ba naopak. A to nemluvím o vynikající umělé inteligenci soupeřů, kteří nejen s vámi, ale i mezi sebou svádějí nádherné souboje, jezdí na hraně a také i mnohdy chybují, což dodává závodům šťávu.

Extrémní vozy WTCC

Jedno z největších lákadel, chování vozů na okruhu, máme za sebou, nyní se podíváme, co že se nám to skrývá v garáži. Opět, jak už bylo nastíněno v úvodu, nečekejte žádné moderní značky typu Ferrari či Porsche, GTR Evolution nabízí jinou stránku motosportu, dle mého zajímavější. Nalezneme zde tedy vše, co bylo v původní Race 07, od vozů třídy WTCC až po Formule 3000 i třeba s Jarkem Janišem. Novinku představují vozy třídy WTCC Extreme, což jsou fiktivně upravené, a také o dost silnější, vozy z kategorie WTCC. Vedle toho nalezneme ve vozovém parku i namátkou značky Dodge, Aston Martin, Audi, dále třeba série GT . Vybírat je opravdu z čeho, myslím, že si každý nalezne svého miláčka.

Herní módy se drží zažitého konceptu z Race 07, můžeme se vrhnout rovnou na trať přímo do závodního víkendu či si jen tak zaútočit na pokud možno co nejlepší čas v Time Attacku. Režim kariéry opět chybí, zajet si můžete pouze šampionát, který už byl ale i v základním balíku. Novinkou je režim R-Cade, v němž si můžete zazávodit se zmiňovanými vozy třídy WTCC Extreme, konkrétně se v ní pak vyskytují značky BMW, Seat, Chevrolet a Alfa Romeo. Začátečníky potěší vodící linie ukazující vedle ideální stopy také místo, kde by se mělo začít brzdit, přístupná je ale pouze v režimu Time Attack. Nesmíme zapomínat ani na podporu online hraní, která se už v původní hře těšila velké oblibě a jež dnes dokáže pojmout až 25 závodníků najednou.

Green Hell

Pomalu se dostáváme k největšímu lákadlu celé hry, kterým bezesporu je dokonale zpracovaný okruh na starém Nürburgringu. Jedná se o proslulou severní část zvanou Nordschleife, dvacet kilometrů dlouhou trať, které mnozí závodní piloti přezdívali zelené peklo. Popravdě, tato trať má úplně vše, co by správný okruh měl mít. Od rychlých rovinek, přes technické pasáže, stoupání, klesání, klopené zatáčky, rychlé šikany, pomalé zatáčky, přejezdy přes horizont, vlásenky, … Navíc, dvacet kilometrů dlouhý okruh se nedá jen tak naučit, proto jsou potřeba pro jeho zvládnutí ty pravé jezdecké schopnosti. V GTR Evolution se nachází také nový okruh na Nürburgringu, na němž se donedávna jezdil i seriál Formule 1, a také brutální kombinaci posledních dvou zmiňovaných dosahujících ohromné délky 24km. Vedle těchto tří okruhů se samozřejmě můžete vyřádit i na původním balíku tratí, nechybí ani Masarykův okruh v Brně či různé variace na známé světové okruhy, namátkou Monza Junior či trojí variace na motodrom ve Valencii.

Téměř jediné, co bych GTR Evolution lehce vytkl, je grafické zpracování. Na tom je znát, že engine, na němž hra běží, už má nějaký ten pátek za sebou. Nejde snad ani o monoposty, ale spíše o trať a její okolí, které se zdá i na nejvyšší možné detaily být nemastné, neslané. Také bych uvítal více života v depu či vyhlazení pohledu z kabiny, který v některých vozidlech připomíná svými texturami spíše pohled z menšího tanku:-). Trochu zamrzí i nedotažený model poškození automobilu, kdy se plasty sice pomačkají, celé to ale působí spíše dojmem „aby se neřeklo“.

Na těchto herních aspektech by do příště měli tvůrci zapracovat asi nejvíce, i tak jsem si stoprocentně jistý, že si GTR Evolution najde spousty příznivců, kteří na ní nedají dopustit. Švédi ze studia SimBin sice nejdou mainstreamovou cestou, to ale vůbec nevadí, naopak. Hurá za volant!

GTR Evolution
Windows PC

Verdikt

Důstojný přídavek pro vynikající závodní simulaci Race 07.

Co se nám líbí a nelíbí?

Chování vozů, široká škála možností nastavení, spousta vozů, spousta tratí, zejména pak Nordschleife.
Na grafice se podepsal zub času, absence kariéry, jinak pouze drobnosti.
Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama