Heroes of Might and Magic V: Tribes of the East Recenze Heroes of Might and Magic V - Tribes of the East

Heroes of Might and Magic V - Tribes of the East

21. 10. 2007 22:50 2

Kdo by si aspoň na chvíli nechtěl vyzkoušet být tím zlým? Kdo by alespoň na chvíli nechtěl ničit budovy, přepadávat banky nebo při nejmenším čůrat na chodník? Poslední dobou již hráči nechtějí být vzornými hrdiny a hrdinkami, kteří zachraňují jeden svět za druhým. Chtějí si zkusit i druhou stranu, a to jim nyní nabízejí i autoři Heroes of Might and Magic V: Tribes of the East. V novém přídavku si totiž můžeme kromě známých ras vyzkoušet i krvežíznivé Orky, kteří se na cestě za osvobozením své rasy nezastaví před ničím.

Dlouhá cesta před vámi

Nevíme, jestli to byl úmysl autorů, zda chtěli jen prodloužit hrací dobu datadisku, nebo doplnit příběh o důležitá fakta. V každém případě si budete muset počkat, než se ke kampani za Orky dostanete. Budete totiž muset odehrát nějakých deset až dvanáct hodin se starými přáteli z původní hry. Na začátku pouze vyzkoušíte krátký tutorial skládající se z jedné mise, kde si Orky ošaháte, oblíbíte - a pak vám je zase odeberou a začne nový příběh s Necromancerem Arantirem. Pro ty, kteří jsou v sérii nováčky (k rozjetí datadisku není potřeba základní verze hry), nebude zase takový problém projtí pět misí s nemrtvými a alespoň si v pomalejším tempu zvyknou na jisté zákonitosti hry. Pro fanoušky, kteří se těší především na novou rasu, je to již o něco horší a tuto kampaň budou chtít mít rychle za sebou. Naštěstí pro ně, i tato část dosahuje velmi dobrých příběhových i herních kvalit.

I bez nové rasy živ je člověk

První zajímavou novou možností je obětování nepotřebných jednotek u speciálních chrámů, za které pak dostanete zkušenosti. I když se to nemusí zdát jako podstatné, i toto má taktický dopad na průběh hraní a nyní již nemusí být Peasanti jen nepotřebným odpadem, na který nejčastěji aplikujete tlačítko „dismiss“, nýbrž dobrým zdrojem zkušeností pro vašeho hrdinu.

Novinkou jsou také sady artefaktů, které po zkompletování dávají svému majiteli opravdu obdivuhodná vylepšení. Některé sety se skládají ze čtyř kusů (prsten, meč, brnění, štít nebo jiná kombinace) a některé i z osmi kusů. Najít je ale bývá opravdu problém a pokud na každé mapě nevybijete většinu příšer, za kterými se skrývá artefakt, máte pramalou šanci tyto komplety vlastnit. Pokud jich naopak budete mít nadměrné množství, nově tyto nepotřebné věci nemusíte jen skladovat v inventáři, ale můžete je ve městě nebo na mapě v marketu prodat. „Obchodovat“ nyní můžete dokonce i se svými naučenými skilly. Ojediněle totiž potkáte v misi chlapíka, který vám dokáže zrušit naučené schopnosti a vy si poté vyberete nové.

Asi nejzajímavějším vylepšením a velkým taktickým zpestřením jsou dva upgrady u každé zakoupené jednotky. Pokud si tedy vylepšíte budovu na vyšší úroveň, můžete si potom vybrat, jaké vylepšené jednotky budete chtít produkovat, přičemž své rozhodnutí můžete kdykoliv změnit a daného vojáka i po vytvoření ještě „předělat“. Obě možnosti vylepšení totiž stojí stejně peněz a žádné z nich není vysloveně lepší než to druhé. Záleží spíše na tom, jakou taktiku preferujete a jestli se například zaměřujete na útok, nebo pomalé uhlodávání z nepřítele s pevnou obranou. Některé jednotky se liší právě především v těchto dvou aspektech, jiné jsou však ještě radikálnější a najdete zde rozdíly v tělesné hmotě (spectral dragon nebo ghost dragon) a dokonce i ve stylu útoku. Z obyčejného kostlivce si tak například můžete udělat lučišníka, ale pokud vám střelba na dálku nevyhovuje, můžete si zvolit i značně obrněného a silného vojáka na boj zblízka.

Orkové na scénu!

Nová rasa Orků se nedá příliš srovnávat s ostatními známými národy a hra s nimi je zážitkem zcela novým a nutno říci, že i velmi zábavným. Orkové nejsou žádnými ostrostřelci, v jejich řadách příliš mnoho jednotek na dálku nenajdete a pokud ano, nedosahují nikterak veliké síly. Co je však zanedbáno v zadních řadách, je doplněno v útočných liniích, kde Orkové naprosto dominují. Ať se jim postaví do cesty kdokoliv, má dost vážný problém, a to ať už zkřížil kroky Kyklopovi, nebo silnému válečníkovi jménem Pao Kains. Všichni bojovníci na blízko vypadají velmi impozantně, disponují velkými kladivy, meči a z jejich velkých tesáků jim odkapávají zbytky slizu nebo protivníkovy krve.

Aby dobře obstáli i proti více protivníkům, mají svou speciální vlastnost, tzv. „Blood Rage“. Orkové jsou od přírody nemilosrdní válečníci a právě útokem a zběsilým bojem si ještě vylepšují své vlastnosti. Pokud tedy několikrát v boji uštědříte nepříteli zranění (za které získáváte tzv. „Rage body“) a vaše jednotka dosáhne konce rtuti této schopnosti, stane se z ní hotový zabiják. Aby toho nebylo málo, nevýhoda slabých útoků ze zálohy je u Orků vykompenzovaná vysokou odolností vůči veškerým střelám z kouzelnických hůlek. Orkové tak neutrpí vážná zranění, než stačí k těmto střelcům doběhnout.

Jak je vidět, Orkové mají spoustu výhod a je otázka, jestli se na poli multiplayeru neukážou jako prakticky neporazitelní. V tom případě by museli autoři přijít s hodně rychlým řešením, pravděpodobně v podobě patche, který by rasy opět vyrovnal.

Lepší než minule

Před necelým rokem jsem recenzoval první datadisk Heroes of Might and Magic V a s odstupem času jasně vidím, že druhý překonává svého mladšího brášku. Nejenže autoři zpřístupnili hru i pro nové hráče, ale přidali i o mnoho zajímavější rasu, která se nevyznačuje pouze novými jednotkami, ale kompletně jiným stylem hraní. Když k tomu ještě přičteme nový upgrade ke každé jednotce, lepší taktizování s výměnou nepotřebných jednotek za zkušenosti, kompletování a prodávání artefaktů nebo speciální schopnost Necromancerů, kteří dokáží po boji obnovit část své padlé armády za speciální látku, vychází nám datadisk, který v některých aspektech překonává i původní hru. Několik drobností by se samozřejmě hře také dalo vytknout a po delším hraním opět přichází mírný stereotyp ze soubojů a stejných praktik na začátcích misí, ale jedno se jí upřít nedá. Stále nabízí prvotřídní příběh, okořeněný spoustou skvělých animací a především, stále se výborně a plynule hraje.

Heroes of Might and Magic V: Tribes of the East

Heroes of Might and Magic V - Tribes of the East překonává starší Hammers of Fate a v mnoha aspektech i původní hru. Pro fanoušky, kteří touží po novém dobrodružství a rase je tento datadisk povinností. Pro nováčky do série je to za příznivou cenu 599 Kč dobrou příležitostí jak začít.

Stále vysoká hratelnost a návykovost, nová rasa se spoustou novinek, drobnosti, která pocítíte v taktizování, větší různorodost soubojů, velmi slušná hrací doba a příznivá cena, nové mapy do SP i MP
Nutnost projet na začátku kampaň se známou rasou, což může být pro fanoušky trošku deprimující, nezměněná grafika, pozdější mírný stereotyp, občas podivná AI nepřátel