Instinct Recenze Instinkt

Instinkt

Petr Kadlec

Petr Kadlec

11. 9. 2007 22:00 8

Ruský herní průmysl se vyznačuje ohromnou produkcí titulů, z nichž drtivá většina neopustí hranice rodné země. Občas se ale najde výjimka, která pronikne i k nám. Ta se zpravidla usídlí v budgetových edicích českých vydavatelů a snad se i dobře prodá. Ovšem s jejich kvalitou to nebývá příliš slavné a málokdy překvapí něčím novým. To je bohužel také případ Instinktu.

Hlavně zaujmout

Ne že by se autoři z ND Games nesnažili. Předkládají nám, na první pohled, poutavý příběh inspirovaný skutečnými událostmi v Severní Koreji. Jako člen speciální jednotky americké armády se vydáváte prozkoumat podivné události, jež se odehrávají na tajné severokorejské základně. Veškerá odpovědnost za úspěch mise, a s tím související světový mír, leží na vašich bedrech a je jen na vás, jak se s tím vypořádáte. Tedy alespoň to slibuje reklamní text. Skutečnost je poněkud odlišná. Celý příběh je vyprávěn v retrospektivě, tudíž je vám asi jasné, že ho příliš neovlivníte. Posuny v ději celkem hezky vykresluje komiks, jehož prostřednictvím se seznamujete s různými událostmi, které ovšem ani za mák nesouvisí s vaším postupem v misích. Vzniká tak dojem neucelenosti, který velice nešetrně narušuje plynulost hraní.

Vzpomínka na staré časy

Instinkt designem misí evokuje stařičký Doom. Na každém rohu najdete výbušné sudy, připravené po zásahu explodovat, bedny naskládané na podivných místech a samozřejmě lékárničky, které se povalují v nejrůznějších místnostech bez nějaké logiky. Nečekejte ani volnost pohybu. Hra vás dovede přesně tam, kde vás chce mít. Zde většinou stisknete knoflík/zatáhnete za páku a vydáte se jedinou možnou cestou dál.

Zábavu zde nepředstavuje ani likvidace tupých nepřátel. V prvních fázích hry, kde se setkáváte s živými vojáky, lze na adresu protivníků připsat nějaké kladné body. Ovšem při ovládnutí úrovní zombíky zmizí veškeré náznaky inteligence v nenávratnu a střílení se stává otravnou nutností, bez které si neuvolníte cestu vpřed. Pro oživení sice autoři přidali respawn nemrtvých odnikud do vašich zad, tím ale jen přidali celému procesu na otravnosti a podtrhli dojem starého herního konceptu. O různorodosti nepřátel přitom také nemůže být řeč. Zombíci jsou téměř jeden jako druhý, jen tu a tam zahlédnete ploužícího se mozkožravce v jiném oblečení, popřípadě s jinou zbraní.

K umravňování nemrtvých vám poslouží arsenál nadmíru tradiční. Naleznete v něm vše, co jste viděli všude jinde, například AK47, rotační kulomet, brokovnici, pistoli a samozřejmě páčidlo. Jednotlivé kousky se liší v účinnosti, to se ale žádným zásadním způsobem do hry nepromítá. Zombie jsou příliš pomalá, takže pro vás představuje minimální rozdíl, máte-li do ploužící se mrtvoly vpálit jednu kulku, nebo dvě.

"Hej, Střelo! Sem taky hacker!"

Touhle hláškou ze hry se dostáváme k technické stránce. Vizuální zpracování Instinktu působí jako okno do0 minulosti. Přesně takhle vypadaly hry před několika lety. Prostředí je navíc dost šedé a jen stěží v něm naleznete něco, na čem by oko spočinulo se zaujetím. V nastavení je navíc možné zapnout komiksový styl, čímž grafický kabát získá nový, neuvěřitelně odpudivý vzhled. Rozhodně nedoporučuji. Zvuková stránka také není tou silnou. Co se týče zbraní, v některých případech zvuk vypadává, nebo nefunguje vůbec. Pokud se ale ozve, nepůsobí zrovna uvěřitelně. To samé platí o zvucích okolního prostředí, zkrátka bída. Pochvalu si ale zaslouží český dabing. Ne snad za herecké výkony, ale minimálně za poutavost. Bez něj by byl Instinkt jen šedou a nezábavnou výpravou do historie. Některé dialogy jsou celkem vtipné a příjemně zpestří nudné procházení úrovněmi. Pokud jde o hardwarové nároky, nejedná se v dnešní době o nic hrozného. Ale i na doporučené konfiguraci se setkáte s neobvyklým kolísáním framerate, což je u takto vypadající hry dost zarážející.

Nevím, komu bych měl tuhle hru doporučit. Špatné technické zpracování a archaický design spolu ruku v ruce tvoří produkt, jehož cílová skupina je více než nejasná. Ve zlevněných edicích se objevují áčkové tituly, se kterými se Instinkt jednoduše nemůže rovnat. Raději se tak poohlédněte jinde.

Instinct

Instinkt je špatnou hrou bez nápadu. V žánru FPS se najdou mnohem lepší tituly, které si zaslouží vaší pozornost.

Český dabing