Left 4 Dead Článek Left 4 Dead

Left 4 Dead

Dalibor Franta

Dalibor Franta

18. 1. 2007 23:32 7
Reklama

Ty nejlepší nápady obvykle vzejdou z nejprostší myšlenky. Bordelář Fleming vynalezl penicilín jen díky tomu, že si zapomněl vyčistit zkumavky. Marconi by nikdy nedospěl k bezdrátovému přenosu, nebýt všímavého Járy Cimrmana, který mu horkovzdušným balónem zpřetrhal vedení. A stejně tak náhodně se se svou múzou potkal Michael Booth, člen vývojářského studia Turtle Rock Studios a duchovní otec připravované FPS multiplayerové střílečky s hororovým nádechem Left 4 Dead.

Jako muž odpovědný za programování umělé inteligence ve Counter-Strike si často svou pracovní dobu krátil hraním zajímavé (interně vyvinuté) modifikace oblíbeného CS: Source, kdy se s kolegou ujali role dvou lehce ozbrojených příslušníků protiteroristické jednotky a postavili proti sobě dvacítku botů vyzbrojených pouze noži. Královsky zábavná kooperativní hříčka si brzy našla řadu příznivců v celém studiu a Bootha napadlo udělat z téhle návykové pracovní bokovky regulérní AAA titul. Bez problémů získal posvěcení společnosti Valve, ukořistil špičkový Source engine a pustil se do vývoje hry, která se může s trochou štěstí stát budoucí modlou všech milovníků kooperativního multiplayeru.

Veterán, prodavač, domácí mazánek a houmles

Left 4 Dead je především hra o přežití a jako taková nabídne naprosto klasické příběhové schéma. Svět byl napaden neznámým virem, který v rekordně krátkém čase zasáhl celou populaci a obrátil kdysi prosperující města v ruiny. Ulice se hemží infikovanými polomutanty (Infected), které agresivní virus transformoval v krvelačné vraždící stroje. Ve vší té zkáze a zmaru však stále přežívá hrstka lidí, kteří jsou vůči viru imunní (Survivors). Jejich štěstí ale kalí jedna podstatná maličkost. Stojí proti mnohonásobné přesile běsnících a mnohdy také nadlidskými schopnostmi obdařených bestií, které je v troskách zničených měst loví a pojídají.

Left 4 Dead
i Zdroj: Hrej.cz
Podobnost s hrami jako je Resident Evil, nebo Dark Sector, jistě nebude náhodná. Na druhou stranu, komu by něco takového vadilo. Kvalitní horor má rád každý a kdo říká že ne, zasloužil by dvě noci v motelu Normana Batese. Left 4 Dead nás přivede do společnosti čtveřice přeživších šťastlivců – prošedivělého vietnamského veterána Billa, prodavače z obchodu s elektronikou Louise, ohromného a řádně zpustlého hromotluka Francise a konečně dívenky jménem Zoey, náctileté slečny z dobře situované rodiny. Není to zrovna ten nejpřitažlivější materiál, na druhou stranu je to materiál poddajný a jako takový se bude v průběhu hry utvářet, specializovat, zlepšovat a…ano, bohužel také umírat.

Každý ze čtveřice začíná s čistým štítem – nikdo nemá nad ostatními výhodu, nikdo není oslaben, všichni mohou stejnou měrou užívat dostupných zbraní a předmětů. Pokud však chtějí přežít a dočkat se záchrany, budou muset chtě nechtě kooperovat, volit si své role a úkoly tak, aby se postupem času stali dokonale promazaným a fungujícím strojem. „Rovnost příležitostí“ je zkrátka daň multiplayerové kooperaci, zvolena citlivě tak, aby se nikdo z hráčů necítil na začátku hry ošizen. Hratelné mapy by měly stejnou měrou reprezentovat jak stísněné prostory městské zástavby, tak klasický hororový venkov – cíl bude ale všude stejný. Přežít, dostat se z bodu A do bodu B, odrazit obligátní finálový nápor a pak pokud možno vcelku odletět helikoptérou do bezpečí.

Prozvracet se k vítězství

Do cesty se zoufalé čtveřici postaví hned několik překážek. V první řadě to budou houfy potvůrek, které v mnohém připomínají zombies z povedeného remaku Down of the Death. Nezdravá barva, otrhané oblečení, vykloubené končetiny a ne příliš bystré hlavy…tady však veškerá podobnost končí. Nepřátelé v Left 4 Dead nejsou mrtví, tudíž se jich lze poměrně snadno zbavit. Na druhou stranu pojem „snadno“ může působit trochu zavádějícím dojmem. Infikovaní mutanti totiž neztrácejí nic ze své rychlosti, a tak střelec přicházejí o výhodu klasického surviverového „šouravého“ cíle, na který je tak lehké zacílit. Přesto by tito nepřátelé, kterých čtveřice potká v jedné úrovni až desítky, neměli být velkým problémem.

Left 4 Dead
i Zdroj: Hrej.cz
Největší překážkou totiž budou mutanti, jimž virus propůjčil některé speciální schopnosti. Jsou čtyři, stejně jako skupina přeživších a stejně jako oni patří k hratelným postavám. První z nich – Boomer – je ohromná, tlustá, špatně pohyblivá hora masa, která používá jako zbraň své….inu zkrátka…Boomer hodně zvrací. Toxický obsah Boomerova žaludku zasaženou osobu okamžitě oslepí a paralyzuje, navíc tím ke svému cíli přitáhne pozornost desítek méně schopných mutantů okolo. Zasažený člen týmu je tak po několik dlouhých sekund naprosto závislý na pomoci a ochraně svých zbývajících parťáků. Boomer dokáže odolat ohromnému poškození a co je horší, po smrti exploduje a usmrtí tak vše ve svém bezprostředním okolí.

Druhým do party zlých hochů je Hunter, který jako by z oka vypadl svým agilním příbuzným z Half-Life 2. Hunter je podivné stvoření ne nepodobné psu, které dokáže šplhat po zdech, skákat po střechách a ostrými drápy finišovat vše, co jeho tlustý a nevolností sužovaný parťák načne svými žaludečními šťávami. Z dálky ho podporuje Smoker, mutant inspirovaný slavným Lickerem z Resident Evilu. Jeho dlouhý vystřelovací jazyk dokáže ovinout jednoho ze čtveřice uprchlíků a doslova ho vytrhnout z obraného postavení. To je ostatně asi nejhorší scénář, jaký může uprchlíky potkat, jelikož odtrženi od svých kolegů nemají prakticky žádnou šanci přežít. Smoker navíc dokáže pokládat neprostupnou kouřovou clonu, která v kritických momentech pomáhá krýt ústup zraněných mutantů.

Left 4 Dead
i Zdroj: Hrej.cz
Kolekci zmutovaných záporňáků pak uzavírá Tank – ohromná hora svalů, schopná vrhat do okolí auta a betonové bloky. Stejně jako Boomer, tak i on dokáže odolat ohromnému rozsahu zranění. Právě specializace hratelných mutantů by měla být důležitým elementem hratelnosti Left 4 Dead. Jen správně rozdělené úlohy a načasované útoky totiž dokáží čelit střelným zbraním bránících se lidí. Prakticky jedinou šancí pro mutanty je skupinu lidí rozdělit a následně se vypořádat se všemi jejími členy postupně. Zatímco hra za lidi se podobá klasické taktické FPS (s notně hororovým nádechem) a každý kdo si kdy vyzkoušel Counter-Strike, nebo Half-Life bude okamžitě doma, hra za mutanty se nedá přirovnat k ničemu doposud známému. Dát někomu headshot přes vrata na Aztécu a pozvracet ho od hlavy k patě, to je poměrně solidní rozdíl!

Singleplayer vs multiplayer

Hratelnost je samozřejmě koncipována primárně pro klasický multiplayer (čtyři hráči na straně lidí, čtyři na straně mutantů) a kooperativní multiplayer (4 lidé proti AI mutantům). Zdá se však, že ve finální verzi hry bude možné naprosto plynule a bez omezení vstupovat do již rozběhnuté hry a to na jakékoliv straně konfliktu. Michael Booth však slibuje i kvalitní singleplayerový zážitek. Po zkušenostech s tvorbou AI pro Counter-Strike se v Turtle Rocks rozhodli neničit potenciál znovuhratelnosti v poslední době tolik oblíbenými skripty a vybavili proto své mutanty tzv. „Centrálním mozkem“. Ten neustále monitoruje situaci na bojišti, rozděluje nepřátelům úkoly a zprostředkovává přivolávání posil v případě, že se linie na určitém místě povážlivě tenčí. Singleplayer by měl obsahovat čtyři kampaně po pěti mapách. Vývojáři navíc slibují plnou onlinovou podporu skrze službu Steam (respektive Xbox Live), kde by se měly průběžně objevovat nové zbraně, mapy a jiná vylepšení. PC verze Left 4 Dead je plánována na léto 2007, Xbox 360 by se své verze měl dočkat někdy v zimě. Už aby to bylo…

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama