Light of Altair Recenze Light of Altair

Light of Altair

Jan Horčík

Jan Horčík

9. 7. 2009 22:40

Stejně jako u střílečky jen těžko vymyslíte něco doopravdy nového, tak je obtížné přijít s inovací v žánru vesmírné strategie. Vesmír je velký a můžou se v něm dít roztodivné věci, ale chcete-li dát hráči možnost pocítit nad ním vládu, musí to mít nějaký řád. V Light of Altair (dál jen LoA) spočívá řád v budování kolonií na planetách, měsících a asteroidech a postupném rozšiřování působnosti po celé naší Sluneční soustavě a dál. Tedy žádná změna proti zástupu starších podobných her.

Už od prvního spuštění je jasné, že tohle je víceméně nadšenecký projekt mladých tvůrčích duší. S mírným studem musím přiznat, že jsem jim na začátku ani příliš nevěřil, zvlášť poté, co na mě vybafl už 367. text o tom, jak naši planetu postihla globální válka. Z jejího popela pak vzešel nový světový řád, který se rozhodl expandovat do vesmíru. Jenže tenhle řád je opět rozdělený na několik frakcí, a tak je od začátku jasné, k čemu se nevyhnutelně schyluje.

Příběhový mustr

Kromě výše zmiňovaného Homeworldu jsou pro mě osobně vrcholem žánru realtime vesmírných strategií tituly jako smutně pozapomenutá Fragile Allegiance a především dosud nepřekonané maďarské Imperium Galactica. Na těchhle klasikách byla úžasná především volnost, kterou hráčům dávaly. LoA přistupuje k problému poněkud odlišně - spíš jako klasická akční RTS s pevně danou strukturou.

Hra je rozdělena na jednotlivé mise, které však nejsou po herní stránce navzájem nijak zvlášť provázané. Neplatí tedy, že pokud v jedné misi úspěšně kolonizujete planetu či asteroid, budete mít v misi následujících přístup k jejím zdrojům a výrobním kapacitám. Zprvu mě tahle diskontinuita otravovala, zvyk je železná košile. Stačí ale pár misí, které jsou příběhově jednoduše provázané, a nostalgie je ta tam. Naopak se rychle dostaví spokojenost z dobře fungující a prosperující kolonie či kolonií.

Tady a teď!

Tvůrci ze studia SaintXi se snažili odstranit ze hry všechno, co hráče (a nejspíš především je samotné) v podobných hrách vždycky otravovalo. Třeba nutnost čekat, než se postaví nějaká budova. V LoA jakmile máte peníze, můžete postavit cokoliv s okamžitou účinností. To už však neplatí o výzkumu nových technologií a výrobě flotily, která přece jen chvíli zabere. Stejně tak cesta vaší flotily do některé z destinací. Plynutí času lze ale kdykoliv příhodně urychlit tak, abyste se při hře ani na moment nenudili.

Tenhle jednoduchý, ale zásadní cíl se hře kupodivu daří plnit na jedničku. Průběžně se měnící rozkazy z velícího střediska vaší frakce vám během misí přidělávají nové starosti, čas od času se objeví piráti, případně nějaká další frakce, a tak je pořád co dělat. Vůbec pak nesejde na tom, že k dispozici je jen pár technologií, budov a vesmírných lodí a že grafika trochu pokulhává za dnešním standardem.

Pragmatici

Light of Altair vlastně vůbec ničím nepřekvapuje, hraje se takřka sama a přesto kupodivu dokáže bavit! Vývojáři ořezali žánr na samotnou dřeň, zabalili jej do úhledného příběhového kabátku, vyhráli si se systémem ovládání (který má svoje mušky, ovšem nijak zásadní) a to všechno nabídli v digitální distribuci za přiměřenou cenu s nevyřčeným příslibem velmi snadného rozšiřování hry v budoucnu.

Jdou na to chytře, ty syčáci. Základem hry je solidní mechanika, která si dokáže poradit i s mnohem většími sousty, než je jen náš solární systém. LoA vám vydrží na pěkných pár hodin zábavného hraní a vůbec není vyloučené, že časem dostanete chuť zahrát si nějakou další epizodu. Ta už se vůbec nemusí odehrávat v naší Sluneční soustavě, kdo ví, jestli vůbec v Mléčné dráze a jestli tam bude místo pro nějaké lidi. Mimochodem, hra bez problémů funguje i na pekelně starých strojích a to se počítá!

Light of Altair

Dobré. Nezávislé. Malé. Hezké. Jednoduché. Rychlé. Zábavné. Prostě dobré.

Všechno tu pěkně odsejpá, hra vás nenechá se ani na chvíli nudit. Je to jednoduché, rychlé, svižné, nenáročné, ale přitom zábavné.