Pro Evolution Soccer 2008 Recenze Pro Evolution Soccer 2008

Pro Evolution Soccer 2008

Tomáš Nadrchal

Tomáš Nadrchal

30. 10. 2007 23:00 9
Reklama

Dávno tomu, co prožívali fotbaloví fanoušci na PC dobu temna způsobenou nadvládou série FIFA od EA Sports. Dobám, kdy jsme se závistivým pohledem pokukovali přes rameno konzolově založeným kamarádům hrajícím Pro Evolution Soccer, bohudík před časem odzvonilo. Od vydání třetího pokračování si i my dopřáváme ty pravé fotbalové orgie, jež se rok po roce zdokonalují publikováním nových a nových dílů. Jak dopadl ten nejaktuálnější, tentokráte netradičně s koncovkou 2008, pyšnící se přívlastkem next-gen?

Kucí opálený, šolíchaj si to, rozumíš…

Asi první věc, kterou udělá každý hráč jakéhokoliv sportovního simulátoru, je rychlé spuštění přátelského utkání. Po výběru jedné z pěti obtížností, týmů a stadionu, jichž letošní Pro Evo čítá rovných patnáct, nic nebrání v nástupu na trávník. Na první pohled upoutá oko vylepšená grafika, ihned po výkopu pak vylepšená fyzika míče. Nevím, jak daleko se ještě ve vylepšování kulatého nesmyslu dá pokročit, k vidění je nespočet nečekaných odrazů o špičku kopačky apod. V neposlední řadě potěší umělá inteligence jedenáctek pobíhajících po zeleném pažitu. Ta je ostatně i jedním z největších kladů nového PES, jednotlivé složky týmů se navzájem podporují a na pohled vše působí opět víc a víc reálně.

Toto vylepšení souvisí zejména s dopředu avizovaným systémem Team Vision, jenž má, krom zmiňovaného prolínání jednotlivých řad, na starost i obecně lepší dodržování stanovené týmové strategie a taktických prvků. Z těch rozhodně potěší spousta drobností připomínajících skutečné fotbalové utkání jako střídání v posledních minutách, držení balonu u soupeřova rohového praporku za účelem získání času či puštění míče bez dotyku za autovou čáru. Autory slibované přizpůsobení taktiky podle hráčova snažení se sice koná, ale rozhodně v menší míře, než se očekávalo. A tak se často stane, že se protivníci nepoučí z nepokrytí po lajně nabíhajícího hráče, jenž pak má možnost nekompromisně trestat.

Vždyť se to neudělá samo, musíme jít tomu štěstíčku trochu naproti…

Na zastavení takto uniknuvšího útočníka jsou tradičně k dispozici více možností. Krom zabijácké kosy, jež bývá často oceněna barevným kartonkem, lze vypíchnout míč či soupeře přetlačit tělem. I při těchto soubojích byl posílen důraz na realitu, střízlík bude mít problémy zbavit balonu robustního hráče, apod. V těchto soubojích je to vždy padesát na padesát, zda skončí čistě či faulem. S tímto je spojen i jeden z nejkontroverznějších přídavků v celé sérii, a to implementování simulování faulů. Po stisknutí určité kombinace kláves se váš svěřenec bude poroučet k zemi tak, aby mu to rozhodčí pokud možno zbaštil. Naštěstí většinou to nevyjde a následuje patřičné ohodnocení divadelní etudy v podobě žluté karty, ale jednou za čas následuje nemilosrdné ukázání na značku pokutového kopu. Otázkou zůstává, zda se dá nějak rozluštit systém, jenž rozhoduje tyto nafilmované zákroky, anebo zda jde pouze o dílo náhody.

Když už jsme u těch penalt, ty byly také poupraveny, konkrétně pak jejich chytání. Při něm se zobrazí pohled z kamery umístěné ve spodním rohu brány, takže se díváte přímo na rozebíhajícího se střelce. Nevím, zda se z pohybu útočníka dá nějak odhadnout, ke které tyči míří, ale tak i tak působí toto zpracování akčněji než minulé, klasické. Brankáři vůbec jsou téma samo o sobě, v porovnání s loňským ročníkem došlo k velikému posunu kupředu. Mnohem lépe vykrývají prostor, reflexivně reagují na střely, ale rozhodně nejsou nepřekonatelní a sem tam se dopustí i nečekané minely.

Standardní situace probíhají vesměs klasicky, novinkou je rozdělení přímých kopů na dvě kategorie. V první musíte počkat na zapískání rozhodčího, ve druhé se naopak rozehrává prakticky okamžitě, čímž se urychluje spád hry. Novinkou také budiž možnost určení počtu hráčů ve zdi, s její polohou ale pohnout nelze. Příznivce série rozhodně nepotěší zastaralé zpracování autových vhazování, kdy vše probíhá naprosto staticky, hráči si nenabíhají, neatakují se. Škoda.

Viděls tu Barcelónu? To sem si spravil chuť…

Krom klasického přátelského utkání nabízí nový PES klasickou dávku herních módů, zde se žádné překvapení nekoná. Takže tu opět máme ligu, pohár, manažerský mód Master League, online hraní a trénink. A zatímco dříve patřily tréninky k ozdobám Pro Eva, letos musím konstatovat, že z kdysi zábavné položky hlavního menu zbyl slabý odvar, za což může omezení se pouze na volný trénink.

Tradiční achillovou patou série Pro Evolution Soccer jsou v porovnání s konkurencí od EA Sports audiovizuální zpracování a licence. Dobrou zprávou budiž, že co do grafiky jsme zaznamenali obrovský posun kupředu, za což můžeme být vděčni next-gen enginu, na němž letos premiérově PC verze pracuje. Jistě, konzolisté namítnou, že next-gen FIFA je na tom opět lépe, ale ta nevychází na PC, že… K posouzení kvalit letošního PES si můžete prohlédnout přiložené screenshoty a věřte, že v pohybu vypadá obraz ještě lépe. Rapidní posun kupředu zaznamenal i komentář, u nějž se konečně a díky Bohu za to nestává, že by se zasekl půl minuty za právě probíhající akcí. Naproti tomu jsem byl zklamán fanděním obecenstva, kdy se z hlediště po většinu zápasu ozývá nic neříkající šum, což se o moc nezmění ani při vstřelení gólu. K fotbalu přece patří výbuchy emocí a ne fandění v rukavičkách.

Technické zpracování se tedy pohnulo dosti kupředu, to ale neplatí o shánění licencí na světové soutěže. Kompletně jsou zastoupeny pouze 4 ligy, jmenovitě italská, francouzská, španělská a holandská. V Anglii se luxusu licence dočkaly pouhopouhé dva týmy, a to Newcastle United a Tottenham Hotspur, jinak se musíme spokojit s paskvily typu North London (= Arsenal London), London FC (= Chelsea) či Man Red (=Manchester United). Jistě, předělání názvu v přiloženém editoru nezabere více než pár minut, ale problém s licencí se opakuje rok co rok. Nezbývá než čekat na nějaký fandovský patch, jenž implementuje oficiální názvy, dresy, …

Odmáváno, odpískáno. Letošní ročník má na PC opět jednoho a toho stejného vítěze, kterým se stává nové Pro Evo. Nebýt v EA Sports líní použít next-gen engine i pro osobní počítače, mohli jsme zde mít další zajímavé měření sil, takto můžeme opět jen tiše závidět konzolistům. Je ale co závidět? PES 2008 nabízí předlouhé hodiny zábavy plné reálného fotbalu a nebýt malého počtu vylepšení, mohl by si zasloužit i vyšší hodnocení.

Pro Evolution Soccer 2008
Windows PC
PlayStation PlayStation 3
PlayStation PlayStation 2
PlayStation PSP
Xbox Xbox 360
Nintendo DS
Wii Wii

Co se nám líbí a nelíbí?

Fotbal.
Nedotaženost licencí, okleštěný trénink, ozvučení stadionu, poněkud málo vylepšení.
Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama