RACE: The WTCC Game Recenze RACE: The WTCC Game

RACE: The WTCC Game

28. 12. 2006 23:54 3

Ještě máme v živé paměti noci probdělé při hraní GTR 2 a už na nás tvůrci ze SimBin valí další oktanový nášup v pořádně hratelné podobě! Řeč je o RACE, hře, která hodlá zmapovat závodní seriál World Touring Car Championship (WTCC), který je vedle F1 jedním z největších silničních šampionátů. Stejně jako v případě série GTR, i z RACE prosakuje realismus snad odevšad a ačkoliv by se mohlo zdát, že přílišný důraz na opravdovost odradí spoustu hráčů, nemusí to platit pro každého. RACE totiž opět geniálně spojuje zábavu s realitou a nebýt několika chybek, dveřník dvorany slávy by musel šahat pro klíče.

Je libo Kinedril?

RACE vám nabízí možnost povozit svůj virtuální zadek po okruzích loňského ročníku WTCC s oprávněným důrazem na oficiální licenci, která hraje prim a narazíte na ni prakticky všude. Ačkoli by se dala hra bez okolků postavit jen na výše zmíněném, pracovníci ze SimBin nejsou včerejší. Kromě rychlého závodu, závodního víkendu, tréninku, duelu, závodu proti časomíře a multiplayeru přes LAN i internet, nabízejí i možnost vyzkoušet slavné Mini Coopery či legendární vozy BMW a Alfa Romeo z roku 1978. To vše na oficiálních tratích, mezi kterými nechybí brněnský „Masarykáč“, ani klaustrofobní směsice zatáček, plechových mantinelů a betonových zdí jménem Macao.

Zaměříme-li se na zpracování jednotlivých tratí trochu blíže, nezbývá než zatleskat. Ačkoli vývojáři v mnohém vycházeli z GTR 2, dokázali míru detailů posunout ještě o stupínek výše. Klidně bych se vsadil, že byli designéři a grafici nuceni přepočítat zrníčka písku v každém kačírku podél každé z deseti unikátně zpracovaných tratí. Nemluvě potom o postavení jednotlivých objektů podél trati, stromů, stínů, tribun, diváků, pořadatelů, depa… Se vším navíc přímo korespondují i jednotlivá vozidla, jejichž zpracování z nich taktéž činí malá umělecká díla.

Nebo radši plínku?

Pokud se však těšíte na nášup rozmanité kolekce automobilových značek, čeká vás spíše zklamání. V sérii WTCC totiž mezi sebou soupeří jen omezený počet výrobců, zahrnující vozy značek Alfa Romeo, Honda, Peugot, Chevrolet, BMW a SEAT. Každá ze stájí však nabízí zcela odlišné jízdní vlastnosti svého vozu a přesedlat z Chevroletu do BMW je věru drastická změna. Vše vyjde najevo hned v prvních metrech a po dvou, třech zatáčkách, kdy náhle zjistíte, že brzdit se musí trochu někde jinde, nájezd do zatáčky vychází z jiného místa a tak dále. Na druhou stranu, rozdílné chování vozů různých značek už bylo do detailu prezentováno v GTR 2 a nemohu se ubránit pocitu, že na inovaci fyzikálního modelu v RACE nedošlo.

Na samotný zážitek z jízdy však tato nevole ke změně dobře fungujících mechanismů nemá žádný vliv a ačkoli jsem nikdy v žádném podobném autě neseděl, nesetkal jsem se v RACE s ničím, co by odporovalo zákonům fyziky, nebo působilo jakkoli neskutečně. Auta se chovají podle očekávání, z kokpitu navíc po sluchu poznáte, když jde auto do smyku, nebo když nevybíravým způsobem škrtnete o obrubníky. Smyků je však na můj vkus nepatřičně mnoho a i na nižší obtížnost není vůbec těžké do nějakého tak říkajíc spadnout. Cenné vteřinky jsou pak rázem v kýblu (a mnohdy ještě hůř).

Umělá dem.., totiž inteligence!

Pokud dokážete ukočírovat vlastní vůz a zvyknete si na jeho značnou přetáčivost, stále nemáte vyhráno. Na trati se pochopitelně vyskytují další, počítačem ovládané vozy, které by vám měly stát v cestě za vítězstvím v závodě. Bohužel, celkový dojem z umělé inteligence je značně rozporuplný. Nevím, podle čeho se řídí nálada ostatních pilotů, ale snad při každém spuštění hry se zbytek startovního pole chová zcela odlišně. Jednou se ze závodu WTCC vyklube druhé Destruction Derby, podruhé si všichni dávají do zatáček snad i přednost. Jednou vás protivníci sestřelí hned ze začátku závodu, jindy před samým koncem. Jet například v balíku několika vozidel je také značně o nervy. Nejenže musíte dávat setsakramentský pozor na brzdy, ale zároveň i na nečekané výpady směrem k vašemu drahocennému autu. Třešničkou na tomhle kyselém dortíku je navíc občasná neschopnost čistého průjezdu tratí, takže není ničím neobvyklým sledovat vozidlo před vámi, jak z nepochopitelných důvodů točí do zatáčky o pár metrů dříve a snaží se to prorvat skrz plechové mantinely…

Naštěstí je těch posledně jmenovaných výpadků umělé inteligence pomálu a všechno to tak nějak uhlazuje technické zpracování, jenž vyniká především skvělou grafikou. Ke slovu přicházejí všudypřítomné odlesky a stíny, mezi kterými figuruje už jednou zmíněná, pekelně vysoká, míra detailů. Hra naštěstí neklade na hardware vysoké nároky, pokud oželíte vyhlazování a detailnější stíny, zahrajete si i na průměrné sestavě. Perličkou je také televizní grafika s licencí stanice Eurosport. Co se týče ozvučení, je vše v naprostém pořádku, ovšem s výjimkou soundtracku, který jakoby z ucha vypadl béčkové střílečce, díky čemuž působí pobyt v menu jako dobře mířená pěst na oko.

Cílová šachovnice

Nebýt GTR 2, vzhlížel bych k RACE jakožto k modle žánru. Bohužel, GTR 2 je skutečně živou vzpomínkou a s trochu rozmrzelým pocitem musím konstatovat, že RACE je pouhým datadiskem. Ano, nová licence značí novou hru, ale WTCC má problém především v počtu rozdílných vozů. Všichni chceme za své peníze co nejnaducanější obsah, a v tomto směru mi připadá šestice nových vozů + Mini a dva veteráni trochu málo. Vše alespoň na chvíli vyvažuje špičkové technické zpracování, které si však kvůli krátkosti šampionátu neužijete moc dlouho. Pokud však patříte k fandům GTR/WTCC série a jste ochotni čekat na patch opravující chybky v AI, zasedněte za volant a túrujte motor – (nejen) Macao už čeká!

RACE: The WTCC Game

Race WTCC je dalším právoplatným přírůstkem do rodiny realistického závodění, kterému však chybí větší dávka invence. Kromě několika nových aut a tratí tak dostáváme odlehčené GTR 2. Pokud nejste zaníceným fandou série, koupi raději dvakrát zvažte.

Vynikající technické zpracování tratí i vozidel, atraktivní grafika, fungující fyzikální model, ozvučení, přijatelné HW nároky.
Občasné výpadky AI, hudba, až moc smyků, okleštěný obsah, příliš podobné GTR 2.