Resident Evil 4 Recenze Resident Evil 4

Resident Evil 4

Petr Bulíř

Petr Bulíř

11. 12. 2005 23:57 9

Survival horor může mít několik podob. Konami spoléhá na tichou hrůzu, Tecmo nás straší focením duchů, kteří jsou děsiví zejména v těch nejneočekávanějších momentech a Nightmare Creatures zase překvapí krvavým nekompromisní akcí, kde strach ustupuje do pozadí. Mezi desítkami titulů však najdeme jednu sérii, ve které všichni hledají inspiraci. Sérii, která změnila survival horor v samostatný žánr a ke které se každý hráč s oblibou vrací, když její další pokračování vtrhne do ulic.

Resident Evil prošel opravdu dlouhou cestou a my jsme skutečně rádi, že po delším exkluzivním azylu u nintenďáckého GameCubu se opět slavně vrátil zpátky tam, kde získal své první vavříny. PS2 verze má totiž oproti původní mnoho bonusových vylepšení, která z ní dělají pořádně nacucané hovado, které rozhodně nesejmete jedním mávnutím rukou. V grafické kvalitě sice za GC verzí o nějaký ten milimetr zaostává, nicméně rozdíl je tak minimální, že se to dá spíše považovat za úspěch. Kromě toho na nějaké porovnávání detailů okamžitě zapomenete, jakmile se dostanete přímo do akce. Jedná se totiž o nejlepší Resident Evil, jaký jsme kdy hráli

Pytel plný překvapení

Resident Evil 4 je všechno, jen ne tradiční pokračování úspěšné série. První velkou novinkou je výborně udělaný 3D engine, který vám umožňuje absolutní volnost pohybu. RE: Code Veronica X měl sice něco podobného, nicméně se to se čtvrtým dílem nedá vůbec srovnávat. Díky nové perspektivě kamery, která neustále číhá za vaším pravým ramenem si člověk připadá jako v klasické FPS akci, nicméně hratelnost je věrná svým skutečným kořenům, takže žádné uhýbání do stran nečekejte. Jakmile vytáhnete pistoli z pouzdra okamžitě se kamera přiblíží a objeví se malý červený laser hledáček, se kterým můžete přesně zacílit na jakoukoliv část těla nepřítele. Obzvláště působivé je, když si necháte nepřítele přiblížit tak blízko, takže jeho hlava vyplňuje téměř celou obrazovku a chybí opravdu málo, aby z televize nakoukla do vašeho obýváku. Pokud čekáte, že v roli nejčastějších nepřátel se objeví klasičtí zombíci. Zapadlý kout rolnického Španělska, kde se celá hra odehrává je plná podivně pomatených lidí, vyznávající jakýsi tajemný kult, ale po nemrtvých ani stopy. Ostatně, tato kapitola je zřejmě uzavřena, protože nebezpečný T-virus byl společně s celým městečkem Raccoon City smeten atomovou bombou z povrchu zemského. To mimo jiné znamená, že nebozí vesničané nemají hlad po lidském mase. Místo toho mají od svého předáka rozkaz zabít amerického tajného agenta Leona Kennedyho, který se vetřel na jejich území ve snaze najít prezidentovu dceru, která byla unesena. Proto berou do rukou kosy, sekery, nože, vidle, hrábě a lopaty a jdou po vás tak dlouho, dokud jim neustřelíte palici. Základní nepřátelé jsou poměrně chytří. Dokáží otvírat dveře, lézt po žebřících, házet nože a třeba obsluhovat motorové pily s níž vám bez milosti a k vašemu užaslému překvapení uříznou během vteřiny hlavu. Nepřátelé navíc většinou útočí v nepřehledném chumlu, takže bývá obvykle rozumné vytáhnout brokovnici, která dokáže jedním výstřelem eliminovat několik rolníků najednou. Až se dostanete do filmově vypadající dřevěné chaty, na kterou budou ve vlnách útočit nekonečné davy nepřátel, potom se teprve dostanete do situace, která skutečně reprezentuje atmosféru známých béčkových hororů. Skutečná bitka o přežití, ve které se vydáte snad ze všech sil a především granátů představuje ovšem jen takový slušný začátek.

Obchod na korze

Pro někoho to bude možná trochu překvapivé, nicméně brzy se budete muset smířit s tím, že místo kromě nábojů budete muset šetřit i peníze, za které si můžete koupit u obchodníka řadu věcí. Upgrady zbraní, zbraně nové, lepší hadry, důležité mapy úrovní a ukrytých cenností a někdy také nějaké to zdraví. Nic z toho samozřejmě není zadarmo, takže se musíte trochu snažit, abyste našli několik dobře schovaných cenných předmětů, které můžete výhodně prodat a získat potřebné finance. Některé z nich můžete dokonce mezi sebou kombinovat (do koruny jsou například zasadit drahé kameny) a jako celek prodat mnohem dráž, než jako jednotlivé kusy. Každá nová zbraň či její vylepšení vám udělá radost a zejména odstřelovačka, se kterou můžete sejmout nepřátele jedním výstřelem na hodně dlouhou vzdálenost je věcička, kterou budete mít hodně v lásce. Nabitý arsenál se vám bude hodit, nejen že nepřátelé budou stále důmyslnější ale především nádherné a chytře vymyšlené bitky s bossy vám dají určitě zabrat.

Kde je ten starý song?

Už dlouho jsme opravdu nezažili tak neskutečně propracované a výborně designované prostředí. Zejména atmosféra bohem zapomenuté vesnice, starého kostela, případně tichého jezero jehož hladinu při vašem návratu bičují hromy blesky se podařilo vystihnout dokonale. Díky tomu nemáte ani tak strach z nepřátel, ale spíše cítíte napětí a nepříjemné mrazení z toho co bude následovat. Díky jednoduchému, ale zcela novému příběhu, kde se nakonec objeví staří známí z předchozích dílů skutečně nevíte, kam to všechno ve skutečnosti spěje. Celkové pojetí sice spoléhá spíše na akci, nicméně pár jednoduchých hádanek tu přeci jen najdete, včetně bonusové střelnice a množství bonusových misí, které se otevřou po skončení hry. Zejména příběhové úkoly s Adou Wong vyplní množství bílých okének, které jsou pro fanoušky série jistě důležité. V zásobě jsou dále nové zbraně, kostýmy a další tradiční odměny pro vytrvalé hráče. Celkově se dá říci, že série trochu slevila z nekompromisní obtížnosti ve prospěch přátelštější hratelnosti. Každopádně i tak se jedná o jedinečnou hostinu a jednu z nejzásadnějších počinů tohoto roku. Resident Evil 4 zdá se přesně nalezl hranici, která je přitažlivá jak pro hardcore tak pro příležitostné a masové hráče. Kromě toho si závěr hry připravuje živnou půdu pro RE 5, který ovšem uvidíme až na PS3. S HDTV kvalitním obrazem se už teď máme na co těšit a můžeme vám stoprocentně slíbit, že budoucnost série je rozhodně růžová, ale zároveň pekelně strašidelná.

Resident Evil 4
Nintendo GameCube GameCube

Srovnávat krále se svými poddanými je těžké, nicméně pokud si opravdu chcete nadělat do kalhot, šáhněte po sérii Project Zero nebo nahlédněte do tichého šílenství Silent Hillu.

V podstatě všechno, co nás napadne je na skvělé úrovni. Možná by příběh mohl být trochu ukecanější s větším množstvím postav, případně sem tam nějaký náročnější puzzle, nicméně RE4 předčil naše nadšené očekávání a znovuobjevil vlastní žánr.
Schází nějaká pěkná temná melodie, ale jinak bychom nic neměnili.