RTL Winter Sports 2008: The Ultimate Challenge Recenze RTL Winter Sports 2008: The Ultimate Challenge

RTL Winter Sports 2008: The Ultimate Challenge

1. 2. 2008 23:00

Sněhové podmínky na horách se v posledních dnech odklonily od ideálu, což mnohé odradilo od plánovaných cest a výletů do vyšších poloh s cílem příjemně stráveného týdne na lyžařském svahu. Nejen pro ně chystá rok co rok studio NBG Multimedia pod záštitou německé televizní společnosti RTL nadílku v podobě hry RTL Winter Sports, v níž si můžeme alespoň virtuálně vyzkoušet některé ze zimních disciplín. Bohužel, kvality této série dosahují přinejlepším pouze slabého průměru, vloni se navíc jednalo o fatální fiasko v podobě vydání identické kopie Torino 2006, pouze s jiným názvem. Možná právě proto jsem k letošnímu ročníku přistupoval s odstupem, ale musím říct, že mě alespoň v některých aspektech mile překvapil.

Na svahu i na dráze…

Disciplíny, jež se v The Ultimate Challenge vyskytují, se do značné míry shodují s těmi, které jsme mohli vidět již v letech minulých. Konkrétně se jedná o skoky na lyžích, alpské lyžování (slalom, obří slalom, super G a sjezd), dále pak běh na lyžích, rychlobruslení, boby, saně a curling. Nově se představuje skeleton, což je de facto lehká úprava jízdy na saních, pouze s tím rozdílem, že závodník leží hlavou dolů ke svahu. Nejoriginálnějším sportovním odvětvím, na které v The Ultimate Challenge narazíte, je bezesporu krasobruslení, k tomu ale později.

To nejlepší, co nám Winter Sports přináší, jsou stejně jako v letech minulých skoky na lyžích, potažmo alpské lyžování. Paradoxně se ale jedná o disciplíny, u nichž nedošlo prakticky k žádným znatelným změnám či vylepšením. Navíc pouhá dvojice skokanských můstků je žalostně málo a po chvilce omrzí, stejně jako minimum tratí na sjezdovkách.

…na trati i na ledě…

Základním problémem, kterým trpí většina ostatních odvětví ve Winter Sports, je absolutní arkádovost a na ni navazující nuda. Namísto sledování jízdy na trati musí hráč dávat pozor na malou tabulku a mačkat tlačítko ve chvíli, kdy se ukazatel dotkne či prochází daným místem. Ve výsledku to znamená, že třeba při rychlobruslení vůbec nevnímáte, na jaké části trati se nacházíte, zda za sebou máte kilometr nebo dva, kde je soupeř, jaké jsou mezičasy, atd. Pokud se autoři snažili navodit stav, kdy je závodník plně soustředěn na svůj vlastní výkon a nevnímá nic jiného okolo, pak by se to ještě dalo chápat kladně, ale z pohledu hráče-spotřebitele bych jednoznačně hlasoval pro změnu ovládání, jakoukoliv.

Jistě všichni napjatě čekáte, jak že to dopadlo s výše zmiňovaným krasobruslením, na něž se těšili fanoušci série po celém světě. Hrozně rád bych zde napsal, že jsem u něj strávil hodiny a hodiny a neskutečně jsem se bavil, ale opak je pravdou. Opět zůstalo u mačkání tlačítek podle toho, jak se zobrazují na obrazovce. Když se trefíte správně, krasobruslařka, tedy, promiňte, svalnatá parodie na ladnou krasobruslařku, předvede nějakou figuru či skok, po nepřesnosti následuje škobrtnutí či pád a bodové srážky.

… všude velká nuda je

Spoustu neduhů si s sebou nese i samotný rámec hry. K dispozici sice je několik různých variant, od rychlého závodu přes kampaň až po kariéru, ale vše působí dosti nedotaženým dojmem. Začneme u výběru národnosti – ve vyvolené desítce tradičně chybí česká vlajka, autorům asi nějak uniklo, že třeba Lukáš Bauer vede po výhře na Tour de Ski Světový pohár a Martina Sáblíková bourá jeden světový rekord za druhým… Ona vůbec chybí jakákoliv licence, a tak závodíte za bezejmenné týmy jednotlivých národností proti ještě neznámějších výběrům zbytku světa. Kampaň obsahuje zhruba tři desítky úkolů, jejichž splnění zabere průměrnému hráči několik málo hodin, kariéra představuje jakýsi zimní týmový desetiboj, kdy se postupně protlučete skrz všechny typy sportů.

Prazvláštní pocit jsem měl z grafického zpracování, které sice na první pohled nevypadá zle, ale ve srovnání s loňským ročníkem přibylo snad jen efektní rozmazávání padajícího sněhu na brýlích, a to i za jasného počasí. Na topornost postav jsme si už v letech minulých zvykli, a tak to není žádná novinka. Rozhodně by potěšilo, kdyby si s tím autoři do příštího roku více pohráli, stejně jako s ozvučením – hudbu bych řadil kamsi mezi slabý průměr, komentář ještě níž.

V každé disciplíně sice máte několik variant, celé to ale působí dojmem, že vícero kategorií je tam jen do počtu. Přitom kdyby měli tvůrci trochu více fantazie, pak by se z Winter Sports mohl stát titul natolik komplexní, zábavný a hratelný, že by dokázal bavit dlouhé hodiny. Vždyť kolik jen máme variant běhu na lyžích? Namátkou skiatlon, sprint, klasika, volná technika, …

Měl bych spousty nápadů, jak by se daly Winter Sports vylepšit a dotáhnout tak, aby byla hratelnost na úrovni. Obdivuji drzost, s níž nám autoři rok co rok přinášejí téměř tu samou parodii na zimní sporty. Otázka spíš je, jak dlouho jim to budou hráči trpět.

Počítačová alternativa výletu do horských středisek po roce opět končí neúspěchem. Třikrát škoda.

Zakomponování dvou nových disciplín, skoky na lyžích a alpské lyžování, byť téměř totožné s loňskem
Minimum inovací oproti minulému ročníku, nulové poučení z vlastních chyb, absence licence, málo národností, nuda