Sam & Max 2: Episode 1 - Ice Station Santa Recenze Sam & Max 2: Episode 1 - Ice Station Santa

Sam & Max 2: Episode 1 - Ice Station Santa

Martin Klekner

Martin Klekner

24. 1. 2008 23:00 3

Začalo to komixem z roku 1987 amerického ilustrátora Steva Purcella. Jeho dvojice netradičních „antropomorfních detektivů“ Sama a Maxe tehdy nastavila nadmíru vtipné zrcadlo všem americkým kresleným hrdinům a když v roce 1993 vrhli LucasArts na pulty obchodů adventuru Sam & Max Hit the Road, zrodila se nová legenda. Dlouhá léta pak trvalo, než se sympatická dvojka vrátila na monitory. Pokračování s podtitulem Freelance Police mělo vyjít během roku 2004, jelikož si však pohlaváři v LucasArts usmysleli, že adventury už dávno nefrčí, byl projekt zrušen. To si ovšem někteří jejich zaměstnanci nenechali líbit, opustili firmu a v roce 2005 založili vlastní, jež nazvali Telltale Games. Po dlouhých tahanicích o práva jsme se pak v roce 2006 konečně dočkali – úvodní díl šestidílné série S&M předčil veškerá očekávání.

Vánoce v ohrožení

A nyní, po šesti epizodách úvodní série, přichází první díl té druhé, s vánočním podtitulem Ice Station Santa. O co jde, to se dá vytušit již z názvu – Severní pól volá. Cosi velice nekalého se děje v Santově továrně na hračky, což ostatně naši hrdinové pocítí na vlastní kůži již v úvodu příběhu. „Vlasatý vypasený pohanský bůh Vánoc“ (slovy Sama) jim totiž neposlal nic menšího, než obrovského robota, který hodlá zničit celou jejich ulici, včetně kanceláře Freelance Police. S pomocí hráčů samozřejmě sehraná dvojka předejde neštěstí (jak jinak než skrze důvtipný dialog s filosofujícím monstrem), palčivá otázka však zůstává – proč Santa rozesílá po celém světě dárky hromadného ničení?

V zábavném a vtipném příběhu, který ani na chvíli nepostrádá přehršel slovního humoru, se tak důvěrně seznámíme s Duchem Vánoc (přesněji řečeno „Duchy“), vytáhneme z bryndy staré kamarády (na krysáka Jimmyho Two-Teeth dolehla krize středního věku), zachráníme minulost, přítomnost i budoucnost a zneškodníme jedno hodně ošklivé monstrum. Vrací se staří známí, v čele s paranoidním Boscem (jehož krámek „Už není žádnej krámek!“), nebo potrhlou Sybilou, která konečně zakotvila u prostého vysedávání ve Stinkyho baru. Ten je znovuotevřen a obsluhuje v něm Stinkyho povýšenecká dcera. Nechybí ani hlava Aba Lincolna, Maxem obdivovaný Flint Paper, militantní švábi, obětní panďuláci Elmer-Dolls a mnozí další. Možná se mohlo objevit víc nových postav, ale i ty staré mají stále co nabídnout.

Nějaké ty novinky

Od minule se toho příliš mnoho nezměnilo. Hlavní ulice prošla drobnou vizuální obrodou (vlivem útoku Santova robota), Stinkyho bar jsme zmínili, a pak je zde samozřejmě Severní pól. Mezi těmito dvěma destinacemi můžete stále libovolně cestovat (a zahrát si přitom automobilovou mezihru s lovem na Elmery), což řešení hádanek nejednou přímo vyžaduje. Drobnou novinkou je i struktura příběhu – po spuštění hry vás čeká krátká předkapitola (v níž je uvedena zápletka), poté teprve následuje úvodní znělka, načež jste okamžitě vrženi do víru dění. Právě tato příjemná plynulost způsobuje, že se při hraní budete skutečně cítit, jako byste sledovali svůj oblíbený animovaný seriál.

Z technického hlediska na nás pokukuje stále ten samý engine, modely postav i prostředí. Nikdo samozřejmě od S&M neočekává grafický zázrak, jen těžko se to tedy dá brát jako zápor – zvláště když je vizuální stránka stále vcelku příjemná a pro daný žánr naprosto dostačující. Novinkou jsou propracovanější animace a rozlišení 1280x1024. Sam se navíc konečně naučil běhat. To značně urychluje pohyb po mapách, na druhou stranu je ovládání lehce neohrabané. To již tolik neplatí o manipulaci s vozem DeSoto, jež doznala citelných změn k lepšímu. A abychom nezapomněli, přibyla nová mezihra – boxování s panenkou na dálkové ovládání!

Pozitivní poznámku si neodpustím k hudební složce. Oproti první sérii se mi totiž doprovodná muzika okamžitě zalíbila, zvláště chytlavá je skladba znějící v Santově polárním sídle.

Kvalitní humor v angličtině

Jak již bylo řečeno, hra je naplněna výborným slovním humorem, který v 80% pramení z konfrontace Samova klidného přístupu a Maxovy roztomilé krvelačnosti. Narážek na politiku, známé osobnosti, historické události atd. je obrovské množství, často ani nestihnete všechny pochytit. Pro hráče, kteří nejsou zcela zběhlí v anglickém jazyce, to bude představovat velký problém – bez hlubších znalostí si hru zkrátka užijete jen minimálně.

Na druhou stranu je nutno přiznat, že možná právě zde leží kámen úrazu. Nadšení z prvních dílů již pozvolna opadá a začínají se vynořovat pochybnosti – stále se sice mnohokrát zasmějete, scénář ovšem obsahuje i poněkud méně záživné rozhovory. A připočítáme-li fakt, že v adventurní části hry povětšinou není příliš o co stát (její jednoduchost je ještě umocněna nově zabudovaným systémem nápověd, které s libovolně nastavitelnou frekvencí trousí Max během pátrání), začíná nám vrtat hlavou, stačí-li to vše pro uvedení zbrusu nové série.

Příznivce nezklame

Vezmeme to zkrátka. Pokud se vám z nějakého důvodu Sam a Max nezamlouvá, ani jejich nová dobrodružství to nezmění. Ti z vás, kteří si naopak poctivě pořídili každou epizodu první sezóny, dostanou za rozumný peníze přesně to, co očekávají. Kvalitní a pohodovou zábavu na tři až čtyři hodiny hraní. Prodejní čísla ukazují, že lidí z té druhé skupiny je naštěstí víc než dost, což znamená jediné – až do dubna se můžeme v půli každého měsíce těšit na nová dobrodružství.

Pokud jste měli rádi předchozí sérii, budete mít rádi i tu druhou. Sam a Max nepozbyli nic ze svého osobitého humoru a stále trousí vtípky a narážky s kadencí kulometu. Ice Station Santa navíc představuje jednu z těch lepších epizod.

Staré známé postavy se vrací, drží se vysoko nastavená laťka výborného humoru, všude panuje uvolněná atmosféra, Sam se konečně naučil běhat a nový systém nápovědy potěší zvlášť ty méně adventurně zdatné hráče
Příliš málo novinek a změn