Spore Článek Spore

Spore

24. 8. 2006 22:54

Vývojářské studio Maxis, v srdci hráčů navždy spojené se sérií SimCity, šlo před pár lety ve svých strategicko-simulačních plánech ještě dále. Kdo si myslel, že starat se o celé město je mnohem těžší než o jeho jediného obyvatele, po prvním pomočení pochopil. The Sims opět změnily herní svět. Dívky se od té doby na počítač nedívají s nechutí a nejen ony si rády zahrají simulaci opravdového života. Po sérii datadisků, přímých či nepřímých pokračování chce jít Will Wright ještě dál. Nechce dát hráčům možnost ovlivnit jen vývoj měst, či hrstky lidí-simáků, chce jim dát do rukou život samotný. Spore se tak dá označit za směsici více žánrů, přičemž zde najdete velkou kupu systémů převzatých právě z jeho předchozích projektů. Dá se říci, že Spore je vyvrcholení kariéry tohoto proslulého designéra.

Epochy života

Vysvětlovat podstatu hraní Spore je poměrně obtížný úkol. Vezmeme si proto postupně všechny části hry a s každou vás seznámíme. Hru začínáte jako malá buňka a jediným vaším zájmem je útěk před „těmi zlými“ a sbírání „toho dobrého“. Že vám to něco připomíná? Ano, nejste sami. Před očima se nám rýsuje PacMan a ukápnutí nostalgické slzy (a sliny), již nejde zabránit. Převést tuto legendu do moderní hry je vskutku odvážný krok, i když samozřejmě nepůjde o jednoznačnou kopii.

Jakmile vaše buňka nabere dost síly, vydává se do moře a postupně především na souš. Zde se odehrává další a již podstatně složitější část vašeho života. Vaše zvířátko může mít tisíce podob, může mít dvanáct noh i tři hlavy a podle dostupných informací si s ním vyhrajete ještě více než s tvorbou vašeho sima. Tato pasáž obecně nejvíce připomíná The Sims, protože se svým tvorečkem budete navazovat vztahy s ostatními, což samozřejmě může vést i k nutnému rozmnožování. Měli byste tedy plnit i jeho potřeby, protože už se nejedná jen o buňku, které stačí nějaký kus žvance. Až projdete úspěšně i tímto, dostáváte se do třetí epochy. Vašich zrůdiček je už vícero, tudíž přecházíte ve starost o celou skupinu. Začínáte s ní pracovat a jejich potřeby jsou čím dál náročnější. Budou mít již svoje schopnostii, každý se bude hodit na něco jiného a tím se vám postupně začne formovat město, což je další kapitola této dlouhé knížky. SimCity bylo průkopníkem v budovatelských strategiích a tak by tato část měla být zvláště propracovaná. Budete se starat o všemožné potřeby obyvatel, rozvíjet ve městě průmysl, obchodovat se spřátelenými kmeny a podobně.

Další epocha by měla být nejvíce podobná žánru RTS. Vytvořili jste již celou civilizaci a nyní tedy jdete dobývat a objevovat. Jestli budete těžit, či vyrábět bojovníky (možná to nepůjde jinak než rozmnožováním), není ještě příliš jasné. Konečně poslední dílkem do této skládačky bude vesmírná část. Ta nastane ve chvíli, kdy budete natolik vyspělí, že budete moci vyrobit vesmírnou raketu. Planet a hvězd na nebi bude vskutku nespočet a tak se nabízí otázka, jestli se vůbec bude dát Spore dohrát. Těžko říct, ale kolonizace různých národů a zakládání nových civilizací daleko od vaší rodné zemičky, bude jistě zábava na dalších pár desítek hodin. Hrací dobu celého titulu si odhadnout rozhodně netroufneme.

Vyrobit, vylepšit, upravit

Kromě obrovské variability hry je velkým lákadlem vylepšování. RPG prvky potkáte již v nejzákladnější fázi hry. Váš jednobuněčný organismus budete moci vycepovat například nějakou ploutvičkou, která zredukuje rychlost. Pro obranu zase nějaké bodlinky a takt o půjde dále. Sice nevíme, jak by podobné vylepšování fungovalo v reálu, ale ve hře půjde jistě o dobrý motivační prvek. Zlepšování schopností vašich mazlíků samozřejmě bude tím rozsáhlejší, v čím pozdější fázi života budete. Později byste neměli ani tolik vylepšovat jednotlivé bytosti jako celou komunitu.

Již jednou jsme nakousli tvorbu vašeho zvířátka. Vraťme se na chvíli k této části hry. Bytost si před touto fází vytvoříte v editoru, který by měl zaručit nepřeberné množství možností. Fantasie rozhodně autorům nechybí, protože pouze z vydaných obrázků se dá vyčíst, že podobné zrůdy v přírodě asi nepotkáte. Budete moci upravovat tvar těla, hlavy, počet nohou, rukou, jestli bude zvíře chodit, plazit se, či hopsat a tak dále. Při tvorbě nepůjde však jen o vzhled. Pokud si vytvoříte velikou potvoru, asi těžko vám zaběhne sprint, ale lépe se ubrání útokům. Šestinohá liška křížená s rakem zase bude skvělým nástrojem pro rychlý lov. Editor by měl být dostatečně propracovaný a na druhou stranu jednoduchý na ovládání, aby ho zvládl úplně každý. Tím se nabízí jednoznačná možnost rozšiřování nejrůznější objektů a zvířat po internetu. Omrzela vás nynější podoba vaší civilizace a okolí? Během několika sekund (podle dostupných informací by neměly mít objekty více než pár KB) si můžete nahrát různá stvoření od autorů z internetu.

Pochybnosti i radost v srdci

Hodně věcí není ještě zcela jasných. Použitý engine vypadá roztomile a zdá se, že pro potřebu vykreslit podrobně zvířátka ve velkém počtu bude dostačující. Ale co až se dostaneme do vesmíru, dočkámě se soubojů raket, jak vůbec bude tato část přesně probíhat a co vlastně bude cílem hry? Jak vidíte, otázek je ještě stále hodně. I přesto, že mají tvůrci velkou část hry hotovou, času do vydání (plánuje se během prvního půlroku 2007), mají stále dostatek. Doufejme tedy, že na tyto otázky dostaneme správné odpovědi a tento netradiční a originální projekt dojde do zdárného konce. Will Wright podobné věci umí a my věříme, že nezklame ani v tomto případě. Jednotlivé části hry vypadají skvěle. Nyní zůstává otázkou, jak z těch všech nápadů udělat jeden dobře hratelný celek.

Update: Dojmy z GC 2006:

Spore je hra, která musí uchvátit na první pohled snad každého. Na Games Convention jsme dostali nejprve možnost vyzkoušet si editor příšerek, který je na výstavě volně přístupný všem návštěvníkům. Už z průběhu samotné editace je zřejmé, že před sebou máte neobyčejnou hru založenou právě na vytváření nových druhů a vymýšlení co nejulítlejších nápadů (vytváření obsahu má údajně tvořit zhruba 50 procent hratelnosti). Základem každé příšerky je páteř, kterou můžete různě kroutit, natahovat a ohýbat do těch nejneuvěřitelnějších tvarů. Svoboda je maximální. Poté jen naprosto jednoduchým tahem myši přiřadíte k potvůrce nohy a ruce, eventuelně křídla, ochranné štíty, oči, tlamu a tak dále. I zde máte přitom mnohem větší volnost, než na jakou jste zvyklí z jiných her a kupříkladu tlamičky můžete své potvoře do vínku věnovat hned čtyři najednou! Jediné vyložené herní omezení spočívá v množství takzvaných DNA bodů, které získáváte během hry a které pak investujete do genetického vybavená nových bytostí. V podstatě jde tedy o jakousi variaci na peníze. Pak už jen zvolíte barevné provedení a jméno (jaké jsme vybrali my se již brzy dozvíte v našem videu) a může se začít.

Abychom ale viděli hru samotnou, museli jsme se přesunout na uzavřenou prezentaci, kde nám Spore předvedl přímo hlavní designér hry. Celou prezentaci jsme ale zachytili na kameru, část videa připravíme již brzy na Hrej!, zbytek pak najdete na příštím Level DVD. Ale zpět ke hře. Viděli jsme akční a strategickou část hry, přičemž obojí působilo velmi jednoduchým dojmem ve smyslu snadné přístupnosti pro „casual gamers“. Autoři se nicméně dušují, že Spore bude výzvou i pro hardcore hráče, už jenom kvůli obrovské rozsáhlosti celého vesmíru. Předveden nám byl i již proslulý zoom z velkého detailu na tvorečka až po pohled na celou galaxii s tisíci slunečních soustav. Koncept Spore je zkrátka unikátní. Bohužel, určité rozpaky jsou cítit ze samotné hratelnosti, kdy například v akční části pobíháte s potvůrkou pomocí šipek a v podstatě jen sháníte potravu a partnera k páření. Vše je přitom maximálně jednoduché. To samé v bledě modrém platí i o strategické části v níž se staráte již o samostatný kmen s vlastním městem/vesnicí. I pokud jste nikdy žádnou budovatelskou strategii nehráli, na strategickým elementům ve Spore přijdete na kloub během okamžiku. Bylo nám nicméně řečeno, že právě ladění hratelnosti je aktuální priorita autorů, a že se v tomto směru tedy může ještě leccos změnit.

–Martin Bach