Stronghold Legends Článek Stronghold Legends

Stronghold Legends

Jan Horčík

Jan Horčík

30. 8. 2006 22:28

Vývojářům z Firefly Studios bylo po druhém dílu jasné, že vydat rovnou třetí díl by bylo bláznovství. Přestože poněkud zabugovaná, přinesla dvojka většinu toho, co si hráči přáli, a co ne, napravily pozdější patche. Do trojky by tak moc nového nezbylo, a tak se autoři prozíravě rozhodli ke změně nápadně připomínající Ensemble Studios a jejich skok od Age of Empires 2 k Age of Mythology. Bylo to vlastně i dost logické, vždyť původní středověké prostředí k tomu přímo vybízelo. A tak se zrodil sesterský projekt Stronghold Legends, fantasy odnož úspěšné série realtime strategií Stronghold.

Zábava pokračuje

V základním principu zůstává hra stále stejná. Hráč je obsazen do role panovníka, který v každé misi buduje svůj hrad, brání jej před nepřáteli a snaží se splnit zadaný úkol. Ostatně, podobně ještě před pár lety vypadala prakticky každá realtime strategie. Vtip je v tom, že budování hradu je do detailu propracované, vzájemně provázané a velmi důležitou roli hraje ten zpropadený micromanagement, narozdíl od ostatních RTS. O své poddané se totiž musíte náležitě starat - dodávat jim pestrou stravu, vodu, nevykořisťovat je přespříliš. Jedině tak zajistíte pravidelný přísun nových sil do svého podhradí.

Tyhle síly pak můžete přeměnit na pracanty nebo bojovníky, jak se vám to zrovna hodí. Stejně jako v minulých dílech, i v Legends se těží dřevo, kámen a železo. Navíc je nutné zaměstnávat lidi na farmách, v sadech a dalších budovách, které produkují jídlo, ale také v řemeslných dílnách, které vyrábějí nové zbraně pro vaše potenciální vojáky. Navíc jsou tu další budovy jako obchod, sýpka, sklad, strážní věže, mágovo doupě, až trojité hradby, brána, prostě všechno to, co ke středověkému fantasy hradu patří. Jediný rozdíl oproti Strongholdu 2 spočívá v tomto ohledu v poněkud odlišném vzhledu budov, více do "fantastična". Každá ze tří stran, král Artuše a jeho Rytíři kulatého stolu, hrabě Drákula a pravý germánský Siegfried, má navíc trochu odlišný styl.

Vlkodlaci, netopýři a další havěť

Nepoměrně větší změny už nastávají v samotném herním systému. Stejně jako v minulém dílu si tvůrci si vzali špetku z legendární strategie Z od Bitmap Brothers, a tak je mapa rozdělena na jednotlivá panství, která lze obsazovat a čerpat z nich zlato nebo zdroje. Změna však spočívá v tom, že každý úsek mapy může být v trochu jiném vizuálním provedení, což dříve možné nebylo. Tomu je přizpůsoben také editor, který bude přiložen k plné verzi hry.

Přibylo samozřejmě také množství nových jednotek. Kromě obrovských draků, které musíte nechat jistý čas líhnout a kteří představují obrovskou sílu, jsou to také třeba opravdu nebezpeční Creepeři, blízcí příbuzní Chrissalidů z série X-COM. Dokáží vám připravit skutečně nepříjemné překvapení - blíží se k vašim hradbám a vy v klidu zadáte povel lučištníkům. Jenže! Ani parta lučištníků nedokáže potvoru skolit. Creeper se dostane k hradbám a začne po nich lézt nahoru přímo k lučištníkům, kde zažehne obrovský plamen, pomocí které konvertuje vaše jednotky v síly své strany. A máte po ptákách!

Malá změna neuškodí

S tím ostatně přímo souvisí snížení účinnosti lučištníků, kteří byli v minulých dvou dílech na vyvýšených místech prakticky nedobytní. S draky, Creepery a dalšími potvorami, jako jsou gigantičtí ledoví obři s mnohametrovým kyjem, výhoda lučištníků padá a vy se musíte setsakra snažit při budování a koordinaci vlastní obrany. Harpuny na draky, vysoké obranné věže, silné hradby, to je pouze základ, do kterého musíte zakomponovat četné útočné i obranné stroje i další typy jednotek. Jedině tak se dokážete ubránit proti všem nástrahám, které vám protivníci připraví.

Vývojáři se vždycky fušují, že nový díl jejich hry přinese vylepšenou umělou inteligenci. Málokdy je to ovšem pravda. Titul Stronghold Legends na první pohled vypadá, že skutečně jistého vylepšení po stránce umělé inteligence doznal. Stejně jako po stránce ovládání, které je tentokrát jednodušší a vyžaduje méně kliků. Rovnání jednotek do formací, zadávání hlídkových tras, nastavování agresivity, to vše lze zvládnout jediným kliknutím.

Čáry máry fuk!

Neopominutelnou roli hraje ve Stronghold Legends také magie, nutná přísada každého pořádného fantasy. Nové jednotky jako mágové nebo splašení zabijáčtí netopýři jsou jen malý zákusek toho, co na vás čeká. Objeví se samotný Merlin, ledová královna a další, celkem má jít o 31 zbrusu nových jednotek, z toho spousta z nich bude vládnout určitým druhem magie. "Není to revoluční, ale je to realtime strategie. Všechno co chce udělat je vytvořit silnou RTS," řekl o Stronghold Legends designér Firefly Studios Simon Bradbury. Léty prověřenou "novinkou" bude v Legends například možnost budovat systémy podzemních chodeb.

Plná verze Stronghold Legends, která má v obchodech přistát už na podzim, bude obsahovat tři různé kampaně a celkem 24 misí. Pozadu nezůstane ani multiplayerová část hry určená až pro čtyři hráče, která nabídne všechny staré módy. Příliš změn však nečekejte - Legends je prostě "jen" vylepšený Stronghold 2 v trochu odlišném herním prostředí. Ale jsou tam draci!