Superstars V8 Racing Recenze Superstars V8 Racing

Superstars V8 Racing

10. 8. 2009 22:30 2

Na rovinu. Superstars V8 Racing asi nebude trhat rekordy v žebříčcích prodejnosti. Na to je až příliš limitován žánrem a mizernou propagací. Přesto si troufáme tvrdit, že jde o závodní kousek, za který se studio Milestone, s přihlédnutím k jeho starší produkci, nemusí stydět. Nová závodní hra z prostředí italského okruhového poháru Superstars V8 se oprostila od akčního balastu S.C.A.Ru a podivností v jízdním modelu Evolution GT. Do boxů tentokrát nepřijela ani arkáda ani simulátor, prostě jen docela zajímavé závodění v nezajímavé soutěži. Ať nám vývojáři povolí šrouby u kol, jestli tenhle kousek do půl roku neskončí ve výprodejovém koši za 199,-

Trochu jiné poježdění

Než poprvé vyrazíte na trať v sérii Superstars V8, jakési špagetové obdoby známějšího australského podniku SuperCars, zkuste na chvíli zapomenout, jak se vám řídilo třeba v Race Driver: Grid. Zbytečně by vám to pletlo hlavu. Superstars V8 Racing je opravdu trochu jinde a snad nás příznivci seriozních simulátorů neukamenují, když tuhle okruhovou šarádu přiblížíme spíše k dílům od SimBinu než Codemasters.

Jízda prozradí víc, tak rozehrejme koncert pro pět litrů a osm válců. Start! Drtivě vyrážíme vpřed, auto přesvědčivě zrychluje, ale pozor - kalup je uvěřitelný, rozvážnější. Tohle opravdu není angličák z vaší poličky, tohle je skutečné půldruhé tuny těžký vůz. Při jízdě se ztěžka pohupuje, decentně naklání - prostě působí jako opravdu reálná směs ocele, hliníku a karbonu. Věřte, že ačkoliv vždycky osedláte upravenou závodní bestii, nebude tak snadné ji rozjet a už vůbec ne zastavit. Zpomalování bude zřejmě to první, co některé šoféry vyvede z míry.„Dyť ono to nebrzdí!“ vykřiknou hned v první zatáčce, ze které vylétnou do kačírku. V Superstars V8 auta skutečně nezastavují silou nárazu do zdi, nečekejte ani přehnané kvičení pneumatik při každé změně rychlosti. Tady se jezdí s citem, brzdy i plyn je třeba rozumně a zvolna dávkovat. Příklad? Dojíždíte z dlouhé rovinky k šikaně a pořád máte pocit, že vůz nezpomaluje adekvátně situaci. Přišlápněte tedy víc a kola se rázem nepříjemně zakusují do asfaltu. Z cloumavého smyku vám teď pomáhej Bůh.

To, co jsme popsali, můžete ovlivnit v garáži například vhodnějším rozdělením brzdného účinku. Nastavení vozu je vůbec poměrně důležité a přitom zde není příliš složité do tajů techniky proniknout. Položek není tolik a především: každá změna se na chování auta zřetelně projeví. Navíc je u všeho srozumitelná nápověda, tady se ani začátečník neztratí.

Zpátky na trať. Při vyšší obtížnosti nedoporučujeme šidit kvalifikace, vaše startovní pozice totiž docela dobře napoví, jak úspěšní v závodě budete. Peloton bývá decentně roztrhán na několik skupinek, a i když se mezi nimi velké rozestupy netvoří, je dost obtížné dostávat se z chvostu až na čelní pozice. V Superstars skutečně neplatí, že bídnou (či vůbec nezajetou) kvalifikaci vyřešíte tlačenkou v první zatáčce... Zejména první polovina startovního pole je nesmírně kvalitní a vyrovnaná a zapomeňte na to, že byste jí lehce diktovali tempo. Pokud se dostanete řekněme do první pětky, bude vás to stát hodně propocených triček, abyste se v ní udrželi a popřípadě předvedli ještě něco víc. Kvalitnější soupeři čekají na vaši sebemenší chybu, aby vám mohli oplatit každé předjetí, každé vybrždění v šikaně. V kontaktním boji Superstars V8 Racing naprosto exceluje, bravo! Nejspíš jsme vás docela namlsali, ale jedním dechem musíme bohužel dodat, že AI soupeři, ač bojují srdnatě i bezohledně, jsou stále jen motorizovaní roboti. Závodní pole je v podstatě vlak s osmnácti vagony, který málokdy vykolejí. Je to průšvih, jen zřídka se některý z jezdců dostane sám do prekérní situace. Tu většinou způsobíte vy. Škoda.

Sedět v autě je přežitek

Co si pomyslíte o závodní hře, jež se bere docela vážně a přitom volant slavnostně detekuje jako „joypad“?. Superstars V8 Racing je vůbec plný kontrastů. Pomiňme teď poměrně nepřátelský vztah k některým typům volantů, to jsou holt kiksy konkrétních kusů hardwaru. Ovšem chybějící kamera v kokpitu vozu je už spíš projevem vývojářské lenosti než technickým nedodělkem. Člověk by čekal, že hra, která se chlubí vlivem teploty asfaltu na opotřebení pneumatik, nabídne virtuálním závodníkům vše, co v daném oboru očekávají.

A další rána - Superstars V8 Racing je licenční nedonošenec. Některé automobilky, zřejmě v obavě, že půjde o totální budget, neposkytli autorům hry právo na užití svých značek, a tak vedle Audi, BMW aJaguaru jezdí už jen (v rozporu s reálnou předlohou) záměrně pozměněné a přejmenované Mercedesy, Cadillacy, Chryslery či Chevrolety. Maserati Quattroporte pro jistotu chybí úplně. Je to smůla, protože jinak je zpracování modelů aut i všech jedenácti tratí na špičkové úrovni a co víc, vše se ve vysokých detailech hladce hýbe i na nižším mainstreamu.

Grafická stránka hry si ale jako celek absolutorium nezaslouží. Vývojáři to totiž docela přehnali s nasvětlením scény, respektive se stínováním. V různých částech trati, kde se sluneční svit opírá do zorného pole hráče, je téměř zcela zatmavena záď vozidla. Vlastní auto pak identifikujete v podstatě jen podle koncových svítilen, což je samozřejmě nesmysl a při řízení ze zadního pohledu to opravdu vadí. Bloom je naštěstí vypínatelný.

Chcete-li, abychom teď V8 strhali v dalších detailech, pokračujme a ptejme se: Proč nám autoři nedovolí vytvořit si vlastního jezdce? Proč chybí virtuální zrcátko? Proč se vizuální model poškození omezuje jen na plandající nárazník a jak to, že při jízdě na mokru nikdy neprší?.. Raději toho nechme, protože Superstars V8 Racing už od pohledu, snad kromě aktuální ceny kolem tisícovky, prostě neatakuje pozice superáčkových titulů. Zároveň to ale není žádný balast. Pokud vám nebude vadit ani dietní obsah bez dlouhodobé kariéry, hra vás jistě svým nasazením aspoň na krátký čas strhne. Přes všechny neduhy je to dobře namíchaná směs simulace a arkády se sympatickým jízdním modelem a nervydrásajícími souboji. Další rozměr titulu pak samozřejmě objevíte s multiplayerem, nabízejícím až dvanáctičlenné startovní pole. Tak co myslíte? StojíSuperstars V8 Racing za hřích?

Superstars V8 Racing

Superstars V8 Racing je solidní okruhové závodění v takřka neznámých kulisách italského šampionátu. To je diagnóza sama o sobě. Hra nabízí nervydrásající souboje, ale sráží ji nedodělky. Pokud máte závodní žánr rádi, můžeme vám ji, byť s jistými výhradami, doporučit. Ale kupujte snad až po slevě.

Příjemný jízdní model, vyrovnaný boj s nejlepšími jezdci, detailně prokreslené vozy, nenáročné na hardware.
Chybějící pohled z kokpitu, polovičatá licence, strohý herní obsah, chyby v detailech.