Tale of a Hero Recenze Tale of a Hero

Tale of a Hero

Jana Luhanová

Jana Luhanová

4. 3. 2009 23:49

Krabice volá na milovníka adventur mnoha lákavými hesly o nelinearitě a tradičnosti, uklidňuje ho ujištěními o nepřítomnosti akčních meziher. Vše je na vás, ó velký detektive, hrdino, který se nemusí bát smrti, protože ví, že to nejhorší, co se mu může stát, je, že mu program neumožní udělat, co by udělat chtěl, protože ještě nepřišel na chytrý trik, který mu zachrání život. Matoucí je zmínka o nelinearitě, je dost těžké ji objevit. Nejblíž je k ní situace, kde můžete použít nějaký předmět a nemusíte, kdy jeho použití neovlivní hlavní příběhovou linii, ale stane se maličkost navíc. Takových situací je ale ve hře jenom pár a neříkala bych tomu nelinearita, protože jde opravdu o docela nedůležité až infantilní věci, jako je rozkvetlé vědro na vodu, které by jinak zůstalo vědrem normálním.

Tam a zase zpátky

Obtížnost hry není strašlivá, většinou jde logicky odvodit, co je potřeba udělat, malým problémem zůstává, že se zpětně stávají aktivními neaktivní předměty v již prošlých lokacích a člověk je tak někdy nucen běhat znovu po prozkoumaných místech pro případ, že se tam náhodou objevilo něco, co nutně potřebuje k vyřešení současného problému. A naopak, pokud hráč sám odhadne, že bude v budoucnosti nutně nějakou věc potřebovat, nemůže si ji vzít, dokud se nestane aktivní, tedy dokud nenarazí na úkol, který se k oné věci váže, nebo si nepromluví s někým, kdo mu o té věci řekne něco velmi důležitého a tajného. Celé to pobíhání kolem je zbytečné, hlavně zpočátku, kdy se hra odehrává na třech docela malých lokacích, které se rychle okoukají. Některé předměty jsou navíc nenápadné, a pokud se hráč nezaměří na to, že každou obrazovku propátrá myší, může snadno něco přehlédnout. Z toho pak vzniká většina záseků a také zklamání, když si uvědomíte, že jste přemýšleli nad řešením problému zbytečně, protože jste o dvě obrazovky zpět přehlédli stříbrnou čajovou lžičku.

Bratr mého otce zabil sestru tvojí matky

Hra je legendou o Olafovi, potomkovi slavného hrdiny, žijícím v jakémsi pohádkovém světě, a o strašlivé pomstě, kterou chystá jedna z obětí jeho otce. Protože jde o magickou bestii, není úplně snadné se jí ubránit, a když unese Olafovu kamarádku z dětství, která je náhodou také princezna, není zbytí a Olaf sám se musí vydat na cestu za získáním zbraně, která by mu s potvorou pomohla. Svět nese některé rysy severské mytologie (jména, problémy s obry, hádaví příbuzní s rozsáhlými rodokmeny). Postavy jsou karikatury známých typů a mluví s podezřelými přízvuky. Později se dostaneme i do podmořského světa, kde si budeme povídat se škeblemi a velrybami. Styl vyprávění je parodický, jak už to tak u podobných her bývá, legrace je škobrtavá, ne tak vybroušená, aby to lahodilo oku vzdělaného člověka. Je třeba připsat tvůrcům k dobru, že se různými zmínkami o příbuzných a přátelích snaží vytvořit iluzi světa obydleného lidmi a sociální situaci protagonisty, ale protože je všechno velmi zjednodušené a cizí postavy nejsou víc než ztělesnění jedné vlastnosti, není sociální aspekt tak zajímavý, jak by být mohl.

Bránit se pokroku?

Tale of a Hero vypadá jako hra, která vyšla před pěti lety. Jde o klasickou point and click adventuru se všemi výhodami i nevýhodami, které to přináší. Ačkoliv je někdy příjemné si zahrát takovouhle bezpečnou hru, kde víte, co můžete čekat, a nemusíte se bát náhlých úmrtí postavy, je otázka, zda je napodobování starých forem tou správnou cestou kupředu. Alespoň po technické stránce by šlo s hrou pohnout a nechat postavě trochu volnosti při pohybu prostorem nebo jí dát víc než jednu pomalou opakující se animaci pokaždé, když se pro něco sehne. O možnosti zkusit vytvořit pro jednou vážný příběh ani nemluvě.

Tale of a Hero

Tale of a Hero je adventura pro milovníky her minulosti, kteří se chtějí propadnout do světa, který připomíná mutaci české vesnické hlouposti, severských klišé a pohádky.

klasická adventura (žádné otravné minihry, logické hádanky, hezké 2D lokace)