Tajemství mistra Leonarda: Zapovězený rukopis Recenze The Secrets of Da Vinci: The Forbidden Manuscript

The Secrets of Da Vinci: The Forbidden Manuscript

15. 6. 2006 22:50 1

Nedávno vydané filmové zpracování podle knižního námětu Da Vinci Code bylo doprovázeno velkým očekáváním. Film se měl stát kultovní podívanou a zapsat se zlatým písmem do dějin. To se však nestalo, snímek poměrně propadl a tak hráčská populace zaostřila na zároveň vydanou hru. Tu jsme však také pohanili, jak se dalo, a proto tu máme další – a možná na delší dobu i poslední – nabídku pro fanoušky Leonarda Da Vinciho. Chcete se vydat do světa jeho záhadných vynálezů a bádat po místech, jejichž předlohou bylo skutečné sídlo tohoto slavného vynálezce? The Secrets of Da Vinci: The Forbidden Manuscript vám tuto jedinečnou možnost nabízí. Chopte se jí.

Léta páně 1522…

Klubíčko příběhu se začíná odmotávat asi tři roky po úmrtí Leonarda Da Vinciho, tedy roku 1522. Jako mladý badatel Valdo se na základě dopisu od neznámého muže vydáváte do Leonardova sídla Chateau du Clos Lucé, kde v současné době již sídlí nový majitel. Možnost toto krásné místo prozkoumat dostáváte poté, co se vydáváte za učně vynálezce Francesca Melzi (který byl letitým učněm Leonarda Da Vinciho a po jeho smrti zkoumal všechny vynálezy). Jeho učněm jste totiž opravdu byli, ale kvůli banálním důvodům vás před nedávnem propustil. Hnáni touhou po spravedlnosti a především získáním tajného vynálezu slavného mistra, o kterém se zmiňuje neznámý muž v dopise, se tedy vydáte do zkoumání sídla i blízkého okolí.

V tuto chvíli se dostáváte do hry vy a samotný postup je již pouze na vás. Nejste hnáni časem, na vše máte dostatek prostoru a nikdo vám v dlouhém dumání nad hádanky nebude bránit. Secrets of Da Vinci je klasickou point and click adventurou z první osoby. Když říkáme klasickou, znamená to, že žádných akčních částí se nedočkáte a opravdu si budete užívat jen plnění logických překážek. Příběh je solidním hnacím motorkem a i když se občas zdá, že na něj autoři pozapomněli a zbytečně odbíhají pryč, vždy se v nějaké video sekvenci vrátí. Je škoda, že se často stává, že vlastně nevíte, kam máte jít a kde dál bádat. Projdete si dům, posbíráte možné předměty a pak již musíte přemýšlet sami. Tento přístup sice vítáme, ale rozhodně se nám nelíbilo, že jsme řešili problémy, které nás vlastně ani tak nezajímali a s hlavním příběhem neměli na první pohled nic společného. Jejich splnění bylo však pro postup dál nutné.

Vezmi, slož a zase použij

Secrets of Da Vinci si zakládá především na dvou hlavních systémech. Je to sbírání a kombinování předmětů a použití různých Da Vinciho vynálezů. Po lokacích se nachází spousta nepřeberných předmětů a musíte se hodně otáčet a zkoumat každou skulinku, abyste je pro daný okamžik sesbírali všechny. Bohužel musíme konstatovat, že aktivních předmětů je až příliš mnoho a již po úvodní části hry se vám v inventáři nahromadí přibližně dvacet kousků a tohoto počtu se již prakticky nikdy nezbavíte. Předměty sice většinou zase rychle „putují do světa“, ale nahradí je nové. Ještě horší je fakt, že se některé věci zpřístupňují postupně, takže i když na začátku v sídle vše posbíráte, v druhé části tam může být opět deset aktivních předmětů. Tento systém se nám nezamlouval a je jediné štěstí, že nejsou lokace příliš rozvleklé a z jednoho konce na druhý se dostanete za pár sekund (neradi do teď vzpomínáme na bezradné běhání v Keepsake). Dalším kladem je plně funkční 3D pohled a tudíž se můžete po konkrétní oblasti libovolně otáčet a hledat nové předměty a skrýše.

Druhým základním stavebním kamenem hry je úprava vašich předmětů na nejrůznějších Da Vinciho vynálezech. To je poměrně zajímavá inovace a dočkáte se navrtávání, řezání, tavení, či lisování všemožných věcí, které vám pak poslouží k postupu dál. Samozřejmě nejde u těchto činností o vaši zručnost, či přesnost, ale čistě o kliknutí na příslušné tlačítko. Jedná se však především o to, jak tyto věci zkombinovat a na strojích upravit, abyste je pak mohli v postupu použít. Konkrétně můžeme zmínit řešení překážek, jako vniknutí do Leonardovy komnaty, zprovoznění mostu, či spravení fontány, přičemž se tyto úkoly skládají z hned několika důležitých činností, které je potřeba udělat. Našli jste žebřík, přes který se dostanete do horního patra domu? Ještě se vám ale ulomí příčka, takže si budete muset z kousku dřeva nařezat tyčky a žebřík spravit. Použití všech předmětů je striktně logické a s žádnými okamžiky typu „použij vosk na otevření zámku“ jsme se naštěstí nesetkali.

Leonardo Da Vinci podruhé

Graficky je hra na slušné úrovni, prostředí je vykresleno velice detailně a naleznete zde jak sympatickou zeleň, tak i rozsáhlé komnaty. Je zajímavé, kolik věcí dokázali tvůrci nacpat na poměrně malý prostor francouzského sídla. Co ale zamrzí, jsou statické obrazovky, které působí mrtvě a nějaký ten pohyb a život by jim rozhodně slušel. Zvuk je v pořádku, hudba si klidně hraje svou melodii a neruší vás u přemýšlení.

Přestože se tvůrci snažili úkoly dost obměňovat, po nějaké té hodině hraní se začnete nudit a hořkého pocitu, že něco není zcela v pořádku se nezbavíte. Příliš často totiž bloumáte a přemýšlíte, kam vlastně jít, místo toho, abyste si lámali hlavu nad další překážkou. Na zajímavý děj se v průběhu hry klade příliš malý důraz a tak i skalní fanoušci tohoto vynálezce nebudou pociťovat nějakou intenzivní starobylou atmosféru.

The Secrets of Da Vinci: The Forbidden Manuscript je titul, který předchozí dílo s podobným názvem podle filmové předlohy, předhání o veliký kus. Sice nenabízí žádnou bojovou vložku, ale zato si zakládá na kvalitních puzzlech, zajímavém prostředí a logickém využití předmětů. Navíc má váš charakter jakousi dobrou a stinnou stránku, které se projevují vašimi činy a můžete je ještě přidáním získaných bodů (za postup hrou) posílit. Pak dokážete například lépe lhát nebo naopak a i když jsme žádný citelný rozdíl v této části nezaznamenali, bodíky jsme do zla vkládali s velkou chutí.

Pokud jste příznivci klasickým point and click adventur, máte zálibu ve vynálezech Leonarda Da Vinciho a rádi se projdete po místech, kde žil, je pro vás tato hra dobrou volbou. Pokud však bez akce nedáte ani ránu a nemáte v lásce přeplněný inventář, z kterého musíte dlouho vybírat a kombinovat, na Secrets of Da Vinci rychle zapomeňte.

Tajemství mistra Leonarda: Zapovězený rukopis

Klasická adventura, jakých v dnešní době není příliš mnoho, v kvalitním technickém zpracování, s náramně promyšleným použitím předmětů a námětem v Da Vinciho vynálezech. Žádné novoty však nečekejte.

Hezká grafika a prostředí, logické použití předmětů, zajímavé Da Vinciho vynálezy a tajuplný příběh.