TrackMania United Recenze Trackmania United

Trackmania United

1. 5. 2007 22:49 8

Ať už chcete, nebo ne, tak je Trackmania jednou z mála her, z níž se doslova přes noc vyklubal překvapivý kult, či spíše živoucí legenda. Jednoduché a především zábavně pojaté arkádové orgie dokázaly za srdce chytnout velké množství hráčů a na evropské poměry se z původní Trackmanie stal Hit s velkým H. V roce 2005 si tvůrci z týmu Nadeo zopakovali úspěch s dalším dílem Sunrise (Power Up! ani eXtreme se jako regulérní tituly počítat nedají), a aby toho nebylo málo, tak v lednu loňského roku přidali již třetí pokračování s názvem Nations, určeném primárně pro boje na ESWC. O tom, že budou tvůrci z chrlením dalších Trackmania her pokračovat, nebylo sebemenších pochyb. Po přečtení prvních informací o TM United přesto některým z nás spadla čelist. Tvůrci se totiž rozhodli napěchovat novou Trackmanii vším co nabídly předešlé díly a ještě přidat něco navíc.

Nová dobrá Trackmania

V singleplayeru vychází TM United, stejně jako předešlé díly, ze třech herních módů. Konkrétně to jsou klasický Race, bláznivý Platform a mozek trápící Puzzle. V módu Race jde o souboj s počítačem, resp. online kolegou a pochopitelně i o obligátní medaile. Za ty se vám otevírají další tratě a druhy závodů. O tom však až později. Druhý mód, tedy Platform, je zaručeně nejzábavnější a spíš než pokořit čas, se v něm snažíte o projetí tratě na co nejmenší počet pokusů. Právě zde na vás čekají bláznivé skoky & smyky, do kterých se mnohdy řítíte pekelnou rychlostí a o úspěchu, či neúspěchu se zpravidla rozhoduje ve zlomcích vteřin. No a pro závodníky se strategickým mozkem je jako obvykle určen mód Puzzle, ve němž si podle stanovených pravidel sami stvoříte trať, kterou se pak snažíte co nejrychleji projet.

Trackmania United
Klasicky se tváří i systém obtížností, který je přehledně rozdělen do pěti úrovní. Po vybrání herního módu a druhu závodu hra nabídne nejprve startovní tratě, které vám dávají alespoň částečnou možnost, jak se sžít s chováním daného vozu. Dále už následují tratě s obtížnostmi Easy, Normal, Hard a Extreme, které si otevíráte postupně se získáváním medailí na jednotlivých tratích. Pokud jste tak nějak při hraní Nations zakrněli (rozuměj, omezili výběr aut jen na tu ojetou formuli), můžete s radostí jásat. Kromě závodů na stadionu je totiž na výběr i rallye, jízda na sněhu, na poušti, ale i ve městě. Navíc sebou každá nová lokace přináší i zcela nový vůz s odlišným chováním a parametry. Přesedlat tak potom z nadupaného sporťáku, který drží na silnici jak přiletovaný, do chatrného minibusu, brázdící sněhové koryto, je dvěma slovy hard-core.

Špičkový multiplayer, pokulhávající editor!

Navzdory tomu, že singleplayer část nabízí hodně velkou porci zábavy, tak to pravé ořechové přijde až s multiplayerem. Zvláštní na tom celém je, že multiplayer běží vedle singlu prakticky bez ustání. Hned po spuštění se totiž hra (pokud ji v tom hráč sám odpojením od internetu nezabrání) napojí na server a kontroluje vámi dosažené časy, ať už je zajedete v jakékoliv části hry. Pokud se vám podaří dokončit nějakou z tratí v opravdu dobrém čase, tak máte možnost podělit se o váš výsledek s celou komunitou hráčů Trackmanie. Jediné, co k tomu potřebujete, jsou peníze, označované jako coopers. Za ty platíte upload vašeho výsledku, ale i download nějakého tréninkového času. V budoucnu si za ně budete navíc moci stahovat i bonusové materiály a přihlašovat se na oficiální závody.

Avšak ani coopers není žádná velká novinka. Tato měna se objevila už dříve, když našla uplatnění v editoru tratí, kde coopers limitovaly počet jednotlivých segmentů. Multiplayer se však pochopitelně neomezuje jen na souboj čísel. Své protivníky, stejně jako v předchozích dílech, budete na tratích potkávat osobně a když na to budete dostatečně zruční, tak je budete občas i předjíždět. Multiplayer je jednoznačně

Trackmania United
hlavní devizou celé hry a zažijete v něm nejenom spoustu vypjatých nervy-drásajících chvil, ale i okamžiků absolutního uspokojení. Celý systém funguje bez sebemenší chybky, počet tratí je přímo úctyhodný a možností, jak se „vyblbnout“, je obrovské množství!

Další nedílnou součástí hry je editor tratí, který si sice v odlehčené formě vyzkoušíte už v Puzzle módu, ale všechny jeho přednosti i nedostatky odhalíte až ve chvíli, kdy se jeho možnosti rozhodnete prozkoumat důkladně a všechny najednou v samotné podobě. Editační schopnosti Trackmanie se vztahují na tratě i vozidla, kterým můžete s trochu píle a trpělivosti vtisknout váš vlastní charakteristický znak, aby si vás, čistě náhodou, někdo s někým nepletl. Výše zmíněná trocha píle a trpělivosti se bohužel v mnoha případech změní v urputnou snahu danou trať, či vozidlo alespoň nějakým způsobem dokončit. Editor totiž od minula neprošel žádnou zásadní revizí a stále tak doplácí na svojí neohrabanost.

Technické zpracování

Vizuálně je na tom Trackmania United podobně, jako předchozí tituly TM Nations. Do karet však TM United hraje fakt, že nabízí možnost závodit v celé řadě lokací, kde kvalita grafiky vynikne daleko lépe, než na jednotvárném prostředí stadionu (jako v TM Nations). Díky tomu působí hra jako celek mnohem bohatším dojmem. Díky použitému vysokému rozlišení tak můžete zaznamenat vcelku širokou škálu detailů, které mají rozhodně pozitivní vliv na celkový zážitek ze hry, respektive ze závodění. Co se ovládání týče, tak tvůrci vlastně ani neměli důvod k provádění jakýchkoli zásadních změn. Pro úplnou kontrolu nad vozem vám tak i nyní stačí jen kurzorové šipky. O fyzikálním modelu v TM United se, vzhledem arkádové povaze hry, nedá vlastně ani nedá nic moc říci.

Výsledek

Trackmania United zcela naplnila naše očekávání, za což může hlavně její trvanlivost, kvalitní singleplayer a bezchybně fungující multiplayer. Nebýt několika malých nedostatků (editor, zvuky a kvalitní, ale nijak oslnivá grafika), tak by nová Trackmania zasloužila absolutorium.

TrackMania United

Trackmania United je plnohodnotným pokračováním populární série, které nabízí obsahově bohatý singleplayer a bezchybně fungující multiplayer. Základem je však jako obvykle zábavná a nesmírně návyková nadpozemsky rychlá jízda.

Multiplayer, trvanlivost, zábava, několik druhů závodů, řada rozličných lokací.
Částečně editor tratí a vozů, zvuky, kvalitní, ale nijak oslnivá grafika, silná návykovost.