Turok Článek Turok

Turok

Dalibor Franta

Dalibor Franta

21. 8. 2007 22:01 3

V době kdy základy herní příčetnosti otřásá stále ještě nežijící, přesto už legenda Crysis, v momentě kdy tenké předivo očekávání trhá na cucky příslib Far Cry 2, vynořuje se z hlubin ve vesmíru ztracených pralesů zdánlivě nenápadný konkurent. Ostatně jednou už tu byl a dařilo se mu náramně, takže tak trochu ví do čeho jde. Komiksová minulost, v žilách tepe indiánská krev, k tomu luk a k luku šíp a k šípu dinosauři, toho času masožraví a hladoví. Řeč je samo sebou o Turokovi - lovci prehistorických ještěrů, ochránci Ztracené země a FPS legendě konzole N64, dej jí pánbůh lehké spočinutí. V letech 1997 až 2000 patřila série k tomu lepšímu, co se na Nintendu objevovalo, o to větší pak bylo zklamání z tragického přechodu na GameCube, který Turoka poslal na celých dlouhých šest let k ledu. Dokáže ho z mrazivého sevření vymanit výhřevnost next-gen procesorů?

Když za to vezme Disney

Úkolu oprostit slavné jméno od nánosů bahna, zhostilo se nejnověji vývojářské studio Propaganda Games, fungující pod křídly všemocného Walta Disneyho (odtud také distribuce Touchstone). Chlapci z prochladlé kanady se rozhodli pro poměrně radikální řez a pod palbou kritiky skalních fandů série odstřihli next-gen Turok od jakékoliv návaznosti na předchozí díly. Bezohledně otevřený konec Turok: Evolution tak i nadále zůstává bezohledně otevřený a naše pozornost se přesouvá zcela novým, ne už tolik komiksovým, o to více však přehlednějším směrem. Role hlavního hrdiny se tentokrát ujímá Joseph Turok, coby člen speciální jednotky Whisky Company. Tato úderná síla byla pověřena úkolem pročesat podezřelou pralesní planetu, kde by se měl podle všech indicií zdržovat hlavních zloduch – původně Turokův učitel, nyní hledaný zločinec Roland Kane spolu se svou armádou vzbouřenců. A aby toho nebylo málo, má planeta pověst genetického guláše, kde je možné narazit doslova na cokoliv. Třeba i rudě žíhaného T-rexe.

Mise však, jak už to tak chodí, neproběhne podle plánu. Loď Whisky Company je sestřelena, Joseph se ocitá v džungli sám a rutinní bezpečností zákrok se mění v boj o přežití, do něhož promlouvají jak příslušníci Kanovi špičkově vybavené armády, tak prchliví masožravci velikosti menší stodoly. Až s postupem času začne se jednotka opět formovat, pročež se do hry zapojí také týmový element. Spíše než na hurá akci, vsází proto nový Turok na přemýšlivou hratelnost, kde bude dostatek prostotu pro využití všech zamýšlených technických fines a pokročilou AI protivníků – těch živých, i těch masožravých.

Propagandy není nikdy dost

A Propaganda Games, věrni svému přiléhavému jménu, na chvále svého systému umělé inteligence rozhodně nešetří. Kanovi muži by měli představovat výkvět současné konzolové AI. Takticky nadáni, schopni přivolávat posily, nadbíhat, obkličovat a hledat bezpečný úkryt ve chvíli, kdy jim zranění znemožní snadné zabití. Střelte vojáka do nohy a on se, opětujíc palbu, odplazí za nejbližší padlý kmen, aby tam nabral síly a skryl se před dalším přívalem olova, případně rovnou přivolal kamarády na pomoc. Oním pomyslným jazýčkem na vahách mezi dobrou a přelomovou AI však mají být až dinosauři. Vybaveni neutrálním mozkem, nemají přirozených a přednastavených nepřátel, tudíž mohou stejně dobře ukončit jediným kousnutím život váš, stejně jako Kanových pohůnků. A nebo taky ne – on dinosaurus si totiž obvykle hledí svého, takže když ho právě netaháte za ocas, nestrkáte mu před obličej granátomet a nešáháte na vejce (ta určená k vysezení, aby nedošlo k trapné mýlce), nemusí si vás třebas takový Triceratops ani všimnout. A právě zde vězí jedna ze základních myšlenek nového Turoka: využití dinosaurů k boji s Kanovou armádou. Není nic snazšího, než dinosaura z bezpečného místa vydráždit (například světlicí, ránou do čenichu, rozstřílením vajíček s potomky, ohněm, …) a následně do extrému rozzuřenou potvoru zavést do chumlu nepřátelské hlídky. Co v takový moment nastane jistě netřeba popisovat – džungle v těch místech zkrátka nabude výrazně červeného odstínu a Pepa Turok si přitom ani nezašpiní ruce.

Možnosti využití by měly být široké, zvlášť v kombinaci s Unreal enginem 3, který do hry zapojí také vysoce interaktivní herní prostředí. Dojem zatím dělá zejména vysoká tráva, která nejenom že se sexy vlní a dobře vypadá, ona také plní důležitou roli v celkové mozaice hratelnosti (na rozdíl třeba od zmiňované Crysis nebo Far Cry, kde slouží pouze jako příjemná dekorace). Tráva se chová jinak, když na ní přistává helikoptéra, jinak když se v ní prohání skupina nepřátelských vojáků a jinak když se jí prodírá smečka miniaturních teropodních dinosaurů. Díky trávě lze rozpoznat blížící se nebezpečí dlouho dopředu, stejně jako se před ním v neprostupném porostu dokonale schovat.

S nožem na T-rexe

Věrný tradici, představí Turok nesmírně široký arzenál zbraní. Nebude chybět tradiční luk a nůž pro bezhlesnou likvidaci, brokovnice pro boj s dinosaury, rotační kulomet pro vyznavače přímočarých řešení, plamenomet (hořlavé materiály mají hrát údajně v Turokovi velmi významnou roli), RPG, sniper puška, granáty a tak dál. Podstatné je, že všechny zbraně disponují unrealovským sekundárním modem střelby, který by měl posunout možnosti jejich využití ještě o kousek dál. Co se nože týče, najde paradoxně největší uplatnění v boji s dinosaury, jelikož by měl být jedinou zbraní použitelnou v interaktivních minihrách, které se aktivují pokaždé, bude-li mít hráč tu smůlu a skončí pár centimetrů před tlamou hladové příšery. V takový moment opustí kamera svou FPS pozici a obšťastní hráče pohledem na jeho tělo sevřené pod pařáty dinosaura – Turok má v tu chvíli jen několik málo sekund, aby se díky noži ze sevření vymanil a zubatému otrapovi jeho omyl důkladně vysvětlil.

Co se multiplayeru týče, víme zatím jediné – bude. Údajně pro šestnáct hráčů v blíže nespecifikovaných herních modech. Naším tajným přáním je zejména multiplayer kooperativní, což vzhledem k týmovému nádechu nového Turoka není možná touha úplně nesplnitelná. Co do vizuálního zpracování vypadá hra naprosto úžasně, a to i přesto, že se nedočká vydání dříve než začátkem příštího roku. Hratelná verze, která byla k dispozici na letošní E3 byla podle mnohých zralá rovnou na vydání, máme proto alespoň jistotu, že v únoru 2008 bude hra vypilována do nejmenších podrobností. Těšit se mohou majitelé Xboxu 360 a PS3.