UEFA Champions League 2006-2007 Recenze UEFA Champions League 2006-2007

UEFA Champions League 2006-2007

25. 3. 2007 22:50 1

Přiznejme si to: navzdory mnoha jiným slibovaným vylepšením jsme se na FIFU 07 všichni těšili hlavně kvůli českému komentáři, jehož kvalita sice nakonec byla lehce rozporuplná, ovšem svůj účel marketingového taháku splnil dabing i tak na výbornou. Otázkou však zůstává, jestli by se podobné lákadlo nehodilo spíše novému ročníku UEFA Champions League – nad hrami z této série totiž vzhledem k jejich minimálnímu časovému odstupu od poslední FIFY vždy visí stín pochybností ohledně toho, kolik věcí mohli vývojáři z EA stihnout za půl roku vylepšit a zdali se nám pouze nepokoušejí naservírovat druhý prakticky totožný titul za plnou cenu. Jak už ale naznačily naše dojmy z hraní preview verze, tentokrát se naštěstí není příliš čeho obávat. I bez komentáře pánů Bosáka a Svěceného se podařilo UCL 2006-2007 přijít s několika zajímavými novinkami, které naplno využívají potenciál licence Ligy mistrů.

Odvrácená tvář FIFY

Během hraní nové UCL mi neustále vířila hlavou jedna otázka: co vlastně dělá tato hra tak dobře, že se jí daří existovat vedle dvou zavedených fotbalových sérií? Jednoznačnou odpověď asi nalézt nelze, ale jedno je jisté – ona totiž není jen mírně upraveným klonem FIFY, ale velice slušnou alternativou, jež tuto tradiční simulaci vhodně doplňuje. Zatímco FIFA se soustředí na klasické módy jako sezóna nebo kariéra, UCL přichází s netradičními režimy čerpajícími právě z licence nejprestižnější evropské klubové soutěže. Celou hrou se navíc táhne dlouhá řada úkolů (např. poražení určitého týmu, vstřelení čtyř branek s různými hráči v jednom zápase nebo vítězství v Lize mistrů), za jejichž plnění získáváte pokaždé určitý počet bodů do tzv. History Book, které lze posléze proměnit v některé zajímavé odměny. Ovšem nutno podotknout, že v porovnání třeba s

UEFA Champions League 2006-2007
2006 FIFA World Cup jsou tyto bonusy přece jen o poznání méně atraktivní: odemknutí nových míčů, povrchů hřišť nebo dokonce legendárního stadionu na Highbury sice není k zahození, avšak možnost zahrát si za některé slavné fotbalisty minulosti bohužel tentokrát ve výčtu odměn chybí. Ale co, on takový Honza Šimák taky není k zahození :).

Oslím můstkem se dostávám k obvyklému tématu recenzí fotbalových simulací, a sice množství licencí jednotlivých světových lig a klubů. To se prakticky neliší od poslední FIFY, tudíž i zde naši zemičku zastupuje pouze Sparta, což je vzhledem k tradici a současným výsledkům českého fotbalu trochu s podivem (navíc když třeba taková polská liga se ve hře vyskytuje kompletní). Jedinou významnější změnou je tak aktualizace sestav k termínu dokončení hry, což samozřejmě kvituji s povděkem i přesto, že se to týká především větších a slavnějších mančaftů.

Lekce fotbalové historie

UEFA Champions League 2006-2007
Nabídku herních módů jsem již nakousnul – kromě tréninku, rychlého zápasu a turnaje Ligy mistrů si lze vyzkoušet i dva režimy, jež zažívají v UCL 2006-2007 svoji premiéru. Prvním z nich je tzv. Ultimate Challenge, v němž si můžete vybrat některý z mnoha slavných zápasů historie LM a pokusit se splnit úkoly k němu přidružené. Zabrousit se dá opravdu hluboko do minulosti, jako například na finále ze sezóny 1966/67, kdy se utkal Celtic s Interem Milán. Utkání pro vás v tomto případě začíná v 7. minutě, kdy italský velkoklub vede 1:0 a navíc se právě chystá kopat penaltu. A hádáte správně, vaším úkolem je ujmout se Celticu a vyškrábat se s ním z této šlamastyky až k celkovému vítězství. Stejně tak je možné si zopakovat některé momenty ze slavného tažení monackého klubu soutěží v sezóně 2003/04, nebo třeba vypjaté semifinále z ročníku následujícího mezi Liverpoolem a Chelsea. Právě skutečnost, že do zápasů vstupujete až v jejich průběhu a většinou i v některých zlomových okamžicích, přenáší do hry naprosto dokonale atmosféru důležitých utkání. Vznikají tak vskutku nádherné situace, kdy už má člověk skoro ten pocit, jako kdyby byl opravdu na hřišti a dýchal vzduch na Nou Campu nebo Anfield Road. Až budete za nepříznivého stavu v deseti lidech zoufale dobývat bránu soupeře, až budete v hektickém závěru za silného deště držet z posledních sil těsné vedení, až si půjdete stoupnout k rozhodující penaltě finále, tak... tak pochopíte, o čem mluvím. Jedinou pihou na kráse tohoto módu tak zůstává fakt, že i historická utkání hrají současní fotbalisté na současných stadionech, ale to už bychom asi chtěli příliš.

Druhý nový režim, The Treble, už má takovýchto vad bohužel více. Jeho základní idea, dovést v roli manažera nějaký tým v jedné sezóně k triumfu v domácí soutěži, poháru a v Lize mistrů, by nebyla zas tak špatná, kdyby netrpěla několika zásadními nedostatky ve zpracování. Omezení ve výběru týmu pouze na ty lepší mužstva z herní nabídky je ještě vcelku pochopitelné, ono vyhrát všechny zmiňované trofeje s takovým Levski Sofia by byl asi běh na hodně dlouhou trať. Možnost zasahovat (v pozici manažera!) do mančaftu výraznějším způsobem pouze ve chvílích, kdy vám to hra sama povolí, už však mému chápání uniká. Celá sezóna je totiž hráči předkládána ve formě jakýchsi misí, které zachycují nejvýznamnější momenty z celé sezóny a v nichž je třeba pokaždé plnit nějaké úkoly – jednou je to třeba nakoupení kvalitního útočníka, jindy zase vysoká výhra v zápase před domácím publikem a tak dále. To sice může vypadat na první pohled vcelku zajímavě, ale bohužel to kromě zmiňovaných omezení možností řízení klubu přináší i jeden další zápor – nulovou replaybilitu, která pramení ze stále se opakujícího průběhu sezóny. Nápad to zkrátka nebyl úplně špatný, jen se ho autorům nepovedlo dotáhnout do úspěšného konce.

Sečteno, podtrženo...

UEFA Champions League 2006-2007
Zpracování jednotlivých zápasů v UCL 2006-2007 doznalo oproti poslední FIFĚ rovněž mírných změn. Hra se především celkově o něco zpomalila, což lze hodnotit jen a jen kladně, jelikož ve výsledku na mě UCL působila ještě o něco fotbalovějším dojmem než její půl roku starý bratříček. Vizuální stránka zůstala prakticky zachována, pouze byly přidány nové efekty u zimních zápasů, jako třeba sněhové vločky v okolí hřiště nebo rukavice a stoupající pára od úst u fotbalistů. Soundtrack se skládá tentokrát převážně z písniček s tématikou Ligy mistrů, jež mohou našinci znát například z přestávkových programů Studia fotbal.

Jaký tedy bude výsledný verdikt? Nový ročník UEFA Champions League sice nepřinesl zas tak velké množství inovací, ale jejich kvalitou (a teď mluvím zejména o Ultimate Challenge) to alespoň částečně vynahrazuje. Na rozdíl od FIFY nejde o titul určený pro kohokoliv, ale spíše pro ty, kdo se o fotbal a Ligu mistrů zajímají trochu hlouběji. Pokud do této skupiny patříte, můžete si k hodnocení přičíst ještě jeden bod a upalovat do obchodu pro krabici s originálkou.

UEFA Champions League 2006-2007

Vhodný doplněk k nové FIFĚ, který sice byl šitý poněkud horkou jehlou, ale jeho kvality to nijak výrazněji nesnižuje. Chcete-li se naplno ponořit do památných momentů historie Ligy mistrů, neexistuje pro vás lepší volba než UCL 2006-2007.

Parádní atmosféra zápasů v Ultimate Challenge, maximální využití licence, drobná vylepšení v hratelnosti, History Book.
Nedotažený mód The Treble, diváci na tribunách vypadají graficky dosti zastarale, inovací není mnoho, určeno spíše fanouškům LM.