Another World 15th Anniversary Edition Recenze Výroční edice Another World

Výroční edice Another World

Luke

Luke

6. 2. 2007 23:32 4

Fakt, že se setkáváme s další edicí patnáct let staré klasiky, je zároveň zjevením i sirénou znepokojení. Na mysl se vtírají otázky: proč se přepracování dočkala ze záplavy amigáckých skákaček právě Another World? Proč hratelnost zůstává téměř nezměněna? Nevrhá zastaralá polygonová animace špatné světlo na možnosti současných her? Kdo na tom vydělá – a kolik na tom vydělá? Na všechny se pokusí odpovědět tato recenze.

Důvod k přepracování je snadno obhajitelný z hlediska historie. Another World patřil na začátku devadesátých let minulého století k vlajkovým hrám francouzské digitální nové vlny, která se vyznačovala stylovou grafickou prezentací a vyvoláním kvalitního efektu jsem-uvnitř. Francie produkovala vizuálně strhující hry prakticky až do začátku nového tisíciletí, kdy unikátní osobitost nahradily více středoproudé tituly se stále výrazným a nezaměnitelným rukopisem francouzských vývojářů jako David Cage nebo Raph Colantonio.

Výroční edice Another World
Eric Chahi, jak se autor Another World jmenuje, se na novodobé vlně snažil svézt, když nedávno svojí hru překódoval do vysokého rozlišení pro platformu Windows a prodával jí přes vlastní homepage za sedm euro. Nemalý úspěch upoutal pozornost lidí z firmy Lexicon, kteří se rozhodli udělat ještě jednu edici, tentokrát v totálním hi-resu, s přepracovanými pozadími a vylepšenou hratelností.

Problém Another World, na který často upozorňovaly i dobové recenze, spočíval v nutnosti naučit se v jednotlivých obrazovkách přesné kroky a umět je vykonat postupným stiskem řady kláves. Chahi měl k takové volbě svůj důvod: příběh byl relativně krátký, a tak nutností vykonávat choreografická cvičení hru natáhl na několik hodin. Jenže jakých několik hodin! Na každém rohu čeká animace nebo interaktivní scéna takového kalibru, že se o hře běžně uvažuje jako o přemostění filmového vyprávění a herních mechanik. A stále to funguje, snad i proto, že současný remake v hratelnosti neprovádí žádné markantní změny: stále místy frustruje až k rozbití klávesnice. Tak to bylo ostatně i v plánu - převést hru s co nejméně zásahy na současné platformy.

Již původní hra měla s omezenými grafickými možnostmi velmi dobrou atmosféru cizího světa plného nebezpečí. Nyní jsou jednotlivá pozadí propracovanější a dodávají detail do míst, kde předtím byla pouze jednolitá barevná plocha.

Výroční edice Another World
Za grafickou harmonii je zodpovědný sám Chahi, který celému projektu šéfoval – a je v tom trocha ironie, že jde vlastně o jedinou hru, jež ho proslavila a na níž neustále pracuje. Musí to být zvláštní pocit parazitovat na svém vlastním díle, navíc patnáct let starém. Naštěstí nám v této recenzi nejde o vnitřní umělcovy pocity, spíše nás zajímá, co může Another World nabídnout hráčům ze současnosti, třeba takovým, kteří nikdy nepoznali na PC jiný operační systém než Windows podporující Direct X.

Hra vám přiblíží dobu před patnácti lety, bezesporu alespoň maličko na vás přenese svůj šarm a zřejmě vás začne enormně bavit. Proč? Když něco pokazíte, budete přesně vědět, kdy jste klávesu zmáčkli špatně a stejně tak budete vědět, že se stačí jen trochu snažit, trénovat, aby to příště vyšlo. Téměř každá obrazovka představuje malou výzvu, která je na hranici proveditelnosti a její překonání odměňuje hráče radostí a touhou vědět, co se v příběhu stane dál. Čím více se budete snažit, tím silnější budete mít pocit, že vám záleží na osudu toho polygonového vědce, jenž náhodou propadl skrz realitu a snaží se pouze přežít, za každou cenu ho budete chtít dostat z nepřátelského světa ven. Po několika hodinách nebo dnech hraní se najednou mix polygonové grafiky, dobré animace, nových pozadí a jednotlivých příběhových složek slije do mocného zážitku a vy budete v jiném světě. Ve Spojených státech se hra jmenuje Out of this World, což je možná lepší přirovnání k tomu, co dokáže.

Hodnotit Another World v kontextu současné herní produkce je čiré bláznovství. Hra vychází jako připomenutí výrazného bodu historie počítačových her a jako taková si zaslouží nehodnotit. Jelikož něco podobného systém Hrej.cz neumožňuje, zkusíme udělit pětku. Ale! Ti, co hru milují, nechť si připočtou tři body. Ti, co se zajímají o historii her, nechť si připočtou dva body. Ti, které grafika odpuzuje a recenze taky: pokračujte, pokračujte dál. A ti, co nepohrdnou trochou old-schoolové hratelnosti, tak pro vás, přátelé, je tu ta pětka.

Another World 15th Anniversary Edition

Velmi silný zážitek, pakliže se oprostíte od nutnosti hrát hry v 3D grafice s pixel shadery 3.0, anebo si prostě chcete zahrát něco pro pamětníky.

Kromě hry s vysokým rozlišením a novými grafickými prvky obsahuje instalační CD video dokument o výrobě hry.