World in Conflict: Soviet Assault Recenze World in Conflict: Soviet Assault

World in Conflict: Soviet Assault

29. 3. 2009 22:45 1

Rok 2007 měl být na poli strategií soubojem dvou těžkých vah: megalomanského Supreme Commandera se stovkami rozličných jednotek a dlouho očekávaného třetího dílu populární série Command and Conquer, která se vrátila ke kořenům dílem Tiberium Wars. Ale ač obě dvě víceméně splnily to, co se od nich očekávalo, hráče mnohem víc nadchnul jiný titul: švédský vypilovaný počin World in Conflict od zkušených tvůrců RTS z Massive Entertainment. Navzdory avizovanému zaměření na multiplayer nabídl velmi kvalitní zábavu i pro jednoho hráče, se zábavnou kampaní, jejíž příběh napsal spisovatel Larry Bond. A na jeho kvalitě se to pozitivním způsobem projevilo. K vtažení hráče do děje navíc pomohly i dobře udělané animace, které dýchaly téměř filmovou atmosférou. A výsledek? Zasloužený úspěch, po němž nemohlo oznámení datadisku nikoho překvapit. Trochu zarážející už ale byly bližší detaily: Soviet Assault měl být nejen doplněk pro PC hráče, ale i úplně novou hrou pro konzolisty. Jak to tedy nakonec vypadá?

Inu, konzolisté možná spokojeni budou, ale majitelé osobních počítačů už méně. Soviet Assault je pro ně totiž něco, co spíš než datadisk připomíná rozšířené vydání, podobně jako nová edice Zaklínače. Jenže – ta byla pro majitele původní hry k dispozici zcela zdarma. Za Soviet Assault si u nás zaplatíte okolo 600 korun (případně jej lze zakoupit i v re-edici spolu s originálem). A co dostanete? Prakticky jen šest nových misí, jež jsou navíc zabudovány přímo do původní kampaně. Abyste se k nim dostali, musíte si tedy projít i úrovně, které, pokud jste hráli originál, už velmi dobře znáte. Proč, proboha proč? Dalo by se to ještě pochopit, kdyby byl Soviet Assault šířen pouze jako samostatný počin, ale u datadisku jsem něco takového ještě nezažil.

Z druhé strany barikády

Celosvětový konflikt, který vypukl na konci 80. let jako důsledek studené války a jehož hlavní momenty jste si mohli projít v původní hře, je hlavním předmětem zájmu i v datadisku. Nová kampaň líčí události války očima druhé strany, tedy ruských jednotek. Dozvíte se tak, jak celý konflikt vypuknul, jak se na válku dívali sovětští vojáci a jak vnímali její konec. Jde o vcelku zajímavý náhled a opět se prostřednictvím animací a videosekvencí dostanete i do „zákulisí“ konfliktu, což je třeba ocenit. Jak už bylo řečeno, mise se prolínají s těmi z původní hry, a tak na sebe opět nenavazují úplně chronologicky. Všechny významné dějové události WiC (nebudu prozrazovat konkrétně, pokud jste originál nehráli) však zachycuje i nová kampaň, a tak se dozvíte, jak na některé zlomové momenty války reagovalo sovětské velitelství.

Bohužel však musím konstatovat, že „filmečků“ není v datadisku tolik jako v původní hře a především nové mise nesplňují vysoký standard, na nějž jsme u WiC zvyklí. Pravda, i zde se najdou výjimky: úvodní útok na západní Berlín doplněný o stealth předehru se speciálním komandem nepostrádá majestátnost typickou pro mise z originálu, kouzlo má i noční mise v ledovém Norsku, kde čistíte protiletadlovou obranu, aby se uvolnil prostor pro následný nálet sovětských bombardérů. Ale větších zvratů a vypjatých momentů si užijete méně než v originálu – navíc i úkoly byly v původní hře rozmanitější. Zde se jedná většinou o typickou šablonu „dobij-ubraň“, která začne být postupem času trochu ohraná.

Datadisk, nebo jen větší patch?

Mise z datadisku jsou navíc o něco kratší. Hráči, zvyklí na hodinové bitvy z originálu, budou nepříjemně překvapeni, když zjistí, že většina misí v Soviet Assault zabere zhruba polovinu času. Co však zarazí ještě více, je absence nových jednotek či alespoň druhů taktické pomoci (až na jednu efektní výjimku) – tedy možnosti velitele přivolat si do bitvy podporu od dělostřelců či letectva. Soviet Assault tímto opravdu nepřipomíná datadisk, ale spíše pouze opravný patch.

A těch pár novinek v multiplayeru? Ani ty nemohou změnit skutečnost, že Soviet Assault toho na datadisk nabízí moc málo. Přitom by stačilo jen více práce a hráči by byli zaručeně spokojení – nová kampaň, kdyby si zachovala vysoký standard z původní hry, by většině lidí ke štěstí bohatě stačila. Takto bych investici do datadisku radil pouze v případě, že jste originál nehráli nebo patříte mezi skalní fanoušky World in Conflict. Vynikající hry, jejíchž kvalit však přídavek zdaleka nedosahuje.

World in Conflict: Soviet Assault

Spíše menší přídavek než plnohodnotný datadisk. Nová kampaň není tak kvalitní, aby tím ospravedlňovala svoji krátkost či absenci dalších inovací.

Nové mise, které místy připomenou vynikající atmosféru bitev z originálu.