Xpand Rally Xtreme Recenze Xpand Rally Xtreme

Xpand Rally Xtreme

4. 5. 2007 22:15

Už pěknou chvíli přemýšlím nad tím, co všechno by se dalo stihnout za dva roky. Někdo by určitě zvládnul napodruhé dodělat školu, ti více ambiciózní by třeba stihli vydělat první milion… a polská společnost Techland měla za tuto dobu vyrobit pokračování vcelku úspěšné hry Xpand Rally. Po pravdě, dva roky jsou na závodní hru vcelku solidní luxus, a tak, čistě osobně, podezřívám tamější vývojáře za spaní během pracovních směn. Proč tomu tak je? Inu, nevím, kdo z nás by měl odvahu po dvou letech „usilovné“ práce pustit do oběhu předražený datadisk.

Je libo simulaci, nebo arkádu?

Dvakrát do jedné vody nevstoupíš, říká se, ovšem v případě Xpand Rally a dnes recenzovaného Xpand Rally Xtreme (dále XRX) jsem skutečně na pochybách. Vše totiž začíná nachlup stejným fontem a končí stejně rozporuplným dojmem jako před dvěma lety. Abych však byl přeci jen trochu konkrétní, první věc, která si bude vyžadovat zvýšenou pozornost, je výběr mezi arkádovým a realistickým stylem hraní. V tomto případě je ale nutné nedat na první dojem, jenž skutečně není nikterak slavný. V realistickém módu s sebou auto smýká ze strany na stranu, podivně se přetáčí v zatáčkách a celkově lze vozidlo udržet na cestě jen s obtížemi. O mnoho lehčí to není ani v onom arkádovějším pojetí jízdy, nicméně zde máte nad ovládáním přeci jen větší kontrolu.

Jak jsem ale předeslal výše, bylo by na škodu lámat nad XRX hůl už v zárodku. Nepopírám, že si o to hra vysloveně říká, ovšem během hraní byste měli přijít ovládání na zub. No, alespoň trochu. K tomu vám však kromě praxe na trati poslouží i další z již známých prvků, tedy upgrade vozidel. Podobně jako v ostatních závodních hrách můžete do vozidla namontovat lepší převodovku, brzdy, tlumiče a vůbec všechny propriety spojené se zlepšením výkonu. Aby toho ovšem nebylo v tomto směru málo, máte k dispozici také kompletní nastavení součástí vozu od tuhosti tlumičů až po citlivost řízení. Nakonec, už nová sada pneumatik odráží svoje vlastnosti do ovládání vozu a vše se postupem času stane mnohem více snesitelnějším.

Tak že by extrém?

Výše napsané hraje důležitou roli v módu šampionátu, který je vedle multiplayeru a možnosti zajet si jednotlivý závod jediným uceleným herním módem. V šampionátu začínáte jako nicka s pěknými 35 tisíci euro na účtu, hledajíc uplatnění v nejnižší kubatuře závodů. Vaše první kroky tak budou nutně směřovat k dealerovi se závodními speciály. Dva roky stará pohádka o nepřítomnosti licence se opakuje i tentokrát, takže se jinak vcelku povedené modely vozidel nacházejí ve hře pod smyšlenými jmény. Na výběr toho ovšem není málo a v tomto bodě vlastně narážíme na jedinou invenci oproti původnímu Xpand Rally. Jak už název „pokračování“ napovídá, nechybí zde skupina vozidel Xtreme, ve které se nacházejí offroady s náhonem všech čtyř kol a poté, trochu nepochopitelně, silniční speciály alá DTM. Jejich zařazení ovšem nevyznívá příliš logicky, neboť jsou vcelku nepoužitelné i pro 100% asfaltové tratě.

Dlouhá pravá, nezkracovat!

Po nákupu vozidla se tedy můžete bez okolků vydat na trať v jednom ze tří otevřených závodů. V nich je vaším jediným úkolem dojet první, čímž si přijdete k patřičné částce peněz a zároveň zpřístupníte další závod. Tohle všechno by dobře fungovalo, nebýt zbytečně odfláknutého designu tratí. Ačkoli je prostředí podél trati poměrně pestré a doširoka otevřené, nemohl jsem se po celou dobu hraní zbavit dojmu, že hlavním designérem byl člověk skrz naskrz zákeřný. Chápu, že po dlouhé rovince mám čekat přinejmenším 90 stupňovou zatáčku, ovšem taková série pravých a levých vraceček po sprintu krajinou rozhodí nejen automobil do nepatřičných piruet, ale zaručeně pocuchá i vaše nervy. O to víc člověka zamrzí, když sleduje všudypřítomný ghost car, jak bezchybně a v co možná nejvyšší rychlosti řeže zatáčku za zatáčkou a mizí za horizontem. Na druhé straně, a dost možná proti vůli vývojářům stojí fakt, že skoro každý problematický úsek trati si lze o podstatný kus zkrátit. Jen ve velmi malém procentu případů hra pozná, že podvádíte a se čtyřsekundovou penalizaci vás vyplivne zpátky na trať.

Pohledná hra…

Skoro bez výhrad jsem u hodnocení technického zpracování XRX. Použit byl sice starší, nicméně stále dobře fungující engine ze hry Chrome, který počítá se všemi podstatnými technologiemi současnosti a navíc si neklade tak vysoké nároky na HW. Na mysli mám všechny podstatné odlesky, rozmazání obrazu při vyšších rychlostech, vyhlazování okrajů apod. Vývojáři si také vyhráli s modelem poškození, který by se dal jedním slovem shrnout jakožto absolutní. S poškozením vozidla se navíc pojí i zajímavý prvek zranění řidiče. Vše je přehledně zobrazováno v HUDu a skutečně, pokud nějakým nebezpečným způsobem narazíte a poraníte jezdci například nohy, bude reagovat o poznání pomaleji. V extrémních případech může dojít až k zahynutí jezdce, což pochopitelně ukončuje vaší dosavadní kariéru.

Abychom uzavřeli výčet všeho podstatného, vrátím se ještě k již zmíněným ostatním herním módům. Co se týče jednotlivého závodu, můžete si vybrat kterékoliv auto z vozového parku a zvolit jakýkoliv typ závodu - klasický z bodu A do bodu B, okruhový Super Stage, nebo jízdu za checkpointy rozesetými po otevřené krajině. Multiplayer, umožňující hraní jak online, tak po LANu pak nabízí tytéž možnosti. V instalaci nechybí ani profesionální editor tratí, díky kterému si můžete, pokud máte čas a chuť, vytvořit lokace zcela vlastní, nebo ty stávající přetvořit k obrazu svému.

…nicméně opět rozporuplná!

Ať už se na celou situaci dívám z jakéhokoliv pohledu, jedinou změnou oproti původnímu dílu je přidání několika nových vozidel a tratí. Celkově se hra v ničem neposunula ani kupředu, ani zásadně vzad. Hodnocení XRX navíc sráží fakt, že cesta k alespoň zčásti uspokojivému zážitku vede skrze trnitou cestičku zvykání si na styl jízdy a nastavování vozidla. Ve výsledku je tedy Xpand Rally Xtreme takřka zbytečnou hrou, bez které by se skupina fanoušků série dokázala směle obejít.

Xpand Rally Xtreme

Vynést verdikt nad Xpand Rally Xtreme není pranic lehkého. Na jednu stranu tu máme povedenou grafiku, upgrade vozidel, různorodost nastavení, ovšem na straně druhé nepovedenou stránku hratelnosti a nepříliš povedené tratě. Celkově však přeci jen vyznivá finální hodnocení negativně, na čemž se podílí i skutečnost, že změn oproti původnímu dílu je bohužel ještě míň, než šafránu.

Povedené grafické zpracování spolu s modelem poškození hraje "novému" Xpand Rally do not. Zajímavým prvkem je také zranění samotného jezde a hutná nálož upgradů vozítka.
Nepovedla se hratelnost, neboť k jejímu pochopení a sžití se s ní vede trpká cesta přes hodiny jízdy a nastavování. Nepřesvědčivě také působí fádní design tratí a nepřítomnost licencí.