World of Tanks Článek "Úspěch World of Tanks nás překvapil"

"Úspěch World of Tanks nás překvapil"

Ondřej Novotný

Ondřej Novotný

7. 4. 2013 22:00 1
Reklama

O úspěších západních studií typu Blizzard slýchá člověk v jednom kuse. I na východě však existují týmy, které svým věhlasem zásadně překročily práh vlastní země. Jedním z nich je i běloruské uskupení jménem Wargaming.net, které v dnešní době zaměstnává zhruba 1 200 lidí. Náplň jejich práce? Především tanky, letadla a lodě. MMO řezanice World of Tanks láme rekordy v maximálním počtu zároveň zapojených hráčů (naposledy 190 tisíc na jednom serveru!), World of Warplanes a World of Warships pak mají na její úspěch navázat v nejbližších letech. Z Wargamingu se stal skutečný gigant, což nedávno potvrdil i tím, že koupil krachující Gas Powered Games, firmu Chrise Taylora, autora Dungeon Siege nebo Supreme Commandera. V čem tkví kouzlo jejich úspěchu? Odpovídal nám Sergej Burkatovskij, viceprezident herního designu.

Vaše firma funguje už od roku 1998, přesto první skutečný úspěch jí přinesl až World of Tanks, vydaný před třemi lety. Čekali jste takový hráčský zájem?
Strávili jsme dost času prací na kvalitě hry a připravováním vybroušeného zážitku, takže jsme doufali, že s originálním konceptem by mohl World of Tanks přilákat celkem dost lidí. Ale tak obrovská popularita nás překvapila.

Myslíte si, že velkou roli v úspěchu hrál model free-to.play?
Kromě grafických kvalit, návykové hratelnosti a uživatelské podpořy 24 hodin/7 dní v týdnu hře určitě prospěl právě free-to-play obchodní model. Tím, že jsme nabídli hru zdarma, jsme přilákali velké publikum hráčů, kteří byli ochotni ho zkusit prostě proto, že za něj nemuseli utrácet své těžce vydělané peníze. Navíc jsme propracovali náš systém monetizace tak, že nabídl platícím hráčům extra obsah a pohodlí, ale nezruinoval herní vyváženost. Vždycky jsme se snažili chovat k platičům i neplatičům stejně a nikdy jsme neprodávali výhody do boje. Tím se World of Tanks liší od jiných free-to-play projektů a umožňuje nám udržet si zákazníky.

World of Warplanes se bude odehrávat mezi 30. a 50. léty minulého století. Proč toto zasazení? Proč ne moderní éra?
World of Warplanes tematicky navazují na World of Tanks, takže proto jsme vybrali tuto epochu. Ale nebyl to jediný důvod. Období mezi 30. a 50. léty nabízí širokou škálu letadel od dvouplošníků k prvním tryskáčům. Navíc letadla v této době neměla tak promakané elektronické vybavení, piloti se museli víc spoléhat na své schopnosti a ne na nějaké vychytávky. Díky tomu se bude hratelnost více zaměřovat na hráčův skill..

World of Warplanes má být arkádová záležitost. Přesto jste se snažili, aby letadla působila věrně. Jak se dá najít rovnováha mezi těmito dvěma póly?
Každé letadlo jsme navrhovali od nuly. Jeden model nám zabral dva až čtyři měsíce. Nejprve jsme každý model podrobně zkoumali, dívali se na jeho konkrétní části, technické parametry a plány. Pak každý 3D model zkontrolovali historičtí konzultanti, kteří hledali nepřesnosti a chyby. Mimo to máme v týmu několik aerodynamických inženýčů, kteří několikrát kontrolují, jestli se stroj chová věrně. A modelování tanků? To bylo dost podobné. Teď ve World of Warplanes jsme měli tu výhodu, že jsme mohli použít inovované modely z World of Tanks. Chceme se nyní zaměřit na méně známá vozidla, což z toho činí o něco obtížnější a časově náročnější proces, kvůli složitějšímu hledání archivních materiálů a autentických schémat.

Budou tedy ve World of Warplanes převládat přestřelky s dalšími letadly, nebo bude hlavním úkolem ničit pozemní cíle?
To bude záležet na letadle, které si vyberete. Stíhačky umějí dobře manévrovat, takže jsou perfektní pro bitvy ve vzduchu, obranu a pronásledování. Pak budeme mít letadla, která jsou určená především k útoku na pozemní cíle, i když trochu neobratně dokážou bojovat i se vzdušnými nepřáteli. No a nakonec kompromis: těžké stíhačky jsou něco jako „univerzální vojáci“, dokážou pronásledovat nepřátelská letadla, ale také ničit lehce opevněné pozemní cíle.

Půjde World of Warplanes ovládat i na klasické kombinaci klávesnice a myš, nebo se bez joysticku neobejdeme?
Hra nabídne šest různých schémat pro ovládání: dvě pro myš, jedno pro joystick, další pro klávesnici, pak klávesnice a myš – a gamepady. Ale budeme podporovat i TrackIR a další hardcore ovladače. Žádný ovladač přitom nebude zvýhodněn. Chceme hráčům nabídnout co největší pohodlí,  aby si mohli zvolit ovladač, který jim nejlépe vyhovuje.

Hra je nyní ve fázi beta, kdy plánujete vydání?
Chceme vydat vysoce kvalitní produkt. Budeme na něm tedy pracovat, dokud si nebudeme absolutně jistí, že hra dosahuje kvalit, které jsme nastavili ve World of Tanks. Nyní se chystáme spustit otevřenou betu a na základě vazby od hráčů nám postupně vykrystalizuje datum vydání.

Udělali jste „Svět tanků“, chystáte „Svět letadel“ a „Svět válečných lodí“. Dočkáme se i World of Soldiers, tedy simulátoru bitev vojáků?
Zatím jsme nic neoznámili. Ale byly by pošetilé, kdybych tu jen tak seděl a říkal, že jsme o ničem takovém jako World of Soldiers ještě nepřemýšleli. Vždycky – a jako designér obzvlášť – už myslíte směrem dopředu.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama