John Romero: PC výrazně drtí konzole
O Johnu Romerovi toho v poslední době příliš neslyšíme – bývalý designér a programátor studia id Software toho v poslední době příliš nevyplodil, to mu však nebrání v tom, aby se nevyjadřoval ke stavu současného herního průmyslu.
Dle jeho slov jsme svědky doby, kdy PC trh s obrovskou převahou začíná drtit ten konzolový (připomínáme naši nedávnou novinku o hodnotě PC trhu). Na vině jsou dle něj především mamutí slevy a také F2P platební model. Tedy alespoň v případě, kdy je F2P využito správným způsobem, nikoli „špinavým způsobem“. Romero tím má zřejmě na mysli například různé variace na pay-2-win a nucené znevýhodňování či omezování. Co se slev týče, tak zde konzole v současné době nemají šanci příliš odpovídat – hry jsou dražší od samotného vydání, svoji cenu si drží i dlouho poté a slevové akce nejsou nijak výrazné.
V souvislosti s F2P John mluví dále také o tom, jak dnešní studia zápasí se správným vybalancováním modelu – takovým, ve kterém hráč platí, protože chce a nikoli proto, že musí. Jako příklad férového platebního modelu pak dává za příklad prvního Dooma, Wolfa či Quakea. Ty hráč dostal formou ochutnávky zdarma, a pokud chtěl ze hry vidět něco více než jen pouhý začátek, tak své peníze autorům poslal. Nejednalo se o mrzačení hry z designového ani jiného hlediska, pouze o bezplatné zprostředkování ochutnávky. Pochopitelně je však dnešní F2P již dost odlišný od tehdejšího shareware.
Vedle platebního modelu Romero také poukazuje na uzavřenost konzolí a jejich životní cykly mimo jiné znemožňující zpětnou kompatibilitu. To vše má dle něj také vliv na to, že PC mají v současné době podstatně lépe našlápnuto než konzole a v budoucnu tomu ani jinak nebude. Možná.
Co si o tom myslíte vy? Má podle vás hraní na PC potenciál zcela upozadit hraní na konzolích, nebo tu s námi bude zábava na velkých televizích v obývacích pokojích ještě na dlouhou dobu dopředu?