inzerce

UI v Dotě poráží lidské protivníky

13. srpen 2017 11:31 / Honza Konfršt / Novinky / Diskuze (9)

Během letošního ročníku turnaje v Dotě jménem The International se k nám kromě informací o karetní hře a o dvojici nových hrdinů pro Dotu 2 dozvídáme také o tom, kterak ve Valve testovali v rámci hry schopnosti umělé inteligence. A nutno podotknout, dopadlo to nadmíru zajímavě.

Předně si ujasněme, že zatím je rozhodně netřeba se obávat raketového (doslova) nástupu Skynetu a stejně tak nepředpokládáme, že by mohlo byť i jen teoreticky dojít k porušení některého z Asimových zákonů robotiky, nicméně UI už to tak jako tak umí lidským protivníkům pořádně nandat.

Řeč je přitom o jednom z projektů miliardáře a nadšeného vizionáře Elona Muska – o umělé inteligenci označené OpenAI. Ta se vrhla do souboje jednoho proti jednomu a sám Musk se následně na Twitteru pochlubil tím, že v případě Doty 2 jde o podstatně komplexnější záležitost v porovnání kupříkladu s tradičním Go, ve kterém již UI dokázala také nepříjemným (z pohledu protivníka) způsobem zaválet.

Níže se pak můžete podívat na necelou půlhodinku dlouhé video, které je záznamem celého přenášeného souboje, my si však ještě předem dovolíme drobný spoiler – hráč jménem Danil "Dendi" Ishutin neměl příliš velkou šanci.

Celkem dlouhé a na jednu stranu také poměrně veselé intro v záběrech brzy vystřídá oficiální představení bota, který nebyl ke hraní druhé Doty naprogramován, ale který hru aktivně hrál. Sám proti sobě za použití metody pokusu a omylu se s drobnými radami dokázal hru naučit tak, že Dendi neměl příliš mnoho šancí.

A nejen on – záběry totiž ve své první polovině odhalují i další hráče, kteří si na tomto snad až překvapivě šikovném botovi dokázali vylámat zuby a kterým velmi rychle vyhasl úsměv na tváři.

Významné odchylky od standardu ale již dokázaly umělou inteligenci dostatečně zmátnout natolik, aby porazit šla.

Vtipné je na tom nicméně to, že v rámci turnaje si mohli tohoto bota vyzkoušet i samotní návštěvníci s tím, že odměnou za úspěšné položení na lopatky jim byla sada unikátních předmětů (nabídka platila pro 50 prvních). A všechny tyto nakonec byly rozebrány, jelikož lidský protivník záhy zjistil, že tradiční strategie na bota neplatí, významné odchylky od standardu ale již dokázaly umělou inteligenci dostatečně zmátnout natolik, aby porazit šla.

Z toho tedy vyplývá, že minimálně zde má ještě UI v rámci svého vlastního vývoje co dělat, naznačená cesta je to ale vyloženě zajímavá a my na to konto můžeme být jen zvědaví, co to bude znamenat nejen pro budoucí vývoj her. V případě Doty je pak každopádně dalším evolučním krokem přijít příští rok s podporou plnohodnotných 5v5 zápasů.

Zdroj: www.GameInfomer.com, Kotaku, The Verge

Související hry

Diskuze

Tvůj komentář

Pro přidávání příspěvků do diskuzí se prosím přihlašte!
20851787
zak.vlada napsal 15. 8. 2017 v 12.39

Jsem zvědav jestli jim dopadne to 5v5. Takhle to je především mechanický skill s minimem strategie.

Nahlásit nevhodný obsah

20863161
Tataboj napsal 14. 8. 2017 v 12.48

TomKQT: Já jsem slyšel UI akorát od Morphea v českém dabingu Matrixu. :)

Nahlásit nevhodný obsah

20878742
Masarkavtrenyrkach napsal 14. 8. 2017 v 10.48

Co to demonstrovalo je spíše omezení stávající AI, která vždy nakonec pracuje jen v omezených mantinelech (constraints), které jsou dány učícími pravidly, příklady, tréninkovými situacemi. AI chybí abstrakce, velká míra extrapolace a něco, co se nazývá "lateral thinking". Jakmile hráči přišli na to, jaký je prohledávací prostor toho AI a našli jeho hranice bylo po AI a jeho "chytrosti".

Nahlásit nevhodný obsah

20792015
TomKQT napsal 14. 8. 2017 v 10.45

Khalashnikovf: Taky jsem si okamžitě vybavil User Interface :) UI jako český překlad AI se sice používá, ale není to moc obvyklé a jak říká Lemrus, je to matoucí. Ale v pohodě, není to velký problém.
K článku - otázka je, nakolik je ta AI "férová". Nemyslím teď samozřejmě více zdrojů a podobné jednoznačné "cheaty" používané ve strategiích pro vytvoření vyšší obtížnosti. Jde mi o reakční dobu. I sebelepší hráč se dokáže vždy dívat jen na jedno místo mapy a vykonávat jen omezený počet operací najednou. Počítač teoreticky dokáže v téměř nekonečně krátkém čase zkontrolovat úplně vše a zadat příkazy úplně všem svým jednotkám najednou.

EDIT: jak se tak teď dívám na to video (můj životně první pohled na DOTU za chodu!), tak si nejsem úplně jistý, jestli to co jsem napsal výše je aplikovatelné :) Představoval jsem si spíše něco, co se hraje podobně jako RTS, zatímco tohle se snad celé odehrává jako jedna bitva na jednom místě?

Editováno: 14. 08. 2017 v 11.23

Nahlásit nevhodný obsah

20895101
Linus napsal 14. 8. 2017 v 10.22

Assembly: Možná proto, že se jedná o český článek (jestli sis náhodou nevšiml), tak proto se používá zkratka pro slovní spojení umělá inteligence.

Nahlásit nevhodný obsah

20877108
Lemrus napsal 13. 8. 2017 v 21.38

Assembly: Normálně. Pravda, je to trochu matoucí (plete se to právě s User Interface), ale je to korektní a používaná zkratka.

Nahlásit nevhodný obsah

20876194
Assembly napsal 13. 8. 2017 v 17.55

ako moze niekto prekladat AI na UI

Nahlásit nevhodný obsah

20853933
konfrst.jan napsal 13. 8. 2017 v 13.13

Khalashnikovf: no.. :))

Nahlásit nevhodný obsah

20836016
Khalashnikovf napsal 13. 8. 2017 v 12.43

První co mě napadlo bylo: "Jak může uživatelské rozhraní porážet profíky? To je tak mizerně navržené?" :D

Nahlásit nevhodný obsah