Fortnite tanečky se nelíbí jejich majitelům
Ačkoliv to mnohé z nás překvapilo, Fortnite se v průběhu posledního roku stal světovým fenoménem. Kromě zábavné hratelnosti, dostupné zdarma, svět ovládl i množstvím podmanivých tanečků, sloužících jako emoty. Inspiraci si však zdarma vypůjčuje ze všech možných zdrojů, kterým se toto chování přestává líbit.
Fortnite should put the actual rap songs behind the dances that make so much money as Emotes. Black creatives created and popularized these dances but never monetized them. Imagine the money people are spending on these Emotes being shared with the artists that made them
— Chance The Rapper (@chancetherapper) July 13, 2018
Řeč je konkrétně o několika amerických rapperech, kteří se vůči těmto praktikám začali ohrazovat. Chance The Rapper již v létě napsal, že Fortnite by měl tyto tanečky podkreslit hudbou, která k nim v reálném světě patří, a podíl z mikrotransakcí by měl být zasílán právě tvůrcům populárních choreografií. Přijde mu amorální, že kreativci, kteří je vymysleli, za ně nikdy nežádali ani korunu, a Epic je bez skrupulí přejme do své hry, a ještě si za ně nechá zaplatit formou mikrotransakce.
To se nelíbí ani interpretovi Blocboy JB, jehož barvitý tweet by se dal přeložit asi takto: „Pokaždé, když někdo tančí jako já, dává se kredit Fortnite. Ale oni vytvořili hru, ne ten tanec, takže vlastně sklízí peníze a uznání za moji tvorbu, to je šílené. Milují naši kulturu, ale nesnáší naši barvu.“
Momentálně posledním dotčeným je rapper 2 Milly, který se vyjádřil pro CBS News. „Každý mi říká „Hej chlape, tvůj tanec je ve hře!“ Oni jej prodávají. Stojí peníze. Když jsem to zjistil, řekl jsem si „Tak to ne, nemůže to takhle dál pokračovat.“
Právě poslední jmenovaný pak zvažuje právní kroky vůči Epicu, jejich opravdové uskutečnění je však složité. Jak pro CBS uvedl právník Merlyne Jean-Louis, specializující se na toto odvětví, neexistuje zákon, který by podobnou žalobu podpořil. V USA nelze v současnosti patentovat taneční pohyby, jelikož se považují za projev svobodné kreativity.
„Okolo hudebního průmyslu se točí spousta žalob. Texty. Zvuky. Existuje poměrně obsáhlý zákon, kterým se dá v takovém případě řídit. Avšak co se choreografie týče, nic takového nemáme.“
Absence příslušných směrnic tak problém momentálně staví do čistě etické roviny, a záleží jen na Epicu, jak se k situaci postaví. Společnost může „nářky“ ignorovat a riskovat soud, nebo naopak všechny poškozené odškodnit mimosoudně.
Na čí stranu se v tomto sporu stavíte vy? Dejte nám vědět v komentářích pod novinkou.