Bloomberg: CD Projekt o problémech věděl
i Zdroj: Hrej.cz
Novinka Bloomberg: CD Projekt o problémech věděl

Bloomberg: CD Projekt o problémech věděl

Tadeáš Pepř

Tadeáš Pepř

16. 1. 2021 16:15 15
Reklama

Agentura Bloomberg, potažmo jeden z nejznámějších herních novinářů Jason Schreier, přišla s dalšími podrobnostmi zjevně velmi komplikovaného a turbulentního vývoje RPG Cyberpunk 2077. Schreier se poměrům ve studiu CD Projekt Red věnoval opakovaně, především v souvislosti s tzv. kulturou crunche, tentokrát jsou ale zveřejněné informace asi nejdramatičtější.

Článek (zpoplatněný), postavený na výpovědích více než 20 současných i bývalých zaměstnanců studia, v prvé řadě vyvrací slova spoluzakladatele CD Projektu Marcina Iwinskiho. Ten se před pár dny ve videu omluvil fanouškům a naznačil, proč Cyberpunk zažil tak katastrofické vydání především na konzolích minulé generace (PlayStation 4 a Xbox One). Iwinski tvrdí, že byl problém v obrovských ambicích projektu, a že se až postupem času ukázalo, že si vývojáři ukousli příliš velké sousto. Schreier oproti tomu tvrdí, že autoři už déle věděli, že je projekt tikající bombou a některé nastavené cíle naprosto nereálné. Hra měla teoreticky vyjít až v roce 2022.

Zkušenější tvůrci prý déle avizovali, že hra ve své konečné podobě nemůže žádným rozumným způsobem fungovat na starších konzolích a že tým ještě před vydáním objevil spoustu velmi závažných chyb, na jejichž řešení prostě a jednoduše nezbyl čas. Zajímavé tvrzení je to, že hra byla de facto vyvíjena až od roku 2016, i když byla oznámena už o čtyři roky dříve. Tehdy převzal vedení projektu Adam Badowski a samotný koncept hry se výrazně změnil. Původně third-person RPG se změnilo na současné first-person, ze hry vymizela řada tehdy plánovaných mechanismů jako je běhání po zdech, létající auta nebo náhodná přepadení na ulicích.

V této souvislosti připomíná Schreier zhruba třičtvrtěhodinové gameplay demo vydané během E3 v roce 2018. To bylo dle autorů z velké míry umělé, řada herních prvků ještě vůbec nebyla nakódována (a ve finálním produktu se neobjevila) a ve studiu prý panovalo přesvědčení, že byla jeho tvorba obrovskou ztrátou času. Času, který mohl být investován do už tak náročného vývoje.

V doplňujícím tweetu Schreier komentuje i bizarní a odfláknutý systém policejních složek. Ten byl prý spíchnut na poslední chvíli, těsně před vydáním, a řada zaměstnanců se divila tomu proč „se snaží vytvořit kombinaci RPG a GTA se zlomkem vývojářů, které má k dispozici Rockstar“.

Zaměstnanci dále vypovídali, že i když nebyli nijak smluvně nuceni pracovat přesčas (crunchovat) a takové pracovní hodiny byly řádně zaplaceny (jak žádá polská legislativa), atmosféra ve studiu tomu příliš nenasvědčovala. Více než 12 respondentů prý vypovědělo, že cítili tlak ze strany manažerů. Jeden z nich tvrdí, že se práce po svatbě raději vzdal, a některým jeho kolegům se manželství nebo rodiny kvůli crunchi rozpadly.

Z dalších detailů můžeme zmínit například to, že Schreier situaci připodobnil k taktéž problematickému vývoji Anthemu. Tam prý fungoval efekt “magie BioWare” - zaměstnanci prostě slepě věřili tomu, že hru dokončí a bude skvělá, a v případě CD Projektu to i díky úspěchu Zaklínače 3 fungovalo obdobně. Zkušení autoři z ostatních studií se prý také podivují nad neefektivitou práce - pokud někdo při vývoji potřeboval například nový shader, prostě se vytvořil, aniž by se zkoumalo, zda náhodou neexistuje nějaký podobný, který by šlo využít nebo modifikovat a ušetřit tak práci.

Spíše zvláštní je pak tvrzení o cizincích zaměstnaných ve studiu, kteří si stěžují na to, že před nimi polští vývojáři mluvili polsky. To prý odporuje vnitřním předpisům studia a cizí autoři se pak cítili vyloučeni z kolektivu, protože nevěděli, zda jim kolegové náhodou nenadávají.

Upozorňujeme na to, že informace vycházejí z důvěrných zdrojů a respondentů Bloombergu, přičemž často odporují oficiálním tvrzením CD Projektu. Nepředkládáme je tedy jako tvrdá fakta.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama