Anno Online Článek Anno Online

Anno Online

Ondřej Švára

Ondřej Švára

30. 3. 2013 23:00
Reklama

Ubisoft loni nahlédl do budoucnosti a viděl tam krom červených čísel také jednu velkou příležitost. Všechny hry se hrály zdarma, a  přitom to nebyl vtip šijící přímo do srdce ekonomického oddělení firmy.

Francouzi si zkrátka uvědomili, že proti softwarovému pirátství, které jim dlouhodobě krátí zisky (a nejen jim) nelze bojovat digitální ochranou a obtěžováním poctivých zákazníků. Naopak musí vyjít lidem vstříc a nechat je platit jen když chtějí. Výsledkem je rozsáhlé portfolio free-to-play klonů známých značek od Settlers přes Silent Hunter a Might & Magic až po třeba strategické Anno. A protože právě posledně jmenovaná hra je těsně před dokončením, podrobili jsme ji našim redaktorským očím.

Anno Online nemá být klasickou free-to-play hrou, která sice potěší nulovou buzerací, ale zároveň kvůli své "lidovosti" klesne v očích hardcore hráčů. Jim by neměla připadat příliš zjednodušená, příliš rozdavačná ani sociální, zkrátka casual. Ubisoft tvrdí, že s Anno Online vstoupí browserové hraní do zcela nové vývojové etapy, kdy i pravověrní PC hráči a sběratelé herních krabiček uznají, že internet a mikrotransakce nemusejí být nutné zlo. A v našich prvních dojmech můžeme zodpovědně říct, že Anno Online je skutečně hrou, která může nastolit nové a lepší pořádky.

Atmosféra jako vždycky

Při prvním pohledu na Anno si řeknete: Ano! Tahle hra je věrná strategické tradici na PC a svou titěrností a rozmanitostí láká k dlouhému zírání. Malí lidičkové korzují uličkami, na náměstí se překřikují hokynáři, kostel odbíjí celou a kolem přístavu divoce poletují rackové, protože se k němu blíží loď se zásobami. Všude je neuvěřitelný cvrkot. Tak jako v Anno 1404, ze kterého nová onlinovka tématicky vychází.

Ale ten pohled ale nesmí trvat příliš dlouho, protože podle tradice je rovněž nutné stavět a politikařit. Co takhle založit pár nových ovocných sadů? Co takhle vyřešit dlouhodobý nedostatek hovězího masa, nebo poslat do háje poddané, kteří si neustále stěžují na chybějící cestu ke škole? Anno je na první pohled opravdu tradiční strategií bez kompromisů a s obrovskou zásobárnou možností. Vlastně se nic nezměnilo. Duch ekonomicko-budovatelské strategie nebyl pošlapán a udělat lidi šťastnými nebude hračka ani na webu. Stejně jako stavět ohromná města, korigovat politiku a diplomacii i cenu poslední plechovky sardinek. Tahle browserovka nové generace již od pohledu stanovila solidní laťku.

Kupte si rybičky, kupte si města...

Nové MMO námětově čerpá skutečně nejvíc z historického jádra Anno 1404. Z něj si vývojáři od BlueByte půjčují všechny základní principy a mechanismy včetně třeba povyšování poddaných na měšťany a šlechtice. Jenom se mírně zjednodušilo ovládání, interface přišel o několik přebytečných tabulek a hra také o proti svém vzoru mírně ubrala na tempu. Díky tomu budete svůj ostrov budovat nikoliv dny či týdny, ale spíše měsíce.

To je samozřejmě voda na mlýn mikrotransakcím. Čím déle hráč u Anno vydrží, tím více do něj teoreticky investuje. A že je Anno Online hrou mikrotransakční, to nechtějí BlueByte zastírat. Svůj postup ve hře můžete například urychlit tím, že si za reálně koupené diamanty pořídíte více stavebních materiálů  a dále hra používá i své vlastní peníze, rovněž směnné za ty skutečné. Ovšem co všechno si budete moci kupit, zatím není jasné a hlavně: všechny komodity i herní náskok bude možné získat běžným hraním. Herní měnu totiž dostáváte i jako odměnu za splněné questy. Lze říci, že Anno si budete moci pohodově užít, aniž by vás to stálo jedinou korunu.

Komunita, proč se nás tak mocně týká?

Je to solidní přístup od autorů. Vůbec celá filozofie Anno Online jako browserovky nové generace je velmi sympatická. Projevuje se i v tom, že hra nebude nikoho nutit do sociální aktivity. Pokud nemáte zájem, budete moci hrát Anno Online jako čistý singleplayer absolutně bez kontaktu s jinými hráči. Autoři vás rozhodně nehodlají tahat do sociálna a slibovat vám za to například nový herní obsah nebo různé bonusy. I v tom se nové Anno liší od současné webové konkurence.

Kdo se však do komunity zapojí, získá celou řadu nových možností. Především v kooperaci. Seskupení hráči budou moci vůči jiným „mančaftům“ spolupracovat v diplomacii, expanzivní politice a obchodních i produkčních vztazích. Autoři například uvádějí, že je ve hře asi šedesát různých přírodních zdrojů a spojenci, aby zefektivnili svoji ekonomiku, se mohou domluvit na tom, kdo co a v jakém množství bude vyrábět, a pak začnou navzájem obchodovat.  V komunitním části by časem měl vzniknout i speciální kooperativní mód hraní a autoři jsou také rozhodnuti založit a podporovat guildy.

Středověký ráj to na pohled

Poslední důležitou věcí, se kterou se nové Anno liší od momentální vlny jednoduchých browserových her, je i jeho technické zpracování. Vzhled a možnosti téhle onlinovky vás prostě udeří do očí. Stavět budete moci na šesti ostrovech až sto dvacet typů budov, přičemž do jednoho města se vejde až patnáct set objektů plus asi dvacet tisíc dekorativních drobnosti. To všechno přitom dostanete do obyčejného prohlížeče bez nutnosti cokoliv stahovat.

BlueByte nyní pracují na optimalizaci vysoce kvalitní grafiky na úrovni Anno 1404 a ačkoliv zatím nestanovili datum vydání, měli bychom se nadějného Anno Online dočkat ještě v první polovině letošního roku.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama