Planetside 2 Článek Planetside 2

Planetside 2

Martin Klekner

Martin Klekner

16. 9. 2012 22:00 1
Reklama

Představte si, že se procházíte po ulici, venčíte psa a užíváte si volný čas. Najednou vám ovšem zazvoní telefon a vaše herní mobilní aplikace vám sdělí následující věc: „Vanu Sovereignty dobývají východní sektor. Jednotka je na cestě. Přidejte se.“ Celí nedočkaví se dostanete domů, připojíte se do hry a již vidíte svůj tým, jak se připravuje k útoku, zatímco squad leader zadává přes svůj tablet (nemohl se dostavit k PC) první rozkazy.

Vrhnete se do boje a jste svědky toho, jak desítky spoluhráčů míří k obrovské základně, která sotva před pár hodinami podlehla útoku zákeřných Vanu. Tanky postupují v sevřených formacích, lehká průzkumná vozidla vyráží napřed, aby obhlédla situaci. Nad vámi již zuří vzdušná bitva, plazmové výbuchy naplňují vzduch trpkou příchutí. Zaznívají první výstřely a stále více hráčů se připojuje do ofenzivy. A zatímco bojujete o každý další metr území, postupně zapomínáte na to, že tohle je pouhá hra... Vítejte ve světě Planetside 2.

Ambiciózní vize

Předchozí řádky zhruba shrnují to, jak autoři ze Sony Entertainment Online (dále SEO) prezentujípokračování svého úspěšného titulu Planetside (dále PS). Hra vydaná v roce 2003 se na dlouhá léta stala jedinou skutečně úspěšnou MMOFPS na trhu, která zavedla kvanta hráčů do světa zmítaného válkou a ukázala jim tak trochu jiný styl hraní. Zatímco jiné tituly spoléhaly na menší potyčky a uzavřenější gameplay, PS ukázala, že obrovské bitvy mnoha desítek bojovníků na jediném serveru jsou reálné. Hra si okamžitě vytvořila obrovské množství fanoušků, kteří jí zůstávají věrni i v roce 2012, pár měsíců před vydáním sequelu. Sequelu, který má prý změnit způsob, jakým na MMO hraní pohlížíme.

PS2 není pokračováním v pravém smyslu, jde spíše o „Planetside re-imagining“, s cílem přinést po všech stránkách propracovanější a větší zážitek. Příběh se opět točí okolo planety Auraxis, objevené Terranskou republikou krátce poté, co se v naší sluneční soustavě otevřela záhadná červí díra. Hned po jejím osídlení objevili kolonizátoři pozůstatky starodávné civilizace Vanu. Nalezené artefakty znamenaly revoluci – umožnily průlomové technologické pokroky, včetně vynálezů jako teleportace a tzv. rebirthing. Ta umožnilo lidské rase přebudovat svá zničená těla a ve výsledku tak dosáhnout nesmrtelnosti. Červí díra se nicméně krátce po průchodu kolonizátorů uzavřela a zanechala je tak izolované v cizím a neznámém prostředí.

Příběh sice není hlavním lákadlem hry, přesto se však na něj autoři soustředí mnohem více než prve. Dokonce si na jeho sepsání najali spisovatele Marva Wolfmana (autor mnoha komiksových knih pro DC a Marvel), který má za úkol prohloubit pozadí herních událostí, ale zároveň i zaznamenávat dění na serverech do Planetside kroniky. Dění, které samozřejmě budou vytvářet sami hráči.

Konflikt (téměř) bez hranic

Krátce po svém uvěznění na Auraxis se ve frakci Terran Republic rozohnila občanská válka. Ta měla za následek odštěpení dvou dalších stran konfliktu. První z nich - New Conglomerate - je strana disidentů, pro které účel světí prostředky. Nezastaví se před žádnou funkční technologií a i když jejich jednotky a vozidla nejsou příliš mobilní, vynahrazují si to silou a odolností. Při hraní za ně využijete vše, od starých těžebních vrtáků po jetpacky a biologické zbraně.

Vanu Sovereignty jsou tajemní rebelové, kteří veškeré své prostředky soustředili na studium a využívání mimozemských technologií – jejich hlavní silou jsou high-tech udělátka, neviditelnost plazmová technologie a magnetické pohony, které dodávají jejich vozovému parku nevídané manévrovací schopnosti. A nakonec je tu původní Terran Republic, která je sice jednou z nejlépe vybavených stran, zároveň si však zakládá na svém konzervatismu a varuje se využití experimentálních technologií. Terranské jednotky nejlépe operují ve velkých počtech a spoléhají na svou mobilitu a rychlost.

Hra však samozřejmě nestaví na propracovanosti příběhu ani originalitě zúčastněných stran. Jde především o její enormní rozměry. Opět se ponoříte do zběsilých bitev, které budou probíhat jak ve formě boje muže proti muži tak v kokpitu válečných strojů, na mapách čítajících až64 kilometrů čtverečních. Na každém ze serverů je množství teritorií, která může každá ze stran dobýt a získávat tak cenné zdroje. Díky nim pak budete odemykat nová vozidla a upgrady, přičemž odříznutí nepřítele od surovin bude nejjednodušší cestou k vítězství. Samotní hráči budou levelovat v závislosti na svých akcích (odměňováni jste nejenom za počet zabitých nepřátel, ale i za podporu svého týmu a plnění úkolů) a otevírat nové schopnosti, stejně jako obrovské množství úprav vzhledu svých vojáků, zbraní a vozidel.

První dojmy: skvělé

To je Planetside 2 v kostce. A jaké byly dojmy těch, kteří si hru vyzkoušeli na vlastní kůži, ať už na letošním GDC, E3 nebo Gamesconu? Inu, nadšené. I v menším počtu lidí prý bylo jasně patrné, jak návyková a adrenalinová je hratelnost. Oproti jiným hrám podobného typu se vše zaměřuje spíše na týmovou spolupráci a to přináší nezapomenutelné společné zážitky. „Uvědomili jsme si, že nejlepší vzpomínky jsou nakonec třeba ty, v nichž jsme s kamarády celou noc drželi jediný most... Není to o 'mně', Planetside 2 je o 'nás',“ říká producent Josh Hackney. Nové přátele si můžete za běhu dělat stiskem jediného tlačítka, přidávat si je do Friend Listů, utvářet s nimi týmy, sdílet své zážitky a sledovat jejich postup.

Využívání vozidel a vzdušné techniky je rovněž důležitou součástí hry. V současném stavu PS2 nabízí 11 vozidel, z nichž některá jsou unikátní pro zvolenou frakci a řídí se jejich silnými i slabými stránkami. Zatímco Scythe, lehký stíhač Vanu Sovereignty, je vznášedlo s bezkonkurenčními manévrovacími schopnostmi, tank Vanguard na straně New Conglomerate je zase odolný kolos, který je pomalý, ale brutálně účinný. Aby se nicméně hráči k této technice vůbec dostali, musí se skrz levelovací systém prokousat ke skillům, které je otevírají. Díky novému fyzikálnímu systému, jenž je do hry zabudován, se navíc řízení všech strojů stává nejen skvělou zábavou, ale i výzvou, kterou bude nutno patřičně natrénovat.

Kvantita a kvalita v jednom

Tím se však již konečně dostáváme ke zdaleka největšímu lákadly hry – grafické stránce. PS2 běží na enginu Forgelight, který kromě mnoha jiných moderních funkcí podporuje i Nvidia PhysX a real-time radiosity. Výsledkem je živý svět, v němž prostředí reaguje na změny počasí a denní doby. Všechny překrásně vypadající mapy jsou prý vytvářeny ručně, tak, aby vyhovovaly gameplayi, který se na nich má odehrávat. Úzké kaňony poskytují vhodné úkryty pro pěšáky, propracované základny podporují líté boje o checkpointy, rozlehlé pláně jsou zase vhodné pro bitvy bojových vozidel.

Autoři jsou na svůj Forgelight tak hrdí, že prohlašují, že ještě za deset let bude stále vypadat dobře. „Naším cílem bylo udělat upravitelný engine, do kterého bychom mohli neustále přidávat nové funkce,“ říká Creative Director Matthew Higby. Podle všeho je připraven na nasazení mnohem detailnějších textur, větších map, více moderních efektů atd. „Právě teď máme v enginu funkce, které nemůžeme ani zapnout, protože by okamžitě zavařily i ty nejvýkonnější systémy.“ Dle prvních ukázek není proč nevěřit – PS2 konkuruje nejhezčím připravovaným hrám současnosti a speciálně efekty (četných) výbuchů jsou prostě... k nakousnutí.

Přístupnost odevšad

„Největší výzvou bylo integrovat tuto AAA grafiku do hry, které se bude v jednom momentě moci zúčastnit i 2000 hráčů najednou,“ říká Higby. „Zároveň vše musí probíhat bez loadingu, zbytečných záseků a padání serveru. K tomu je nutné si připočítat všechny statistiky a systémy, které běží v pozadí hry, sbírají informace o hráčích a jejich činech a posílají je na web, kde je může kdokoliv zhlížet v reálném časem. Jsme sice firma zaměřující se exkluzivně na MMO, takže máme dobrou představu o tom, jak vytvořit síť, která bude schopna něco takového utáhnout – i přesto je však pro nás PS2 obrovskou výzvou.“

SOE však ze svých ambicí nehodlají slevit. „Vše musí plynule komunikovat i s mobilními aplikacemi, jež připravujeme. A rozhodně nechceme, aby šlo jen o zařízení, kde si budete prohlížet své statistiky. Naopak, aplikace budou mít realtime přístup do databáze hry a vy si tak odevšad budete moci prohlížet, o jaká území se právě bojuje, kdo se hry účastní a nežádá-li si právě někdo vaši účast. Ať už budete kdekoliv, Planetside 2 vám dá možnost zapojit se do boje.“

Hra se nyní nachází ve stádiu uzavřené bety, přičemž kdokoliv se může zaregistrovat na místo testera na planetside.com. SOE prý neustále na virtuální bojiště vrhají nové a nové hráče, šance na úspěch tedy není malá. Uvidíme, nakolik se jim podaří vyladit všechny problémy, které dozajista vyvstávají díky jejich bezbřehým ambicím. Finální verze se prý máme dočkat ještě během tohoto roku – do té doby nezbývá než trpělivě čekat a těšit se.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama