simcity
SimCity Článek SimCity

SimCity

Vojtěch Matěna

Vojtěch Matěna

23. 5. 2012 22:00 3
Reklama

Už je tomu dlouhých 9 let od vydání posledního regulérního dílu značky SimCity. A protože nikdo jiný se mezitím nerozhodl převzít otěže a vytvořit přímou konkurenci slavné budovatelské sérii, síla značky zůstává nadále stejná i pro připravované pokračování, které je prakticky pátým dílem, ačkoliv číslovkou za názvem se oficiálně nehonosí a označuje se raději jako novodobý remake. Asi to hold po marketingové stránce funguje lépe, ale kdo ví. Pro nás jsou ale důležité především obsahové kvality a po zveřejnění prvních informací jsme si vytvořili obrázek o tom, co doopravdy pro nás studio Maxis chystá.

Stavím, tedy jsem

A to se ví, že za ta uplynulá léta došlo na matičce Zemi k mnoha změnám a výrazným skokům, na které samo sebou musí reagovat i samotná hra, pakliže chce zůstat aktuální. Nový díl se totiž nebude schovávat za časovým skokem do minulosti či budoucnosti a soustředí se na vyobrazení doby, kterou právě zažíváme. Moderní architektura, vysoké mrakodrapy, ale i stávající problémy, s nimiž si budete muset chtě nechtě poradit. Žádné odpouštění, žádné výjimky, avšak stále v duchu dobré zábavy a provedení takovém, aby si každý našel to svoje. Nové SimCity nám totiž poskytne volnost a svobodu, do níž bude zasahováno jen v nejnutnějších případech a omezování proto bude jen minimální.

Můžete se koncentrovat na výstavbu města dle vlastních představ, vnímat nárůst životní úrovně a sledovat jednotlivé životy lidí. Stále však budete vystaveni určitému tlaku vašich obyvatel. Budou to totiž právě oni, jimž byste měli přizpůsobovat město a nemusíte se bát, že by vám jakékoliv výhrady nedali znát. V případě nespokojenosti může docházet i na demonstrace a výtržnosti, právě z těchto důvodů je lepší tolerovat jejich zájmy a nechovat se vůči nim arogantně – to by nebyl ten správný krok k úspěchu. Budou chtít najíst, být zdraví a mít dobré zaměstnání. Až jim tohle zabezpečíte, poženou se po vás jako supi, abyste postavili parky, školy a zpřístupnili další sociální služby. Na vás je, abyste vzdorovali a dařilo se vám status spokojenosti držet, když ne vysoko, tak alespoň na hranici únosnosti. Jinými slovy zajistit fungující moderní město.

Dvakrát měř, jednou stav

Zůstává přitom na vás, jakým způsobem se město bude prezentovat. Cest vedoucí k prosperitě se totiž nabízí vícero, vy si mezi nimi můžete demokraticky vybrat. Postavení kasina, luxusních hotelů a ždímat peníze z turistů či se zaměřit na těžký průmysl a stát se jednou z velmocí v tomto odvětví. Co třeba od každého trochu? Tato volba je celá vaše a troufáme si říci, že možnosti budou široké, tak proč jich nevyužít. V SimCity můžete plánovat na dobu neurčitou, a čím více vizí, tím lépe pro vás. S novým dílem se dává sbohem obsáhlým informačním tabulkám, které stejně nikoho moc nezajímaly a nepadly na úrodnou půdu. Novodobý přístup autorů je nyní mnohem sympatičtější a snaží se o ucelený ničím nerozkouskovaný zážitek tím, že významově hodnotné informace vyjadřují skrze přehlednou infografiku, což působí mnohem intuitivněji a s příklonem ke slovíčku user-friendly, na kterém si nový díl tolik zakládá.

Nemělo by tím pádem docházet ke zmatečným stavům, protože už vám nic důležitého neunikne, přičemž můžete neustále bez přerušení pokračovat ve hře a budovat si město podle svých představ. Když se na SimCity podíváme, na první pohled nám vyrazí dech svou pokrokovostí a svěží dynamikou. Přesně to si od finální verze slibujeme – totiž pohyb a živý svět, kde v určitém smyslu slova pohyb indikuje stav. Bylo by rozhodně mimořádně příjemné sledovat moderní svět v akci, přímém čase, a na vlastní oči kontrolovat, zda nepřevládá chaos či naopak konzervativní styl. Otázkou zůstává, jak bude vizuální znázornění doopravdy fungovat.

Dáme hlavy dohromady

Dost možná za technickou vyspělostí stojí vývojářský nástroj Glassbox, díky němuž si dle slov autorů lze vyzkoušet různé věci ve velmi rychlém časovém sledu a podle výsledků se rozhodnout, zda prvek použít. K vidění tak budou propracované animace, které svými detaily vytváří věrohodné prostředí. Autoři nám Glassbox prezentovali například na šíření ohně, kdy po vzplanutí domu lze vypozorovat postupné rozléhání plamenů a následné chycení sousedovy novostavby. V případě absentující požární služby jsme pak byli svědky katastrofy, která nenechala jediný dům nepostižený zničujícím ohněm.

Velkou chloubou remaku SimCity by pak měla být multiplayerová podpora, v níž se krom klasického porovnávání dosažených výsledků dočkáme i přímé kooperace na bázi sousedství. To znamená, že pakliže se rozhodnete spojit síly s jiným hráčem, zaberete si určitý region a dohromady se snažíte vytvořit jedno velké fungující město stávající ze dvou částí, v němž se ta jedna například soustřeďuje na těžbu surovin a nabízení pracovních míst, zatímco za mostem přes řeku se budují parky a radostné dětství. Stejně tak jako může docházet k výpomoci mezi sousedstvími, bude zde i možnost seslání nějaké formy katastrofy. No, upřímně nevíme, co tím konkrétně mají autoři na mysli a jak to vůbec zamýšlejí. Osobně máme kolem multiplayerových specifikací spíše obavy a zůstáváme vůči němu obezřetní. To ovšem neznamená, že nemůže překvapit a stát se hlavním chodem hry jako takové. To nicméně ukáže až datum vydání, které je naplánováno na rok 2013.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama