Total War: Rome II Článek Total War: Rome II

Total War: Rome II

Tomáš Krajča

Tomáš Krajča

18. 6. 2013 22:00 3
Reklama

Creative Assembly patřili ke studiím, která šla na letošní E3 mimo střední proud a veškeré hlavní trendy. V tichém koutku výstaviště prezentovali na svém stánku komplexní strategický titul, jehož domovskou platformou je PC. Na začátku září se chystají ohromit přemýšlivější část hráčského publika titulem s populární série, zasazeným tentokrát do starověkého světa. Doposud oznámené informace shrnuje naše starší preview a novinkový souhrn. Na fantastickou gameplay ukázku s bitvou v Teutoburském lese navázali tvůrci Rome II E3 předváděčkou, která byla situována do Egypta. Ve stínu pyramid se odehrála velkolepá bitva mezi římskými legionáři a Kleopatřinou armádou vybavenou balistami, válečnými vozy i obrněnými slony.

Ne, to není hromobití a nespoutaná bouře v dáli, to duní jen ty hromady padajících čelistí.

Od Stonehenge až k Visutým zahradám Semiramidiným

Kratší, ale velmi zajímavá část E3 prezentace se věnovala globální mapě. Ta se rozkládá na prostoru od Británie až po Afghánistán, přičemž je tradičně rozdělená na provincie. Hráč se je bude snažit dobývat v kůži vůdce jednotlivých frakcí. Odhaleno bylo doposud osm národů, jako předobjednávkový bonus budou k dispozici lidé z Pontu a tři řecké státy nabídne první stahovatelný balíček (více zde). Zajímavostí hry za Římany bude výběr jedné ze tří velkých rodin Juliů, Corneliů či Juniů, přičemž při dobyvatelských akcích a získávání politického kapitálů tak bude hráč muset dávat pozor, aby proti sobě v nevhodnou chvíli nepoštval ostatní rodiny či senát a nerozpoutal občanskou válku.

Nádherně vypadající, stylizovaná mapa nabízí pohled na detailně vyvedená města a jejími dominantami jsou divy světa. Přímo tak lze kamerou zabrousit nad egyptské pyramidy, Stonehenge či babylonské visuté zahrady královny Semiramis. Novinkou je dynamické zobrazení růstu měst. Hráč na zabraných územích postupně buduje nejrůznější stavby obranného, ekonomického i politického významu – a po nařízení konstrukce může sledovat, jak se zprvu skromné hradby rozšiřují.

"Během E3 prezentace zazněl jasný slib: minimální hardwarové požadavky budou shodné jako u dva roky starého Shoguna II. Haleluja! "

Všechna vizuální vylepšení pochopitelně musejí vzbudit obavy z hardwarové náročnosti. Tradiční bolístka série Total War, kvůli níž mnozí hráli Empire jako tahovku (či spíše skokovku) i v dynamických realtime pasážích, se při zapnutí vyšších detailů jistě nevyhne ani Rome II. Během E3 prezentace ale zazněl jasný slib: minimální hardwarové požadavky budou shodné jako u dva roky starého Shoguna II. Haleluja!

Ačkoli součástí E3 ukázky nebyla diplomacie, vývojáři alespoň ústně poskytli několik zajímavých informací. Klíčovou změnou by měla být vlivová tabulka: ta bude shrnovat všechny akce, které hráč provedl, a jež mají vliv na vztah k danému národu; respektive ovlivňují rozhodování umělé inteligence. Tak by nemělo docházet ke známým situacím, kdy přátelsky se tvářící AI vyhlásila bez zjevného důvodu válku. Příslibem jsou také rozdílné modely AI osobností; klasicky půjde o prototyp agresivního vojevůdce, opatrného diplomata, obchodníka atd.

Bitva na Nilu: připlouvají orli! Připlouvají orli!

Změny na bojišti v realtimových šarvátkách ukázala velkolepá bitva na Nilu. Úvodní cutscéna nabídla efektní průlet bojištěm, které kombinuje válku na vodě i na souši. Egyptské vojsko se nacházelo na kopci ve výhodném obrněném postavení s trojicí balist, obřími hořícími koulemi, které mohlo svalit na protivníka, a početnou armádou zahrnující vozataje a bojové slony. Disciplinovanější, ale méně početná římská armáda se nacházela pod kopcem a toužebně vyhlížela příjezd posil. Ty už přivážela flotila na řece; egyptské loďstvo se ale blížilo nebezpečnou rychlostí. Z taktického pohledu mimořádně zajímavá bitva. Zásadní rozhodnutí přišlo hned na začátku: pokusit se s legiemi na vodě probít přes egyptské lodě a vpadnout nepříteli na souši do zad – nebo vojáky vylodit rovnou a připojit k hlavní armádě, a tím sice dohnat počet, ale vystavit legionáře hrozbě ostřelování z kopce?

Bitva vypadá zase o něco lépe než u Shoguna II. A nejde jen o detailnější modely jednotek a krásné prostředí. Hodně přidává i vylepšený fyzikální model. Ten počítá s hmotností a hybností jednotek. Tak těžcí egyptští vozatajové po rozjezdu z kopce projedou lehkou římskou pěchotou jako nůž máslem, tak získají na drsnosti lodní boje založené primárně na taranování. Když do sebe nabourají dvě plně obsazené galéry, je to náraz, který je i virtuálně doslova "cítit" a i když taktika lodních bojů nebude logicky tak komplikovaná jako u Empire či Shoguna, půjde o důležitou součást hry.

Na bojišti vedle běžných vojáků a jezdců s vozíky nechyběli ani sloni. Atraktivní jednotka, jejíž použití je ale dvousečné. Sloni mají totiž svůj "pohár trpělivosti" či spíše narůstající míru vzteku. Když se tedy ocitnou delší dobu pod soustředěnou palbou šípů či oštěpů, zpanikaří a v afektu přestanou rozlišovat přátelské a nepřátelské jednotky. V tu chvíli se v nejbližším okolí sloní brigády rozpoutá nefalšované peklo...

"Vylepšený fyzikální model počítá s hmotností a hybností jednotek. Tak těžcí egyptští vozatajové po rozjezdu z kopce projedou lehkou římskou pěchotou jako nůž máslem."

Mimo estetické libůstky předvedla bitva na Nilu i pohled na taktické mechanismy. Například překvapivý důraz na vertikalitu. Na členité mapě byl velký výškový rozdíl a Egypťané, na začátku ve vyvýšené pozici, toho dokázali bryskně využít, když poslali z kopce neustále zrychlující koule hořící hmoty a přímo rozmetali římskou formaci. Také střelecké jednotky a bojová technika si samozřejmě na kopci vedou lépe díky dohledu i zlepšenému dostřelu. Právě kopec byl označen vlajkou jako klíčový bod: když se Římanům podařilo egyptskou armádu obejít a horu obsadit, vlajka se změnila a výhody z obsazení strategického stanoviště čerpaly v tu chvíli legie. Otázkou, jež nebyla zodpovězena, zůstává, zda se tyto body budou generovat automaticky i v náhodných mapách během hry, nebo zda zůstanou vyhrazeny příběhovým bitvám a samostatným scénářům.

Total War: Rome II se bez diskuse tváří jako splněný sen strategicky-pozitivního hráče se vztahem ke starověké historii. Nováčkům pomůže do tajů série proniknout krátký příběhový prolog s fiktivním hrdinou, ti zkušenější budou moci rovnou přeskočit k hlavní, otevřené kampani a šířit slávu Říma z plných sil. Datum vydání bylo stanoveno na 3. září letošního roku. Na GamesCom či jinou vhodnou příležitost si pak Creative Assembly schovali detailnější odhalení multiplayeru. O něm zatím můžeme říci, že ve hře každopádně bude, a že nabídne klasické módy včetně head-to-head pro čtyři hráče.

Pokud se tvůrcům vydaří závěrečná testovací fáze a Total War: Rome II krátce po vydání nepošlou ke dnu bugy a systémové chyby, půjde o jasného kandidáta na titul strategie roku. Potyčka s Hannibalem, laškování se Scipiem nebo férovka s Antoniem jsou nabídky, co se nedají odmítnout...

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama