Tunnelers Článek Tunnelers

Tunnelers

Marek Švrkala

Marek Švrkala

20. 7. 2011 22:29
Reklama

Mnoho našich starších čtenářů si jistě občas nostalgicky zavzpomíná na devadesátá léta a na herní klenoty, které tehdy skvěle šlapaly na zánovních strojích, jako byla třeba 386ka. K oblíbeným titulům se řadila freewarová DOSová akce Tunneler, určená pro dva hráče ve splitscreenu. Fanoušci ji ne nadarmo přejmenovali na Tanky. Oba pařani se totiž chopili silného obrněného stroje a vrhli se s ním na prorážení cesty terénem, aby našli svého protivníka a zničili jej dříve, než on sestřelil je. Kouzlo hry viděné z top-down pohledu spočívalo v počátečním objevování, hráči neměli mapku, a tak o sobě zprvu vůbec nevěděli. Hratelnost v bojích pak ještě oživovala nutnost vracet se na základnu a dobíjet zde palivo.

Na oblíbený koncept Tunnelera se o téměř dvacet let později pokusilo navázat nezávislé slovenské studio Floating Minds. Bratislavští vývojáři se rozhodli chytlavou hratelnost rozšířit o nové prvky, zvýšit počet hráčů a přidat možnosti, které si doba vyžaduje, a přitom vše ještě spojit s populárním modelem free-to-play. Po více než dvou letech práce se vývoj výhradně multiplayerových Tunnelers blíží do finiše. Nedávno byla spuštěna betaverze, která je vzhledem k umístění serverů určena prioritně pro Čechy a Slováky. Tu jsme si vyzkoušeli také my, a tak se s vámi můžeme podělit o čerstvé dojmy.

Vzhůru do podzemí!

Přestože je hra zatím zaměřená výhradně na rychlý a nenáročný multiplayer až 16 hráčů najednou, vývojáři si k vytvoření zajímavého herního světa pomohli nenápadným příběhem. Ocitnete se tak v roce 2159, kdy lidstvo v podzemí objevilo vzácné Carretium. Cenný minerál je obrovským zdrojem energie, a tak se o něj brzy strhnou boje. Vedle dvou lidských skupin (PICaDor a Clayram) se do nich zapojí podzemní rasa Agarthaandů. Nelítostná válka mezi znesvářenými stranami může začít.

Pro nováčka je vše velmi přívětivé a chytlavé. V menu stačí pár kliknutí myší a už můžete pařit zvolený mód. Podobně jasné a intuitivní je i ovládání tanku. Pomocí kláves volíte směr jízdy, přičemž zaměřujete myši. Její tlačítka pak slouží pro střelbu. Zbývají ještě dvě klávesy, jimiž použijete bonusy. Brzy pochopíte také herní interface, který je rovněž velmi přehledný. Hned po prvních shora viděných přestřelkách, jež odhalí potenciál celé hry, zjistíte, že ukazatele energie při střílení velmi rychle ubývají a že štíty dlouho nevydrží. Svůj tančík tak musíte často dobíjet, a to většinou v základně. Alternativou je ještě sbírání bonusů, které energii doplní.

Kde jsou originální nápady?

Pokud tedy chcete uspět, nemůžete se bezmyšlenkovitě a nerozvážně vrhat do bitev. Není nic horšího, než když vám dojde šťáva právě ve chvíli, kdy jste téměř zneškodnili nepřítele. Ano, bez energie si ani nevystřelíte, takže je jasné, že vás čeká respawn a soupeř získá laciný frag. Fragy mají svou váhu ve všech herních módech. V současné verzi hry jsou dostupné tři – klasický deathmatch, týmový deathmatch a Capture The Flag. Do spuštění finální verze by měl přibýt ještě čtvrtý mód. Známé herní režimy zatím bohužel nepřináší žádné překvapení, všechny plní svůj účel, ale nenabízí nic originálního.

Spíše průměrné jsou samotné tanky, a to jak po stránce designu, tak co se týče vybavení. Na výběr je šestice kousků, rozdělená do tří tříd. Lehké tanky se rychle pohybují, ale nemají silné štíty, střední tanky jsou ve vlastnostech průměrné a těžké jsou opakem lehkých. Každý stroj má dvě zbraně, primární a sekundární (pro její použití musíte počkat, až se dobije). Primární jsou obvykle různé druhy střelby, sekundární pak kupříkladu speciální štít, mina nebo raketomet. Z primárních zbraní zaujme snad jen projektil, který na určeném místě vytvoří obří bublinu zpomalující nepřátele. S dokonalým vyvážením všech tanků budou mít autoři ještě práci.

Tuneluje se jen okrajově

Ještě více se ale zapotí designéři map. Zatím je k dispozici šestice arén, jak se místům litých bojů také říká, po dvou pro každý mód. Bohužel jejich design není až na pár výjimek a hezkých scenérií moc povedený. Chybí nějaký originální nápad, aréna, na kterou by nešlo zapomenout. Grafické ztvárnění map a ostatně i celé hry, nijak neexceluje, ale ani neodrazuje. Alespoň je nutné pochválit přehlednost, i při větším počtu tanků se lze v bojích dobře orientovat.

Zklamáním je zatím chabé využití tunelování, tak populárního v prastarém Tunnelerovi. Pakliže s láskou vzpomínáte na dlouhé kutání chodeb, spokojeni nebudete. V případě Tunnelers zatím vítězí hlavně zaměření na rychlou akci. Po pár desítkách vteřin se většina bojů odehrává na stejných místech. Právě poznatky z betatestu by ale autorům mohly naznačit, jak vytvořit lepší arény, v nichž se odehrají rozmanitější souboje. Určitě by bylo rozumné připravit speciální arény pro různý počet hráčů, klidně i na souboje pro dva.

Nuda se přiblíží nebezpečně rychle

Nedostatečné jsou nyní rovněž komunitní funkce, které je momentálně možné využívat přímo ve hře jen okrajově. Na jinak velmi podrobné statistiky se tak musíte podívat na oficiálních webových stránkách. Na webu tunnelers.com najdete obsáhlý seznam achievementů a možnost spřátelit se s kamarády. Ve finální verzi musí být vše integrováno přímo do herního klienta.

Vývojáři by rovněž měli přemýšlet, jak hráče u zprvu slušně hratelných Tunnelers udržet. Zatím totiž chybí něco, co by pařany lákalo v bojích pokračovat déle než pár hodin, poté přichází stereotyp a nuda. Ačkoli vaše jméno stoupá v celkovém hodnocení a získáváte nové tituly, chybí větší motivace známá z jiných onlinových her. U konkurence můžete třeba se vzrůstající hodností získat nové zbraně, předměty nebo si upravovat své vozidlo. Tvůrci ale již dříve uvedli, že hru plánují financovat pomocí mikrotransakcí, takže je pravděpodobné, že se podobné prvky v Tunnelers objeví.

Hra je v současné podobě slušnou oddechovou zábavou na pár hodin, déle vydrží jen největším nadšencům. Slovenský vývojářský tým musí ještě hodně zapracovat, aby vytvořil kousek, který se v záplavě free-to-play multiplayerových akcí neztratí a na němž nakonec vydělá.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama